پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۳۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
تیمی از محققان با استفاده از ایمپلنت ساخته شده از پوست خوک برای بازگرداندن بینایی به ۲۰ نفر از کسانی که از کوری قرنیه و کم‌ بینایی رنج می‌برند در هندوستان استفاده کردند.
شعار سال: پژوهشگران موفق به ابداع روشی شدند که در آن با کاشت قرنیه ساخته شده از پوست خوک بینایی در بیماران بازگردانده شد. طی این تحقیقات، یک تیم بین‌المللی شامل محققان مرکز پژوهشی AIIMS، دهلی نو، از یک ایمپلنت مهندسی شده زیستی به عنوان جایگزینی برای پیوند قرنیه‌های اهدایی انسان استفاده کردند که در کشور‌هایی که نیاز به آن‌ها بیشتر است، کمیاب است.

نیل لاگالی استاد دانشگاه لینکوپینگ در سوئد در این رابطه گفت: نتایج نشان می‌دهد که می‌توان ماده زیستی تولید کرد که تمام معیار‌های استفاده به عنوان ایمپلنت انسانی را داشته و می‌تواند به صورت انبوه تولید و تا دو سال ذخیره شود. این یافته جدید، مشکل کمبود بافت قرنیه اهدایی و دسترسی به سایر درمان‌های بیماری‌های چشمی را برطرف می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند: حدود ۱۲.۷ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری قرنیه چشم، که خارجی‌ترین لایه شفاف چشم است، نابینا هستند. اکثر کسانی که نیاز به پیوند قرنیه دارند در کشور‌های با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند که در آن‌ها دسترسی به درمان بسیار محدود است.

باید توجه داشت که قرنیه عمدتاً از پروتئین کلاژن تشکیل شده است. برای ایجاد جایگزینی برای قرنیه انسان، محققان از مولکول‌های کلاژن مشتق شده از پوست خوک استفاده کردند که به شدت خالص شده و تحت شرایط سخت برای استفاده انسان تولید می‌شد.

پوست خوک استفاده شده محصول جانبی صنایع غذایی است که دسترسی به آن را آسان و از نظر اقتصادی سودمند می‌کند. طی این مطالعه، محققان مولکول‌های کلاژن شل را تثبیت کردند و ماده‌ای محکم و شفاف را تشکیل دادند که می‌توانست در برابر جابجایی و کاشت در چشم مقاومت کند.

به گفته محققان، در حالی که قرنیه‌های اهدایی باید ظرف دو هفته استفاده شوند، قرنیه‌های مهندسی شده زیستی را می‌توان تا دو سال قبل از استفاده، نگهداری کرد.

آن‌ها همچنین یک روش جدید و کم تهاجمی برای درمان بیماری قوز قرنیه ابداع کردند: در آن قرنیه آنقدر نازک می‌شود که می‌تواند منجر به نابینایی شود. در حال حاضر قرنیه یک بیمار دارای قوز قرنیه در مرحله پیشرفته با جراحی برداشته شده و قرنیه اهدایی جایگزین می‌شود که با استفاده از بخیه‌های جراحی در جای خود دوخته می‌شود.

لاگالی در این رابطه گفت: با روش ما، جراح نیازی به برداشتن بافت خود بیمار را ندارد، در عوض یک برش کوچک ایجاد می‌شود که از طریق آن ایمپلنت به قرنیه موجود وارد می‌شود. با این روش جدید جراحی نیازی به بخیه نیست. به گفته محققان، برش قرنیه را می‌توان با دقت بالا به لطف لیزر پیشرفته، و در صورت نیاز با دست و کمک ابزار‌های جراحی ساده ایجاد کرد.

گفتنی است طی این مطالعه ۲۰ نفر شامل ۱۲ بیمار ایرانی و ۸ بیمار هندی که به دلیل قوز قرنیه پیشرفته یا نابینا بوده یا در آستانه از دست دادن بینایی بودند، در مطالعه بالینی آزمایشی شرکت کرده و ایمپلنت بیومتریال را دریافت کردند.

این تیم پژوهشی مدعی است که این عمل‌ها عاری از عوارض بوده، بافت به سرعت بهبود یافته و یک درمان هشت هفته‌ای با قطره‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد ایمپلنت کافی بود. خوشبختانه بینایی شرکت کنندگان پس از پیوند قرنیه با بافت اهدایی به میزان قابل توجهی بهبود یافت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری آخرین خبر، تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۹۲۳۶۱۳۵، www.akharinkhabar.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین