پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۰۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
یک اقتصاددان عدم استقراض دولت از بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته تاکنون را عامل اصلی منفی شدن رشد نقدینگی بعد از ۹ سال اعلام کرد و گفت: این اقدام دولت قابل تقدیر است و باید استمرار یابد.
شعار سال: غلامرضا مصباحی مقدم درباره دلایل منفی شدن رشد نقدینگی بعد از ۹ سال تاکید کرد: علت اصلی، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی است که برای مهار نقدینگی باید همچنان ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون عامل مهم تورم در کشور ما افزایش پایه پولی ناشی از رشد نقدینگی بوده است، ادامه داد: رشد نقدینگی دو کانال دارد که یکی استقراض از بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عامل هستند که آن‌ها هم در صورت تراز نبودن و استقراض از بانک مرکزی موجب رشد نقدینگی می‌شوند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه درباره عامل اول آمار‌ها نشان می‌دهد از شهریور ماه گذشته، استقراض از بانک مرکزی انجام نشده است، تاکید کرد: دولت همچنان که گفته بود استقراض از بانک مرکزی نداشت و کسری بودجه را از جای دیگری جبران کرد.

وی در عین حال گفت: هنوز استقراض بانک‌ها ادامه دارد و لازم است در این مورد نیز تدابیر لازم صورت گیرد.

این اقتصاددان اضافه کرد: لازم است عدم استقرار از بانک مرکزی استمرار یابد و درعین‌حال بانک‌ها را کنترل کنند که در عملیات خود تراز شوند تا در منابع و مصارف دچار مشکل نشده و به سراغ استقراض از بانک مرکزی نروند تا عامل دیگر رشد پایه پولی مهار شود.

مصباحی مقدم ادامه این مسیر را برای کاهش تورم ضروری دانست و گفت: در این مسیر دولت و مجلس برای تراز بودن بودجه تلاش کنند؛ زیرا زمانی که بودجه تراز شود، دیگر کسری بودجه وجود نخواهد داشت که نیاز به استقراض از بانک مرکزی باشد و با ادامه این مسیر، نرخ تورم نزولی خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری ایبنا، تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۲۲۱، www.ibena.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین