پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که تمامی صنوف، مراکز درمانی و و مطب‌ها و حتی دست فروشان مجهز به دستگاه کارت خوان هستند، اما در دو سال اخیر و بااجرای شدن قانون پرداخت مالیات برای پزشکان و رصد تراکنش‌های مالی صنوف توسط امور مالیاتی، برخی پزشکان، مراکز درمانی، صنوف با ترفند‌های مختلفی استفاده از کارت خوان را حذف کرده‌اند، همین اتفاق سبب شده واکنش‌های مختلفی از طرف مردم به این اتفاق شکل بگیرد.
شعار سال: گسترش تکنولوژی طیف وسیعی از زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از دامنه‌های که تحت تاثیر قرار داده پرداخت الکترونیکی هزینه‌ها و حذف تدریجی پول نقد است.

در سال‌های اخیر شاهد این بودیم که تمامی صنوف، مراکز درمانی و و مطب‌ها و حتی دست فروشان مجهز به دستگاه کارت خوان هستند، اما در دو سال اخیر و بااجرای شدن قانون پرداخت مالیات برای پزشکان و رصد تراکنش‌های مالی صنوف توسط امور مالیاتی، برخی پزشکان، مراکز درمانی، صنوف با ترفند‌های مختلفی استفاده از کارت خوان را حذف کرده‌اند، همین اتفاق سبب شده واکنش‌های مختلفی از طرف مردم به این اتفاق شکل بگیرد.

پزشکان در مطب پول نقد درخواست می‌کنند

اکبری یکی از شهروندان ارومیه‌ای افزود: چندین بار اتفاق افتاده که مطب چند دکتر مراجعه کردم و منشی برای پرداخت حق ویزیت کارت بانکی قبول نمی‌کند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه دستگاه کارت خوان در مطب دکتر است، اما منشی کارت بانکی را برای پرداخت حق ویزیت قبول نمی‌کنند و درخواست پول نقد را دارند.

اکبری اظهار کرد: چندبار به منشی اعتراض کردیم؛ که چرا باوجود دستگاه کارتخوان مریض‌ها را برای گرفتن پول نقد به بیرون می‌فرستید که گفت برای فرار مالیاتی و خندید.

وی ادامه داد: در شرایطی که همه تاکید دارند پول نقد استفاده نکنید؛ چرا باید یک بیمار برای تامین پول نقد این همه با مشکل روبرو شود، اما هیچکس پاسخگو نیست.

اصناف برای فرار از مالیات دستگاه‌های پوز را جمع کردند

سلیمانی یک از شهروندان ارومیه‌ای افزود: هفته گذشته برای گرفتن بلیط اتوبوس بین شهری به ترمینال شهرستان ارومیه رفتم؛ متاسفانه هیچ کدام از دفاتر فروش بلیط از کارتخوان استفاده نمی‌کردند و همگی تقاضای پول نقد داشتند.

وی اظهار کرد: وقتی علت را پرسیدم گفتند به دلیل اینکه مالیات بر دستگاه‌های کارت خوان اعمال شده اکثرا دستگاه‌های کارت خوان را جمع کرده و پول نقد از مسافران دریافت می‌کنند و یا تقاضای کارت به کارت آن هم محدود داشتند.

این شهروند بابیان اینکه از افراد زیادی شنیدم که اصناف برای فرار از مالیات دستگاه‌های پوز را جمع کردند، افزود: در شرایطی که الان همه دارای کارت بانکی هستند و پول نقد کمتر استفاده می‌شود چرا هیچ کسی این مشکل را بررسی نمی‌کند.

ریحانه یکی دیگر از شهروندان ارومیه افزود: چند روز پیش برای خرید کتاب به کتاب فروشی مراجعه کردم متاسفانه زمان پرداخت پول کتاب‌ها با وجود اینکه دو دستگاه کارت خوان روی میز بود فروشنده درخواست پول نقد کرد.

وی خاطر نشان کرد: من پول نقد کافی نداشتم و مجبور شدم برای دریافت پول نقد به چندین عابر بانک در مرکز شهر مراجعه کنم.

این شهروند اظهار کرد: فروشنده علت این کار را اعمال مالیات بر دستگاه‌های کارتخوان و میزان بالای مالیات که هر ساله بر دستگاه‌های کارت خوان اعمال می‌شود، اعلام کرد.

مالیات بر دستگاه کارتخوان نداریم

جعفر پورمختار، مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی افزود: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در چارچوب فراهم آوردن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم در سال جاری اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در قانون جدید که با عنوان سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی در سال ۹۸ تصویب شده کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی مشمول این قانون هستند که در سطح خرده فروشی مؤدیان مشمول علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند و در حال حاضر در قالب کارتخوان (پوز بانکی) مطرح می‌باشد و بایستی کلیه صورت حساب‌های خود را از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند.

پورمختار خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در حال آماده سازی مقدمات کار و تعیین مراحل اجرایی این قانون توسط مؤدیان است و طبق مراحلی که اعلام می‌شود، افراد مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.

وی یادآور شد: مشمولان این قانون که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند علاوه بر عضویت در سامانه، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چیزی به عنوان مالیات بر کارتخوان نداریم، یادآور شد: به این نکته باید توجه کرد که دستگاه کارتخوان بانکی یکی از راه‌های بررسی و تعیین درآمد مؤدی است و روش‌هایی همچون کارت به کارت و دریافت‌های نقدی نیز برای تعیین میزان درآمد اشخاص لحاظ می‌شود.

وی اظهار کرد: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف اصناف در زمینه استفاده یا عدم استفاده از کارتخوان با سامانه تلفنی ۱۵۲۶ (مرکز ارتباط مردمی) تماس بگیرند یا با مراجعه به سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تکمیل فرم سوت زنی و ارائه گزارش اقدام کنند تا کارشناسان امور مالیاتی نسبت به بررسی موضوع اقدام به عمل آورند.

با وجود آنکه قانون کشور پرداخت مالیات برای همه صنوف را یک تکلیف می‌داند، اما برخی با عدم ارائه دستگاه کارت خوان ضمن دور زدن قانون، شهروندان را هم به زحمت می‌اندازند.

برای اجرای درست، نصب دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و صنوف لازم است سازمان مالیاتی در وهله اول شفاف سازی کند که استفاده از دستگاه کارت خوان تنها راه وضع مالیات صنوف نیست و در کنار آن با متخلفان به صورت جدی‌تر و قاطعانه برخورد کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۰۱۰۶۱۶۱۲۳۳۴، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین