پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۴۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
بعد از حادثه انفجار قطار در نیشابور که جان ۳۵۰ نفر را گرفت، سانحه قطار یزد-مشهد مرگبارترین حادثه ریلی چند سال اخیر است. اما آنچه که در تمام این حوادث تقریبا یکسان بود، کسی اعتقاد به استعفا نداشته و ندارد. واقعا چرا؟ آقایان را دعوت می‌کنیم دو واحد حقوق اساسی پاس کنند تا با برخی از جزئیات مربوط به مدیریت دولتی و علل و مشروعیت حضورشان اندکی آشناتر شوند.
شعار سال: کشته آخرین آماری است که از فاجعه در قطار یزد-مشهد اعلام شده است. این بار نیز مانند اکثر سوانح مرگبار خطای انسانی به عنوان عامل اصلی حادثه شناخته شده است. معمولاً در تصادفات جاده‌ای، سوانح هوایی، حوادث ریلی و رخداد‌های دیگری از این دست خطای انسانی به عنوان دلیل سانحه اعلام می‌شود حال آنکه برخی کارشناسان بر این باور هستند که احتمال خطای انسانی همیشه و در هر شرایطی قابل تصور است و به همین دلیل باید با ابزار، فناوری و مدیریت درست امکان خطای انسانی را کاهش داد و یا تمهیدی اندیشید که در صورت خطا کردن انسان، از وقوع حادثه تلخ پیشگیری شود. خروج مرگبار قطار مسافری از خط نخستین حادثه ریلی در ایران نیست و پیش از این شاهد حوادثی این چنینی بوده‌ایم.مروری بر این حوادث، چه چیزی را بر ما نمایان می کند؟

*** روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ انفجار قطار نیشابور بزرگ‌ترین سانحه ریلی ایران را رقم زد؛ حادثه‌ای با ۳۵۰ کشته و ۴۶۰ زخمی.

در این حادثه شدت انفجار به حدی بود که چندین روستا بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند و دو روستای کریم‌آباد و هاشم‌آباد دهنو در نیشابور دچار ۹۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت شدند. این حادثه وقتی رقم خورد که واگن‌های متوقف‌شده و بدون لوکوموتیو از ایستگاه ابومسلم- سه ایستگاه قبل از ایستگاه نیشابور- به‌طور ناخواسته فرار کرده و به روی ریل به سمت مشهد به حرکت درآمدند و پس از مسافتی با قطار باربری دیگری که حامل گوگرد بود در ایستگاه خیام- یک ایستگاه قبل از نیشابور- در محل روستای دهنو هاشم‌آباد برخورد کردند.

*** در حادثه‌ای دیگر قطار مسافربری تهران-مشهد در روز ۱۵ خرداد سال ۹۳ در ایستگاه امروان از خط خارج شد که در پی این حادثه یک نفر کشته و ۳۱ نفر زخمی شدند. به دنبال این اتفاق مدیر کل راه‌آهن شاهرود استعفا کرد و یکی از معدود استعفای مسئولان در ایران به دلیل پذیرش تقصیر را رقم زد. پس از آن سه مدیر دیگر راه‌آهن نیز برکنار شدند.

در تمام این سال‌ها هر از گاهی شاهد اتفاقاتی در سیستم حمل و نقل ریلی بوده‌ایم، حوادثی که معمولاً یا کشته نداشته یا آمار آن پایین بوده است. در یک سال گذشته نیز چندین حادثه مشابه رخ داده است.

*** روز نهم بهمن سال گذشته یک دستگاه وانت در ورامین قصد داشت از ریل عبور کند که ناگهان متوقف شد. پس از آن قطار از راه رسید، با وانت تصادف کرد و از ریل خارج شد. این حادثه ۶ زخمی بر جای گذاشت، ریل خیلی زود باز شد و ماجرا به فراموشی سپرده شد، اما هرگز این موضوع مورد بررسی قرار نگرفت که چگونه می‌توان از حضور موانع مختلف از جمله وسایل نقلیه، جرثقیل و... در مسیر قطار‌ها جلوگیری کرد و برای آن‌ها مانع ایجاد کرد تا در آینده حادثه‌ای نظیر سانحه طبس رخ ندهد، به ویژه آنکه چند ماه قبل از این واقعه باز هم در همان ورامین یک پراید روی ریل متوقف شده بود که قطار با آن تصادف کرد. دو سرنشین پراید به طرز معجزه‌آسایی زنده ماندند و فقط زخمی شدند. چند سال قبل در سال ۸۱ نیز در همان حوالی یک خودرو روی ریل متوقف شده و در پی برخورد قطار تمام سرنشینان سواری جان‌شان را از دست داده بودند.

*** روز ۲۰ بهمن سال گذشته نیز یک قطار مسافربری از تهران به ارومیه می‌رفت که دیزل آن از خط خارج شد. در این حادثه هیچ‌یک از ۱۱۵ مسافر قطار آسیب ندیدند، اما نکته مهم تشخیص دلایل این اتفاق و اتخاذ راهکار‌های پیشگیرانه است تا حادثه‌ای مشابه در نقطه‌ای دیگر به فاجعه منجر نشود.

*** همین امسال در روز ۲۲ فروردین باز هم یک قطار مسافربری از ریل خارج شد. این بار اتفاق در مسیر زاهدان-تهران رخ داد و البته تلفات نداشت. آخرین مورد حادثه ریلی نیز مربوط به خروج قطار تهران-زاهدان از ریل در روز ۱۳ اردیبهشت است که به دلیل توفان شن به وقوع پیوست و خوشبختانه کسی جان خود را از دست نداد.

راه حل و حوزه حمل و نقل ریلی کشور، چه درسی از این نوع حوادث گرفته اند؟ کدام مدیر سهل انگاری پس از این سوانح و حوادث، استعفا داد؟ کدام مدیر یا مدیران دادگاهی شدند؟ چرا نمی خواهیم بپذیریم که مدیریت یک شغل برای کسب درآمد از راه پسر خاله و پسر عمه بازی نیست. مدیریت موقعیت چپاول نیست. راهکار این است که هزینه مدیر بودن و مدیریت را بشدت افزایش دهیم تا هر کم توان صاحب ارتباطی، تمایل به حضور در موقعیت های مدیریتی نکند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار:۱۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۵۵۶۶۱۸، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
خوب بود. ممنون از گزارش خوبتون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین