شعار سال: حداقل دستمزد کارگران در سال جاری ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، حداقل دریافتی بازنشستگان ۵ میلیون تومان و حداقل دریافتی کارکنان دولت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد. اما
حداقل دریافتی نمایندگان مجلس نه از ردیفهای بودجه قابل تشخیص است، نه کارگزاران مجلس به میزان آن اشاره میکنند و نه نمایندگان مجلس پاسخی درباره میزان حقوقشان میدهند.با چند نفر از نمایندگان ادوار گذشته هم که تماس میگیریم به این جمله اکتفا میکنند که حقوق مجلس از وزارتخانه و سازمان قبلی که فعالیت داشتند؛ کمتر بوده است.
تنها یکی از نمایندگان مجلس هفتم حاضر میشود حقوقش را فاش کند. او میگوید ابتدای مجلس هفتم (اسفند ۱۳۸۲) حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق میگرفته و در پایان دور هفتم مجلس (اسفند ۱۳۸۶) حقوقش به حدود ۳ میلیون تومان رسیده بود.
البته او این موضوع را مورد تاکید قرار میدهد که در مجلس هفتم، هیچ هزینه دیگری به نمایندگان پرداخت نمیشد. تنها امتیازی که برای آنها قائل میشدند در اختیار قرار دادن خودرو و خانه سازمانی بود و به جز این تسهیلات و پرداخت حقوق، هیچ مبلغ دیگری به آنها تعلق نمیگرفت. حتی حقوق پرسنل دفتر نمایندگان را نیز مجلس خود راسا پرداخت میکرد. اما امروز شرایط تغییر کرده و دریافتی نمایندگان محدود به حقوق آنها نمیشود.
مقایسه بودجه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ با ۲ بودجه دیگر- ارقام به میلیارد تومان
۸۱ درصد از بودجه مجلس تحت عنوان "سایر"بودجه مجلس امسال ۶۰ درصد افزایش یافته است. در حالی که سال ۱۴۰۰، بودجه مجلس حدود یک هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان بود امسال با ۶۰ درصد رشد، بودجه پارلمان به ۲ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رسیده است.
دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد داده بود بودجه قوه مقننه یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان تعیین شود یعنی چیزی حدود یک درصد افزایش در نظر گرفته شده بود. اما نمایندگان هنگام بررسی لایحه، بودجه مجلس را ۶۰ درصد افزایش دادند و به ۲ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان رساندند.
بخش بزرگی از بودجه مجلس یعنی حدود ۸۱ درصد از کل بودجه مجلس، تحت عنوان "سایر" در قانون آورده شده، که به گفته محسن پیرهادی نماینده تهران و کارگزار مجلس همان بودجه جاری است که شامل هزینههای مرتبط با نمایندگان، حوزههای انتخابیه، حقوق و دستمزد، توسعه و نگهداشت ساختمان ها، هزینههای جاری و... میشود.
دیوان محاسبات به بودجه مجلس ورود نمیکنددر خصوص بودجه مجلس این نکته بسیار مهم را نیز باید در نظر داشته باشیم که تنها بخشی از بودجه سالانه کشور که هیچ نهادی آن را نظارت نمیکند؛ بودجه مجلس است.
دیوان محاسبات از زمان تشکیل به عنوان تشکیلاتی زیر نظر مجلس فعالیت میکند. از ابتدا نیز رئیس آن به طور فردی و اعضای محکمه آن به طور جمعی از سوی مجلس انتخاب میشدند.
این دیوان به کلیه حسابهای وزارتخانه ها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده میکنند، رسیدگی میکند و هر سال گزارشی تحت عنوان تفریغ بودجه به مجلس ارائه میدهد. اما این دیوان هیچ گاه بودجه مجلس را بررسی و حسابرسی نمیکند.
از آنجا که دیوان زیر نظر مجلس فعالیت میکند برخی از منطقیون استدلال میکنند که نظارت جزء بر کل امکان ندارد و به این ترتیب بودجه مجلس را از نظارت دیوان خارج کرده اند.
مجلس تنها دستگاهی است که با سازمان برنامه موافقت نامه مبادله نمیکندمهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در خصوص نظارت بر بودجه مجلس در گفتگو با یک رسانه گفت: مجلس تنها دستگاهی است که با سازمان برنامه موافقت نامه مبادله نمیکند.
او توضیح داد: وقتی بودجه تصویب میشود تمامی وزارتخانهها و حتی قوه قضائیه با سازمان برنامه و بودجه موافقت نامه مبادله میکنند. به طور مثال وزارت راه و شهرسازی در یک موافقت نامهای ریز هزینهها اینکه چه میزان هزینه پرسنلی پرداخت خواهد کرد، چه مبلغی را به خرید ماشین آلات اختصاص میدهد، چه میزان از بودجه صرف پرداخت بدهیها خواهد شد، چه مبلغی به پروژههای عمرانی میرسد و ... را مشخص کرده و امضا میکند. در واقع این سند شرح عملیاتی بودجه است که بین دستگاه اجرایی و سازمان برنامه مبادله میشود.
پازوکی تاکید کرد: این موافقت نامه پس از تایید دفتر بخشی، به امضای مقام مسئول دستگاه اجرایی و رئیس سازمان برنامه میرسد و ذیحساب بر اساس این سند بودجه را صرف میکند. به این ترتیب اگر به طور مثال در موافقت نامه خرید ماشین آلات پیش بینی نشده باشد؛ ذیحساب اجازه ندارد از بودجه هزینهای بابت خرید ماشین آلات تخصیص دهد.
او در خصوص بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی مجلس نیز گفت: نمایندگان اجازه دارند ۵ پرسنل از دستگاههای اجرایی در اختیار داشته باشند که حقوق آنها از سوی وزارتخانه متبوع پرداخت میشود و از بودجه مجلس برای آنها هزینه نمیشود، درحالی که برای مجلس کار میکنند؛ بنابراین وقتی درباره بودجه مجلس صحبت میکنیم باید این ملاحظات را در نظر گرفت.
هزینههای عمرانی صرف چه میشود؟مجلس امسال ۲۷۳ میلیارد تومان بابت تملک دارایی سرمایهای (پروژههای عمرانی) بودجه میگیرد. در تمام ۴۰ و اندی سال گذشته مجلس بودجهای را برای پروژههای عمرانی دریافت کرده است. این بودجه صرف تامین و تجهیز دفاتر نمایندگان و منازل آنها میشود.
نکتهای که پازوکی بر آن تاکید میکند؛ عدم تطابق هزینهها و پروژه هاست. او متذکر شد: مگر چقدر در سال دفتر و منزل سازمانی برای نمایندگان ساخته میشود که هر سال به بودجه عمرانی نیاز است؟ چرا باید سالانه مبالغی به این حوزهها تخصیص یابد در صورتی که اصلا مشخص نیست چه پروژههایی در دست ساخت است و چقدر منابع نیاز دارد.
بودجهای برای گروههای دوستی پارلمانیمحسن پیرهادی کارگزار مجلس در گفتگو با یک رسانه در خصوص جزئیات بودجه مجلس گفت: بودجهای که در ردیف حقوق و دستمزد میآید منظور بند (و) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ است که مربوط به بودجه مرکز پژوهشها و کتابخانه مجلس شورای اسلامی میشود.
او افزود: ردیف اعتباری که با عنوان سایر آمده کلیه هزینههای مجلس شورای اسلامی را شامل میشود که شامل هزینههای مرتبط با نمایندگان، حوزههای انتخابیه، حقوق و دستمزد، توسعه و نگهداشت ساختمان ها، هزینههای جاری و... است. اعتبارات مجلس مشمول بند (و) تبصره (۱۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۶ نیست و تمامی حقوق و مزایای نمایندگی و حقوق کارکنان و هزینههای جاری از سرفصل سایر در قانون بودجه پرداخت میگردد. همچنین ۱۳۴ ردیف هزینه در مجلس در سرفصلهای مختلف طبقه بندی شده است که از ردیف مذکور پرداخت میشود که به صورت کلی شامل موارد ذیل است: کلیه خریدها، تعمیر و نگهداری ملزومات و ابنیه، تامین نیروی کار، هزینههای عمرانی، تشریفات و روابط بین الملل، گروههای دوستی پارلمانی، انتشارات، خبرگزاری خانه ملت، حفاظت از مجلس، حقوق و دستمزد، خدمات رفاهی، بیمه، پاداش و مزایا، نظارتهای میدانی، ترابری و خدمات موتوری و....