پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نمی‌توانیم در برنامه آرمان‌ها و آرزو‌ها را بنویسیم، اما الزامات رسیدن به آن را درست مدنظر قرار ندهیم. باید درباره‌ی دلایل عدم تحقق برنامه‌های توسعه قبلی آسیب شناسی جدی شود. الزامات و زیرساخت‌های برنامه توسعه باید مشخصا مدنظر قرار گیرد. گاهی اوقات می‌دانیم اعداد و اهداف برنامه بالاست، اما باز هم آن را می‌نویسیم! این رویکرد باعث می‌شود دچار خطای جدی در سیاست‌گذاری شویم.
شعار سال: علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مورد ضرورت واقع بینی در تدوین برنامه هفتم توسعه اظهار کرد:اهداف و سیاست‌های برنامه هفتم در مدیریت آینده کشور موثر است و هرچه واقع‌بینانه‌تر و قابل اجراتر باشد، باعث می‌شود کشور در مسیر درست‌تر حرکت کند. در برنامه‌های توسعه قبلی انحرافاتی وجود دارد. بین آنچه در برنامه بوده و آنچه محقق شده در شاخص‌های متعدد اختلاف معنی‌داری وجود دارد.

وی افزود: نمی‌توانیم در برنامه آرمان‌ها و آرزو‌ها را بنویسیم، اما الزامات رسیدن به آن را درست مدنظر قرار ندهیم. باید درباره‌ی دلایل عدم تحقق برنامه‌های توسعه قبلی آسیب شناسی جدی شود. الزامات و زیرساخت‌های برنامه توسعه باید مشخصا مدنظر قرار گیرد. گاهی اوقات می‌دانیم اعداد و اهداف برنامه بالاست، اما باز هم آن را می‌نویسیم! این رویکرد باعث می‌شود دچار خطای جدی در سیاست‌گذاری شویم.

رئیس کل بانک مرکزی: در برنامه توسعه یک خطای جدی وجود دارد، برخی دستگاه‌ها خلأ قانونی خود را در برنامه توسعه لحاظ می‌کنند و این باعث مخدوش شدن نگاه اصلی به برنامه می‌شود. اکثر مواقع در تدوین برنامه‌ها به باید‌ها تاکید داریم، اما به نباید‌ها توجه نمی‌کنیم. یکی از مهمترین موضوعات محدودیت منابع مالی است که باید به آن توجه ویژه شود.
 
صالح آبادی افزود: نگاه تامین مالی در کشور عمدتا به نظام بانکی است، باید بررسی کرد که چگونه می‌توان برای تامین مالی از مشارکت مردمی بهره برد. طرح بانک مرکزی که در مجلس مطرح شده عمدتا ناظر به اصلاح رابطه بین بانک‌ها و بانک مرکزی است که نتایج قابل توجهی خواهد داشت. البته همه دستگاه‌های کشور باید کمک کنند تا اصلاحات اساسی در نظام بانکی صورت گیرد. طرح بانکداری نیز به اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان اشاره دارد که هنوز در مجلس مطرح نشده است. برای تحقق برنامه هفتم توسعه باید استراتژی توسعه کشور را بدانیم و با نگاه برنامه‌ای اصلاحات مورد نیاز را انجام دهیم.

برنامه باید واقع‌بینانه و دست‌یافتنی باشد و امیدواریم در برنامه هفتم شاهد تحولات مثبتی باشیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۳۵۵۱۷۲، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین