پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
آیت الله محقق داماد با اشاره به مرگ مهسا امینی نوشت: پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی وسپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند.

شعار سال: آیت الله محقق داماد با اشاره به مرگ مهسا امینی نوشت: پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی وسپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند.


متن یادداشت آیت الله محقق داماد در خصوص مرگ مرحوم «مهسا امینی» بدین شرح است:

انا لله وانا الیه راجعون

حادثه مرگ جانسوز هموطن عزیزمان «مهسا امینی» موجب جریحه دارشدن قلوب مردم شریف ایران شد. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خاندان داغدار و عموم ملت سوگوار، رخصت می‌طلبم که به چند نکته تاکید و تصریح نمایم؛

۱- در وقوع این حوادث به دنبال خاطی گشتن و حتی به مجازات خاطیان رده‌های پایین بسنده کردن نه درد و سوز عمومی را تسکین می‌بخشد و نه امیدی به عدم تکرار نظیر آن ایجاد میکند. زیرا این حوادث معلول است و باید در جستجوی علت‌ها بود.

۲- در حادثه ننگین زندان کهریزک سال ۸۸ برغم وقوع جنایتی هولناک وننگین سرانجام به مجازات چند مباشر ضعیف منتهی شد واسباب اقوی نه تنها عفو بلکه برخی در مقامات برتر منصوب شدند درحالی که به یقین حادثه مزبور دال بر بی کفایتی وسوء مدیریت آنان بود و چنانچه شایسته سالاری انجام می‌شد از تکرار آن جلوگیری بعمل می‌امد.

۳- امربه معروف ونهی ازمنکر به معنای صحیح ومنطبق با تعلیمات اسلامی را هرگز کسی انکار نمی‌کند. ولی به یقین این دو فریضه الهی شرایطی دارد ودرراس انهانه تنها اشنایی بلکه اگاهی کافی وعمیق مجریان با معروف ومنکراست. تشکیل این نهاد ودادن ان بدست افراد ناآگاه انحرافی است روشن از تعالیم اسلامی و راهی است برای سلب آزادی‌های قانونی و شرعی شهروندان. در روایت مسعدة بن صدقه امام صادق (ع) فرمودند: امربه معروف ونهی ازمنکر باید توسط کسانی انجام شود که معروف را از منکر بشناسند نه کسانی که خودهدایت نشده اند تا دیگران را هدایت کنند - وسایل ج۱۱ ص۲۰۰)

۴-مظهر کامل معروف تذکر خیرخواهانه ونقد قدرت حاکمه است ونه دخالت درحریم خصوصی شهروندان ومنحرف ساختن افکارعمومی از وظایف اصلی آنان.

۵-در جامعه‌ای که فساد و سوء استفاده و رانت و اختلاس و ارتشا هر روز خبرش حتی از رسانه ملی بگوش میرسد و ارقامش حیرت آور است به یقین نهی از منکر معنای دیگری می‌یابد و موارد اهمی خواهد یافت و ترجیح اهم برمهم روش خردمندان است.

۶-تامین امنیت شهروندان اصلی‌ترین وظیفه قدرت حاکم است. قدرت حاکم نمیتواند با بکارگیری افراد ناآگاه و دادن لقب ارشاد و مرشد به آنان موجبات سلب آسایش گردد. اینگونه القاب شایسته صالحان علمی و عملی است.

۷-جرم انگاری و تعیین مجازات نسبت به اعمال و رفتار شهروندان کار بسیار دقیقی است و در جوامع پیشرفته جهان امروز همواره توسط متخصصان دانش حقوق و علوم اجتماعی و روانشناسی انجام میگیرد و در جامعه ما نیز انچه جنبه فقهی دارد بایستی توسط فقیهان عالی رتبه و واجد درجه اجتهاد مسلم انجام شود تا مبادا موضوعی که اصل و یا حدود و ثغورش جای سوال و تردید دارد صرفا به خواسته و نظر گروه و یا فردی بر جامعه تحمیل گردد و موجبات تنفر و انزجار از شریعت سهله و سمحه احمدی را فراهم اورد.

۸-پاسخگوی اصلی در پیشگاه الهی و سپس ملت شریف ایران نسبت به این گونه حوادث تلخ کسانی هستند که روزی به نام امربه معروف، تهمت و افترا ودروغ پردازی و هتک حرمت و سلب کرامت و حقوق انسانی را حلال و مجاز و حتی فریضه دانستند و ازین رهگذر عالمان را ملجم و جاهلان را مکرم ساختند. ربنا وعلیک توکلنا والیک انبنا والیک المصیر

سید مصطفی محقق داماد‌

۲۵شهریور ۱۴۰۱

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی جماران، تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۷۰۹۱۰، www.jamaran.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
0
0
خداوند آیت الله محقق داماد را برای ما نگه داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین