پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۴۳۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
بر اساس مصوبه شورای عالی کار،حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافته (تعیین حقوق ماهیانه به میزان ۷۱.۵۵۰.۰۰۰ ریال که در سال ۱۴۰۲ پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۲ تومان بوده است)و میزان افزایش دستمزد سایر سطوح هم ۲۲ درصد بعلاوه رقم ثابت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شده است. با توجه به سایر آیتم‌های مزدی، حداقل دریافتی (حقوق و مزایا) کارگران دارای شرایط (با بعد خانوار ۳.۳ نفر) در سال آینده بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان خواهد بود. از نوآوری های ادعا شده در تعیین حقوق در سال ۱۴۰۳ تفاوت قائل شدن بین افراد مجرد و متاهل در قالب درنظر گیری حق عائله مندی بوده است که صدای بسیاری از کارفرمایان را درآورده و کارفرمایان معتقدند که دولت وظایف قانون خودش در حوزه رفاه را بر دوش آنها نهاده است. در مقابل هم ،فنمایندگان کارگران، حداقل دریافتی(حقوق و مزایا) مورد نیاز ماهیانه را در حدود ۲۱ میلیون تومان ارزیابی کرده و این پایه حقوقی را به هیچ وجه مناسب نمی دانند. وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ، اعلام داشته است به منظور کاهش اثرگذاری تعیین ضریب افزایش حقوق کارگران بر ناترازی بودجه شرکت های دولتی ، ترجیحا تعیین میزان افزایش حقوق سالیانه کارگران، توسط مجلس و در قالب تصویب بودجه سالیانه صورت گرفته و شورای عالی کار من بعد، نقشی در این خصوص نداشته باشد.

شعار سال: پس از روزها و ساعت‌ها چانه زنی ۳ گروه نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت نهایتاً در سیصد و بیست و نهمین جلسه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده، ۳۵.۳ درصد افزایش یافت( شعار سال: لازم به توضیح است که اکثریت اعضای شورای عالی کار را دولتی ها تشکیل می دهند. این آسیب در خصوص کلیه شوراهای عالی در کشور، قابل ملاحظه است). بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حقوق پایه وزارت کار در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۱.۵۵۰.۰۰۰ ریال تعیین شد . حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ در حدود ۳۵ درصد نسبت به سال قبل، افزایش پیدا کرده است.بر اساس توضیحات ارایه شده ، حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر(حقوق و مزایا) در سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ تومان تعیین شد.

حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۲

*** حقوق ماهانه ۷۱.۵۵۰.۰۰۰ ریال
*** کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال
*** کمک هزینه مسکن ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال
*** کمک هزینه عائله‌مندی (حق اولاد برای هر فرزند) ۷.۱۵۵.۰۰۰ ریال
*** جمع کل برای کارگر با یک فرزند ۱۰۸,۹۲۸,۰۲۴ ریال
*** میزن افزایش سایر سطوح مزدی: ۲۲درصد + حدودا ۶.۹۰۰.۰۰۰ ریال

*** حق تاهل ۵.۰۰۰.۰۰۰

*** درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۳، ۳۵ درصد

*** حقوق ماهانه ۵۳.۰۸۲.۸۴۰ ریال
*** کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ریال
*** کمک هزینه مسکن ۶.۵۰۰.۰۰۰ ریال
*** کمک هزینه عائله‌مندی (حق اولاد برای هر فرزند) ۵.۳۰۸.۲۸۴  ریال
*** جمع کل برای کارگر با یک فرزند ۸۰,۴۹۱,۱۲۴ ریال

*** حق تاهل  وجود نداشته است

*** درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۱، ۲۱ درصد

 

 

تصویب حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش  ۳۵.۳ درصدی + جداول ریز سرفصل ها و معافیت مالیاتی

رعیتی‌فرد معاون وزیر کار هم در توضیح جزئیات این مصوبه گفت: حداقل مزد روزانه با ۳۵ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۲۸ ریال افزایش یافت. حق اولاد به تبع حداقل مزد از ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار به ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال افزایش یافت. پایه سنواتی ثابت ماند اما کمک هزینه اقلام مصرفی ۳۰۰ هزار تومان زیاد شد و از ۱.۱ میلیون تومان به ۱.۴ میلیون تومان افزایش یافت. همچنین کمک هزینه مسکن ۹۰۰ هزار تومان ثابت ماند و حق تاهل ۵۰۰ هزار تومانی هم برای اولین بار به کارگران متاهل اعطا خواهد شد. به گفته وی، حداقل دریافتی ماهانه کارگران با دو فرزند از ۸ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد. حداقل دریافتی ماهانه کارگران با بعد خانوار ۳.۳ نفر از ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان افزایش یافت.

تصویب حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش  ۳۵.۳ درصدی + جداول ریز سرفصل ها و معافیت مالیاتی

وضعیت پرداخت مالیات بر اساس میزان حقوق دریافتی در سال ۱۴۰۳ به شرح جدول زیر است.

تصویب حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با افزایش  ۳۵.۳ درصدی + جداول ریز سرفصل ها و معافیت مالیاتی

حق بیمه سال ۱۴۰۳ به تفکیک سهم کارگر و کارفرما:

مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از دستمزد واقعی بیمه شده بوده که ۲۳درصد آن سهم کارفرما و ۷ درصد سهم بیمه شده است. مسئول پرداخت حق بیمه کارفرماست که در صورت‌عدم پرداخت بموقع مشمول جریمه خواهد بود(شعار سال: سازمان تامین اجتماعی با وجود گرفتن جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه از کارفرما، متاسفانه در اقدامی غیرقانونی و منفعت اندیشانه، اقدام به قطع حق استحقاق درمان کارگران می کند که جای دارد دولت بشکل خاص این سازمان منفعت اندیش را وادار به ارایه حقوق کارگران کند).

معیار‌های اصلی که به صورت مستقیم، بر روی حق بیمه سال ۱۴۰۳ تاثیر می‌گذارند، حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن هستند. به عبارت دیگر، برای کارگرانی که حداقل حقوق و مزایا را دریافت می‌کنند غیر از حق اولاد سایر موارد حقوق و مزایای ماهانه ۱۴۰۳ مشمول بیمه است.با توجه به اضافه شدن آیتم حق تاهل از سال ۱۴۰۳  در فیش حقوقی کارگران متأهل، برای اینکه در مورد شمولیت حق بیمه بر روی آن اظهارنظر شود، نیازمند ابلاغ رسمی سازمان تأمین اجتماعی است.

جدول کامل حق بیمه سال ۱۴۰۳ به تفکیک سهم کارگر و کارفرما

ردیف عنوان روزانه ماهیانه ۳۱ روز ماهیانه ۳۰ روز ماهیانه ۲۹ روز
۱ مبلغ حداقل دستمزد ۲.۳۸۸.۷۲۸ ۷۴.۰۵۰.۵۶۸ ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ۶۹.۲۷۳.۱۱۲
۲ حق خوار و بار ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰
۳ حق مسکن ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰

جمع مشمول حداقل بیمه اجباری

۹۷.۰۵۰.۵۶۸ ۹۴.۶۶۱.۸۴۰ ۹۲.۲۷۳.۱۱۲
ردیف عنوان ماهیانه ۳۱ روز ماهیانه ۳۰ روز ماهیانه ۲۹ روز
۱ بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۱۹.۴۱۰.۱۱۳ ۱۸.۹۳۲.۳۶۸ ۱۸.۴۵۴.۶۲۲
۲ بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد) ۲.۹.۱۱.۵۱۷ ۲.۸۳۹.۸۵۵ ۲.۷۶۸.۱۹۳
۳ جمع بیمه سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۲۲.۳۲۱.۶۳۰ ۲۱.۷۷۲.۲۲۳ ۲۱.۲۲۲.۸۱۵
۴ بیمه سهم کارگر (۷ درصد) ۶.۷۹۳.۵۴۰ ۶.۶۲۶.۳۲۹ ۶.۴۵۹.۱۱۸

جمع مبلغ بیمه پرداختنی (۳۰ درصد)

۲۹.۱۱۵.۱۷۰ ۲۸.۳۹۸.۵۵۲ ۲۷.۶۸۱.۹۳۴

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: حداقل حقوق و دستمزد ماهانه ، حقوق سال 1403 کارگران ، حداقل حقوق پایه وزارت کار 1403 ، مقایسه حقوق پایه وزارت کار در سال 1403 با سال های قبل ، درصد افزایش حقوق پایه وزارت کار ، انتقادات به افزایش حقوق وزارت کار ، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ ، افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ ، میزان حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ ، مقایسه حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ با حقوق ۱۴۰۲ ، میزان حق بیمه سهم کارفرما در سال ۱۴۰۳ ، حق بیمه سهم کارگر در سال ۱۴۰۳ ، حق تاهل چیست ، تفاوت حق تاهل با حق عائله مندی ، میزان مالیات بر حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ ، مشکل استحقاق درمان کارگرانی که لیست بیمه آنها دیر ارسال شده ، پرداخت مالیات بر اساس میزان حقوق دریافتی ، حق بیمه سال ۱۴۰۳ به تفکیک سهم کارگر و کارفرما ، موارد شمول پرداخت حق بیمه ، پرداخت حق بیمه از حقوق و دستمزد بن کارگری و حق مسکن ، وضعیت حق تاهل در پرداختی بیمه ، آقا حق تاهل شامل حق بیمه می شود ، محاسبه حق تاهل در بیمه پرداختی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
0
0
حالا واقعا برای حق تاهل هم می خواهند پول بیمه بگیرند؟ 40 درصد درآمد ما پر. 30 درصد بیمه و 10 درصد مالیات
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین