شعار سال: اهمیت و نقش نمایشگاه در توسعه ملی، بازاریابی و حضور در بازارهای جهانی انکار ناپذیر است. نمایشگاه در واقع یکی از ابزارهای بسیار مهم بازاریابی است که باید در خدمت توسعه تجارت و صادرات کشور قرار داشته باشد. صنعت نمایشگاهی ایران اکنون با چالشهای فراوانی روبرو است که باید در این راستا و با توجه به نقش مهم آن در توسعه اقتصادی ملی و همچنین به عنوان عامل گسترش مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی بین کشورها و عامل توسعه گردشگری، تلاش ویژهای از سوی دولت، سیاست مداران، دست اندرکاران و فعالان این صنعت انجام شود.
پیرامون وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی کشور گفتگویی را با سید حسین میرظفرجویان کارشناس و پیشکسوت این صنعت ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.
احیای برجام؛ شرط توسعه صنعت نمایشگاهی
میرظفرجویان در این گفتگو اظهار داشت: با توجه به شرایط حال حاضر اقتصاد ایران و تبعات تحریم و دیگر مسائلی که در حوزه تجارت خارجی کشور رخ داده روند رشد صنعت نمایشگاهی بسیار کند شده است. امیدواریم با احیای برجام شرایط بهینه شود و صنعت نمایشگاهی با توجه به ارتباط مجدد روابط بانکی میان ایران و کشورهای جهان و همچنین حضور شرکتهای خارجی و صادرات شرکتهای داخلی به سایر کشورها با رشد چشمگیر مواجه شود. البته گفتنی است در شرایط کنونی نیز تلاش جمعی و اقدامات انجام شده در راستای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور است و موفقیتهایی نیز در این زمینه حاصل شده است. اگر شرایط بین المللی علیه کشور بهبود پیدا کند صنعت نمایشگاهی در سطح کلان با رشد مضاعفی روبرو خواهد شد.
وی افزود: اکثر شرکتهای داخلی که در رویدادهای خارجی شرکت میکنند مشکل دریافت نقدینگی دارند؛ از طرفی شرکتهای خارجی که قصد حضور در نمایشگاههای ایران را دارند نیز به منظور واریز وجه به حسابهای داخلی با مشکلات فراوانی روبرو هستند. به طور حتم حل این چالش بزرگ با احیای برجام ممکن خواهد بود.
عدم آموزش نسل جوان در صنعت نمایشگاهی
میرظفرجویان در ادامه با بیان اینکه عدم آموزش نسل جوان در صنعت نمایشگاهی نیز از چالشهای بزرگ این بخش است، گفت: ما ظرفیتهای خوبی در کشور داریم که شناخت کافی روی آنها وجود ندارد. همچنین تفکری در برخی افراد هست که بر اساس آن علی رغم شناخت ظرفیت ها، از اندیشه و تفکر بخشهای مختلف استفاده بهینه و لازم را نمیبرند. میرظفرجویان گفت: با توجه به رکودی که طی چند سال گذشته در صنعت نمایشگاهی به وجود آمد بخشی از تجربه فعالان این حوزه به سایر قسمتها سوق پیدا کرد. از آنجا که برخی از صاحبان تجربه در این صنعت به بازگشت سرمایه و بهبود شرایط امید نداشتند، انگیزه لازم برای فعالیت در این حوزه را از دست دادند.
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه تصریح کرد: همان طور که در ابتدای این گفتگو عنوان شد به طور قطع احیای برجام موجب خواهد شد که شرایط صنعت نمایشگاهی ایده آل شود. در این صورت برای نسل جوان انگیزه ورود به این حوزه ایجاد خواهد شد. بعد از این مرحله باید به فکر آموزش و تربیت این افراد برای پیشبرد اهداف صنعت نمایشگاهی کشور قدم برداشت. آموزشهای انجام شده نیز باید به صورت مستمر باشد. البته تنها نباید به آموزش این نیروها بسنده کرد. حفظ و نگهداری آنها و همچنین استفاده درست از ظرفیتهای این افراد موضوع بسیار مهم و تاثیرگذاری است که حتما باید به آن توجه داشت. تجربه ثابت کرده است بسیاری از افرادی که پس از آموزش مورد بهره برداری درست و اصولی قرار نگرفته اند بهره وری مناسبی پیدا نخواهند کرد.
وی همچنین گفت: امروزه بخش عظیمی از تجارب اهالی صنعت نمایشگاهی با بی مهریهای انجام شده از این حرفه خارج شده است. بدون شک اگر این تجارب به حوزه نمایشگاهها باز نگردند ما در آیندهای نزدیک با خلا بزرگی در این صنعت روبرو خواهیم بود.
ضرورت حمایت دولت و مجلس از صنعت نمایشگاهی
این کارشناس صنعت نمایشگاهی در ادامه گفت: در کشور ما نمایشگاه با عنوان «صنعت» معرفی میشود، اما در راستای ایجاد بسترهای لازم برای اثرگذاری این صنعت هم از طرف دولت و هم از جانب فعالان این حوزه اقدام خاصی انجام نشده است. بی توجهی به این صنعت تا جایی است که تا کنون نقشه راه این صنعت تدوین نشده است. لزوم حمایت قانون گذار در مجلس و دولت از این حوزه نیز امری بسیار ضروری است. قانون گذاران باید بدانند که یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی در دنیا حضور در نمایشگاهها است. اما متاسفانه از آنجا که بخش اعظمی از صنعت نمایشگاهی کشور ما دولتی است و از دستور پیروی میکند چنین نگاهی در آن وجود ندارد.
میرظفرجویان افزود: اگر مسئولان از ظرفیت ها، گستردگی و اثرات مختلف صنعت نمایشگاهی بر اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی آگاه باشند به طور قطع با دید مثبتی به این صنعت نگاه خواهند کرد؛ بنابراین آگاهی مسئولان و توجه ارگانهای قانون گذار در بخشهای مختلف به این صنعت باید افزایش پیدا کند. از طرفی فعالان این حوزه باید در راستای شناساندن جایگاه واقعی این صنعت به مسئولان اهتمام ویژه داشته باشند. بسیاری از قانون گذاران در کشور نسبت به اهمیت صنعت نمایشگاهی واقف نیستند و به همین دلیل تصمیمات خلق الساعه میگیرند و هیچ چشم اندازی برای آینده این صنعت ندارند.
سقوط ارزش اقتصادی صنعت نمایشگاهی در کشور
وی در ادامه گفت: صنعت نمایشگاهی در دنیا افزون بر ۶۰۰ میلیارد دلار پول سازی دارد، اما ما در بهترین حالت موفق به دستیابی به ۱۰۰ میلیون دلار از این مبلغ هم نشده ایم. این موضوع نشان میدهد که ما در استفاده از ظرفیتهای این صنعت ضعف داریم. صنعت نمایشگاهی امروزه در کشورهایی مانند چین، آلمان، تایوان و... ارزش افزوده اقتصادی بسیار خوبی ایجاد کرده است. به عنوان مثال ارزش اقتصادی صنعت نمایشگاهی در کشور کوچکی مانند سنگاپور افزون بر ۴ میلیارد دلار است. این در صورتی است که علی رغم وجود تمام ظرفیت ها، در سالهای اخیر که مباحث پیرامون تحریم نیز بر آن تاثیرگذار بوده است ارزش اقتصادی صنعت نمایشگاهی در کشور ما به زیر ۱۰ میلیون دلار سقوط کرده است.
تاثیر تفکیک وزارت صمت بر صنعت نمایشگاهی
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه به طرح جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارت صمت و تاثیر آن بر صنعت نمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات تطبیقی در حوزه کشورهای در حال توسعه بخش تجارت از صنعت جدا است. به نظر میرسد بخشهای محرک توسعه تجارت در هر کشوری نیازمند متولی مشخص و جداگانه است. شاید گستردگی وزارت صمت و دغدغههایی که در حوزه صنعت و معدن دارند اجازه ندهد که نگاه صحیحی به بخش تجارت کشور وجود داشته باشد؛ بنابراین تفکیک وزارت صمت اتفاق درستی به نظر میرسد. احیای وزارت بازرگانی موجب خواهد شد که تجارت خارجی کشور دارای متولی مشخصی باشد. احتمال میرود که در وزارت بازرگانی نگاه ویژهای به صنعت نمایشگاهی کشور به عنوان یکی از ابزارهای اصلی توسعه تجارت کشور وجود داشته باشد.
میرظفرجویان در پایان گفت: امید میرود که قانون گذاران کشور بدون جهت گیری حزبی از تجاربی که در بخشهای مختلف کشور وجود دارد استفاده بهینه داشته باشند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گسترش نیوز، تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۷۲۹۶۰، www.gostaresh.news