پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
مازوت هرچند حالا نزدیک به دو دهه است که در نکا می‌سوزد، اما دود آن به چشم پناهگاه حیات وحش میانکاله هم رفته است، از سویی دیگر نشست گرده‌های حاصل از سوخت مازوت روی میوه‌ها و برگ درختان به مرور باعث آفت و از بین رفتن محصولات می‌شود و به تبع آن کیفیت میوه‌ها و سود‌دهی کشاورز کاهش می‌یابد.
شعار سال: بیش از دو دهه است که موضوع نیروگاه مازوت‌سوز شهید سلیمی نکا در استان مازندران به یکی از چالش‌های محیط زیستی مازندران و از دلایل عمده آلودگی هوا در این استان تبدیل و بار‌ها و بار‌ها باعث اعتراض ساکنان منظقه و فعالان محیط زیست شده است

ساخت نیروگاه به دهه ۵۰ برمی‌گردد. اما بنابر اتفاقی که در دهه هشتاد با برف سنگینی که بارید و کمبود گاز، پای نفت کوره یا مازوت برای سوزاندن صنایع به عرصه باز شود. مازوت هرچند حالا نزدیک به دو دهه است که در نکا می‌سوزد، اما دود آن به چشم پناهگاه حیات وحش میانکاله هم رفته است، از سویی دیگر نشست گرده‌های حاصل از سوخت مازوت روی میوه‌ها و برگ درختان به مرور باعث آفت و از بین رفتن محصولات می‌شود و به تبع آن کیفیت میوه‌ها و سود‌دهی کشاورز کاهش می‌یابد.


حالا چند وقتی است که مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفته است: مازوت استفاده شده در مازندران آلوده‌ترین نوع مازوت است و از مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا خواسته شده که حداقل این مازوت را با مازوتِ گوگردزدایی شده، جایگزین کند.

در این میان حالا که رئیس نیروگاه نکا در ماه‌های اخیر تغییر کرده و همین تغییر و تحولات هم عاملی بوده تا بار دیگر اداره محیط زیست مازندران وارد عمل شود و با رئیس جدید جلسه برگزار کند. عطاالله کاویانی، که خود در ماه‌های اخیر مدیرکل جدید محیط زیست مازندران شده در این‌باره گفته است: «این تغییرات باعث شد تا جلساتی را با مدیر جدید و معاونانش برگزار کنیم و از آن‌ها بخواهیم تا با جدیت به هشدار‌ها و اخطار‌های محیط زیست گوش دهند.» به گفته او، هفته گذشته این جلسه برگزار شده و رئیس جدید نیروگاه، همسو با سازمان خواستار کم کردن تخریب‌های محیط زیستی است «ما فرصتی یک ماهه دادیم تا این وضعیت تغییر کند. این در حالی است که می‌دانیم شرایط کشور به شکلی است که حتی یک روز هم نمی‌شود تولید برق را متوقف کرد و در نتیجه نیروگاه باید برای تولید، به دنبال راه‌های جایگزین و استفاده از گاز باشد. با این حال آن‌ها محدودیت استفاده از سوخت دارند و این هم مشکل بزرگی است.» به گفته کاویانی، محیط زیست بار دیگر دستگاه قضایی را نیز با خود همراه کرده و حالا آن‌ها امیدوارند این‌بار بتوانند میزان مصرف مازوت را به حداقل برسانند «ما تنها امیدواریم که با وجود مدیریت جدید، شرایط محیط زیستی منطقه جدی گرفته شود و با اینکه می‌دانیم مصرف برق بالاست و تولید نباید قطع شود، اما امیدواریم بتوانیم مصرف مازوت را به حداقل برسانیم.».
اما نکته حائز اهمیتی که در این رابطه وجود دارد این است که بار‌ها اعلام شده دلیل سوزاندن مازوت، کمبود گاز در استان مازندران است و این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در زمان ساخت پتروشیمی میانکاله، نمایندگان استان مازندران در پاسخ به موضوع کمبود گاز در استان که خوراک اصلی پتروشیمی است، بار‌ها اعلام کردند که گاز برای پتروشیمی داریم! و سؤالی که ذهن مخاطب را به خود مشغول کرده این است که چگونه می‌توان گاز مورد نیاز را برای یک پروژه مخرب محیط زیستی را فراهم کرد، اما گاز نیروگاهی که سال‌هاست نفس مردم مازندران را گرفته با کمبود مواجه باشد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از نفتی ها، تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۸۳۶۲۹، naftiha.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین