پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
روسا و مسئولان دانشگاه های استان قزوین با ارائه راهکارهایی برای افیون بدحجابی در دانشگاه، به دنبال سازمان دهی مقوله فرهنگی حجاب هستند.
شعارسال: سالیان متمادی مقوله پوشش و حجاب به عنوان دغدغه ای مهم اذهان را به خود مشغول و هر مسئول و دولتی با استفاده از رویکردی خاص درصدد است تا در راستای رفع این دغدغه گام بردارد.

آنچه امروز در سطح جامعه از سوی برخی شاهد آن هستیم بروز معضلی به نام بدحجابی است که با فرهنگ کهن دینی و ملی ما در تضاد است.

این مشکل به ویژه در مراکز علمی و دانشگاه ها که باید محفلی برای تولید علم، تجلی و حضور نسل جوان باشد نمود دیگری پیدا می کند و مساله علم آموزی را به چالش می کشاند.

شاید بتوان حلقه مفقوده این معضل را در عدم بررسی دقیق دیدگاه ها و ندانستن فلسفه جاب و عفاف در میان قشر جوان و تحصیل کرده دانست که در نتیجه آن شاهد بروز عینی یک ناهنجاری به نام بدحجابی در میان برخی از دانشجویان باشیم.

حال که مسئولان به تشخیص درست از این معضل رسیده و ریشه بخش مهمی از مشکلات روحی و روانی را به خوبی شناخته اند اکنون نوبت درمان این عارضه است. معظلی که می تواند معضلی کند که ریشه علم دوستی، پژوهشگری و دغدغه مندی به نظام و جامعه را در میان دانشجویان کشور به عنوان ام القرای جهان اسلام بخشکاند!

در این گزارش تلاش شد تا با تعدادی از روسای دانشگاه های آزاد اسلامی و مسئولان نهاد رهبری در سطح دانشگاه های استان قزوین به گفت و گو نشسته و راهکارهای پیشنهادی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

بودن مریض در بیمارستان نمی تواند نشان دهنده خوب عمل نکردن دکترها و پرسنل به وظیفه خود باشد

حجت الاسلام حسین حیدری مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه کارهای خوب و شایسته ای در حوزه عفاف و حجاب صورت گرفته اظهار کرد: اگر مریضی در بیمارستان وجود دارد نباید دلیل آن را عمل نکردن دکترها و پرسنل آن بیمارستان به وظیفه خود دانست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معضل بدحجابی در سطح جامعه و دانشگاه وجود دارد باید به دنبال راهکارهای بیشتر بازده، فراگیر و کاربردی بود تا جامعه به صورت فراگیر این مسئله را به پیش برده و آن را مورد توجه قرار دهد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان قزوین با تاکید بر لزوم پیش قدم شدن شورای عمومی فرهنگ در استان گفت: باید این شورا با طراحی برنامه ها و طرح های متناسب با نیاز جامعه و نسل جوان در این امر پیش قدم شده و مقوله عفاف و حجاب را در سطح تمامی دانشگاه ها مورد توجه قرار دهد.

این مسئول افزود: منشورهایی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد باید به صورت عمومی بررسی و در تمامی دانشگاه ها اجرایی شود.

* نقش مجریان اول در فرهنگ سازی عفاف و حجاب فراموش شده است

محسن علی اکبری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شال با بیان اینکه این دانشگاه از زمان تاسیس خود در سال ۸۸ به این سو، تجربیات ارزشندی در حوزه عفاف و حجاب به دست آورده و آن را اجرایی کرده عنوان کرد: براساس تجربه دریافته ایم که اگر محیط عفیف نباشد نمی توان این مسئله را برای نسل جوان تبیین نمود.

وی تصریح کرد: داشتن محیط عفیف توسط مجریان، اساتید، مسئولان و کارمندان آن مرکز عالمی و دانشگاهی ساخته خواهد شد لذا آنها باید عفت را در کلام، رفتار، عمل و اخلاق خود به نمایش گذاشته و آن را نهادینه کنند.

علی اکبری با انتقاد از فراموشی نقش مجریان اول در تبیین عرصه حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: اگر مسئولی رفتار عفیفانه نداشته باشد نمی توان انتظار اثر بخشی در آن فضا داشت لذا باید در گزینش و انتخاب افراد برای تصدی مسئولیت ها تمامی جوانب امر سنجیده شود.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شال بر لزوم پیش قدم شدن مسئولان در دانشگاه ها برای احیاء و نهادینه کردن فرهنگ حجاب تاکید و آن را لازمه برنامه های مختلف در این حوزه برشمرد.

* برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب نیازمند حرکتی ملی هستیم

حجت الاسلام منصور زارعی مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز با بیان اینکه ما در مقوله عفاف و حجاب نیازمند سندی جدید نیستیم گفت: در حال حاضر سند و چشم اندازی کامل در این خصوص وجود دارد که به طور مفصل تکلیف را برای همگان مشخص نموده است.

وی ادامه داد: باید نسبت به حجاب و پوشش به تعریف و وجه اشتراک مناسب داشت چرا که در غیر این صورت باید همواره در نزاع به خاطر این تغییر دیدگاه ها باشیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه دانشگاه جزئی از پیکره جامعه است و نمی توان این دو را جدای از هم دانست گفت: در مقوله عفاف و حجاب نیازمند یک حرکت ملی هستیم تا با انجام وظایف مربوطه بتوانیم گامی در این مسیر برداریم.

حجت الاسلام زارعی ادامه داد: تا زمانی که دانشجو و نسل جوان احساس نکند که متولیان دانشگاه دلسوز او هستند بی شک زیر بار سخنان و برنامه های آنها نخواهند رفت و در مقابل حرف حق جبهه گیری خواهند داشت لذا باید با برخورد اخلاق مدارانه در این موضوع وارد شد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین یکی از علل نادیده گرفتن و کم توجهی به پوشش و حجاب را ندانستن فلسفه حجاب دانست و خاطرنشان کرد: چه میزان مسئولان و دست اندرکاران برای نشان دادن زیبایی های حجاب برنامه و هدف گذاری داشته اند؟ اگر جوان زیبایی های آن را مشاهده کند بی شک با میل فراوان به سمت آن روی خواهد آورد.

* از یکسان سازی پوشش در دانشگاه ها حمایت می کنیم

محمد عطایی قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به برنامه های صورت گرفته در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب در این دانشگاه اظهار کرد: برنامه های خوبی در این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته که می تواند در دانشگاه های دیگر هم کارکرد داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین این برنامه ها ارائه دستورالعمل جامع ضوابط پوشش برای اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه است که می تواند در واحدهای دیگر دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

عطایی برگزاری کارگاه های عفاف و حجاب، تشکیل شورای زنان فرهیخته در دانشگاه، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتاب خوانی با رویکرد حجاب، انتشار پوسترها و نمادها و برگزاری نمایشگاه های مربوط به این عرصه را از جمله برنامه های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: تجلیل از بانوان محجبه، فعالیت های پژوهشی، انتشار و پی گیری نشریات و پایان نامه های دانشجویی، برگزاری مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی از دیگر برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب در دانشگاه است.

قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی قزوین راهکارهای تبیین فرهنگ حجاب را در دانشگاه چنین دانست: فعال سازی شورای فرهنگی استان، تاکید بر جنبه تربیتی دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه از سوی آموزش و پرورش، برنامه سازی صدا و سیما، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، ایجاد سیستم تشویقی و حمایتی از فعالان این حوزه از جمله راهکارهایی است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

عطایی با استقبال از طرح یکسان سازی پوشش در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: یکسان سازی پوشش براساس اسناد بالا دستی در سطح دانشگاه ها نکته ای است در دانشگاه های مطرح جهان و کشورهای توسعه یافته مورد استفاده است و ما نیز از آن حمایت و استقبال می کنیم.

* «شعار» کافی ست؛ اینک وقت عمل است!

اگر کمی دقت کنیم در خواهیم یافت اولین گام در رفع این معضل انجام پژوهش های کاربردی در جهت آگاهی از دیدگاه های دانشجویان در خصوص ابعاد حجاب اعم از اعتقاد به حجاب، اعتقاد به احکام حجاب، عمل به احکام حجاب، آگاهی از فلسفه حجاب در اسلام و است. بدیهست آگاهی هر چه بیشتر در این زمینه، می تواند در ارائه راهکارهای صحیح و جامع در چارچوب مهندسی فرهنگی نقش اساسی ایفا نماید.

امید است نگاه علمی و مهندسی شده به مقوله حجاب و عفاف ابتدا در جامعه علمی و دانشگاهی کشور و سپس در سطح دستگاه های ذیربط مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم گام های صحیح و دقیق برای رفع معضل بدحجابی برداریم تا انرژی جوانان دانشجو به جای عرصه شهوت و بی حیایی در حوزه کار مفید علمی صرف شود و رقابت بر سر آرایش و بی حجابی جای خود را به مسابقه در تولید علم و پژوهش بدهد!

در پایان تذکر مجدد این مطلب ضروری است آنچه موجب نهادینه شدن و درونی شدن یک فرهنگ و یک ارزش می شود تکرار توام با استمرار آن است بنا به قول امیرالمومنین علی (ع) «کار اندکی که ادامه یابد از کار بسیاری که از آن به ستوه آیی امیدوارکننده تر است». بنابراین جا دارد طرح حجاب و عفاف، به ویژه طرحی که مورد تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می باشد، به صورت مستمر و گام به گام برای همیشه ادامه یابد و از جوسازی ها و بیهوده گویی ها هراسی به دل راه داده نشود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان استان قزوین، تاریخ انتشار: دوشنبه 21 تیر 1395، کدخبر: 53306، www.qsna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین