پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۲۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
به دنبال صدور مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن موتور در ۸ خرداد امسال متاسفانه برخی شرکت‌ها با عرضه قطره چکانی باعث کمبود و افزایش بی ضابطه قیمت‌ها و آشفتگی بازار شدند.
شعار سال: در همین رابطه احمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه چند ده میلیارد تومانی برای یک شرکت متخلف خبر داد و گفت: یک شرکت بزرگ تولیدکننده، به علت توزیع و فروش ۸۴۰۰ تن روغن موتور خارج از شبکه، به مبلغ ۲۶۸ میلیارد تومان جریمه شده است.

پیگیری‌های نفت ما نشان داد که این شرکت، نفت سپاهان با نماد "شسپا" در بورس است که به دلیل سوء مدیریت و عدم شناخت بازار باعث زیان سنگین به این شرکت و سهامدارانش شده است.

در حالیکه ۱۳ روز از اعلام این جریمه و رسانه‌ای شدن آن می‌گذرد، ولی در کمال تاسف شرکت نفت سپاهان که به عنوان شرکت پذیرفته شده در بورس تهران و به عنوان ناشر می‌بایستی این موضوع حیاتی و اطلاعات بااهمیت را برای سهامداران در سامانه کدال افشا می‌کرد، تاکنون در افشای این خبر پنهان‌کاری کرده است!

بر اساس ماده ۲ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب ۳ مرداد ۱۳۸۶ ناشر موظف است اطلاعات موضوع این دستورالعمل را در مهلت مقرر، مطابق فرم‌های مورد نظر سازمان، به صورت الکترونیکی و یا کاغذی در سربرگ رسمی خود که به تأیید دارندگان امضای مجاز رسیده باشد، به سازمان ارسال و هم زمان به طرقی که سازمان تعیین می‌کند جهت اطلاع عموم منتشر نماید.

ماده ۵ همین دستور العمل می‌گوید: اطلاعات افشا شده از سوی ناشر باید قابل اتکا، به موقع و به دور از جانبداری باشد. اطلاعات دارای تأثیر منفی باید به همان سرعت و دقتی که اطلاعات دارای تأثیر مثبت منتشر می‌شود، افشا شود. اطلاعات مهم باید صریح، دقیق و تا حد امکان به صورت کمّی ارائه شود.

در ماده ۱۳دستورالعمل فوق بر وظیفه ناشر در افشای فوری اطلاعات مهم تصریح شده و در ادامه برخی از مصادیق اطلاعات مهم بیان شده است. در بند الف ماده ۱۳؛ رویداد‌های مؤثر بر فعالیت، وضعیت مالی و نتایج عملکرد ناشر ذکر شده است: دعاوی مهم مطروحه  له یا علیه ناشر، ورود در دعاوی مهم یا جلب دعاوی مهم یا ارجاع اختلافات مهم به داوری و نیز اعلام نتیجه آرای قطعی دادگاه‌ها و مراجع قانونی دیگر و نیز اعمال و وقایع مهم حقوقی که بر قیمت اوراق بهادار ناشر اثرگذار باشد.

بند د ماه ۱۳ هم باعنوان سایر اطلاعات مهم مؤثر بر قیمت اوراق بهادار ناشر و تصمیم سرمایه گذاران مورد زیر توسط نفت سپاهان رعایت نشده است:ورود خسارت بااهمیت ناشی از رویداد‌های طبیعی یا ورود خسارت به واسطه انجام فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی ناشر.

ماده ۲۰ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح می‌کند: در صورت عدم رعایت هر یک از مواد این دستورالعمل، موضوع مطابق با فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و مقررات انضباطی مربوطه پیگیری می‌گردد.

بایستی صندوق بازنشستگی کارکنان نفت به عنوان سهامدار اصلی نفت سپاهان پاسخگوی سو مدیریت در توزیع و فروش خارج از شبکه و همچنین عدم افشای اطلاعات بااهمیت جریمه کرد آن شرکت توسط سازمان تعزیرات حکومتی باشد که خود عذر بدتر از گناه است!

این درحالیست که این موضوع موجب انتقاد سهامداران از سازمان بورس شده و آن‌ها خواستار پاسخگویی سازمان بورس شدند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفت ما، تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۷۶۷۷، www.naftema.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین