پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید کنندگان پوشاک با انتقاد از انفعال دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: دو یا سه ساعته مسافر را می‌برند ترکیه و کالا می‌آورند. خرید از سایت هم مدلی جدید است که پس از سفارش سه روزه کالا از ترکیه ارسال می‌شود. مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در شبکه یک سیما با اشاره به چالش‌های بازار پوشاک در مورد گردش مالی بازار پوشاک ایران گفت: اعداد متغیر است، اما حجم معاملات بازار پوشاک ایران، حدود ۸ میلیارد دلار برآورد شده است.
شعار سال: مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در شبکه یک سیما با اشاره به چالش‌های بازار پوشاک در مورد گردش مالی بازار پوشاک ایران گفت: اعداد متغیر است، اما حجم معاملات بازار پوشاک ایران، حدود ۸ میلیارد دلار برآورد شده است.

وی در مورد سهم تولیدات ایرانی از این ۸ میلیارد دلار گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی اصلی اعلام رقم قاچاق است، اما میان بخش خصوصی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شکاف بسیار زیادی در رقم قاچاق وجود دارد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حجم قاچاق را حدود ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کند، اما بخش خصوصی به هیچ عنوان این عدد را قبول ندارد.

آمار ستاد مبارزه با قاچاق درباره قاچاق پوشاک مورد قبول نیست، روزانه ۶۰ تا ۷۰ پرواز از استانبول پوشاک قاچاق وارد می‌کند؟
افتخاری افزود: تقریبا ۸ یا ۹ ماه قبل راجع به بنگلادش که سهمی از بازار ایران را در دست دارد صحبتی گذشت، اما باید توجه داشته باشیم به حجم روزانه پرواز از ایران به ترکیه که بین ۶۰ تا ۷۰ پرواز به شهر استانبول صورت می‌گیرد به طوری که حجم گسترده‌ای از پوشاک وارد کشور می‌شود. همچنین بخش عمده کالا‌هایی که از ترکیه و اروپا وارد کشور می‌شود، کالای استوک است که در گونی قرار داده شده است و هیچ نظارتی وجود ندارد.

مثلا می‌گویند این گونی شلوار زنانه و گونی دیگر شلوار مردانه است این موضوع در حالی است که معلوم نیست الیاف اجناس، سالم است یا از الیاف بازیافتی است و شاید به پوست صدمه زند و باید بگوئیم دیگر از طراحی مکانیزم برای هدایت این امر گذشته است و نهاد‌های امنیتی باید در این امر دخالت کنند.

وی در مورد روش‌های واردات قاچاق و این که آیا از مبادی رسمی وارد می‌شود یا خیر؟ گفت: اطلاعی از واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی ندارم، اما به شکل‌های مختلف با حجم‌های عجیب و غریب قاچاق وارد کشور می‌شود به طور مثال قبلا می‌گفتند که چه قدر پوشاک قاچاق؟ اما در حال حاضر شما کافیست بگوئید چه کالایی را چند روزه و در کجا می‌خواهید! خرید از سایت مدلی جدید است که پس از سفارش از دو تا سه روز کالا از ترکیه ارسال و درب منزل تحویل می‌شود.

آمار ستاد مبارزه با قاچاق درباره قاچاق پوشاک مورد قبول نیست، روزانه ۶۰ تا ۷۰ پرواز از استانبول پوشاک قاچاق وارد می‌کند؟
 
با توجه به شرایط تحریم‌ها، تشکل‌ها مشکلی با موضوع واردات ندارند و حق انتخاب برای مصرف کننده قائل هستند، اما درخواست اصلی آن‌ها این است که کالا از مبادی رسمی و نه به شکل قاچاق وارد کشور شود و متاسفانه قاچاق در سهم صنعت پوشاک گسترش پیدا کرده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آیا واردات لباس خارجی از مبادی رسمی به کشور داریم یا خیر؟ گفت: از سال ۹۷ واردات پوشاک ممنوع و امکان واردات نداریم و در سال ۹۹ آخرین شرکت خارجی که در ایران مجاز به فعالیت بود فعالیتش تمام شد و عملا از ۹۹ یعنی تقریبا بیش از دوسال است که هیچ کدام از این شرکت‌ها مجوز فعالیت ندارند.

وی افزود: البته اجناسی قبل از سال ۹۷ وارد کشور شده و فروشگاه نتوانسته به مدت ۵ سال کالا را بفروشد حال آن برند ترفندی می‌زند با عنوان کالکشن جدید و تکنیک دیگری با مطرح کردن سوری تولید اجناس سعی در جذب مشتری دارد که باید متذکر شویم برند‌ها اصلا اجازه تولید محصول را ندارند.

ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز سال گذشته نامه‌ای را به مراکز تجاری همراه با لیستی ارائه کرد و نام برند‌هایی که مجاز به فعالیت بودند یا باید بسته می‌شدند را اعلام کرد، اما دولت نه با قاچاقچیانی که شناسایی شده بودند برخورد کرد و نه با برند‌های متخلف.

چندوقت پیش موضوع قاچاق پوشاک، داغ‌ترین مبحث بود طوری که حجم بازار قاچاق ۲.۷ میلیارد دلار و به گفته بسیاری تا ۵ میلیارد دلار بود، اما دولت قاچاق پوشاک را اولویت پنجم قرار داد که عملا نه در سطح عرضه و نه با مبادی ورودی برخورد خاصی به عمل آمد و نه راهکاری ارائه شد.

وی در مورد قاچاق مسافری و موضوع اجاره پاسپورت گفت: به شکل مسافری، دو یا سه ساعته مسافر را می‌برند ترکیه و کالا می‌آورند در این میان شرکت‌های هواپیمایی ترکیه هم یارانه‌های وحشتناکی ارائه می‌دهند که بلیط هواپیما را با قیمت بسیار کمی می‌فروشند؛ می‌توان گفت که رقم ورود پوشاک از طریق مسافری چندین برابر عددی است که ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به عنوان حجم بازار قاچاق مطرح می‌کند.

وی در مورد احتمال ورود ویروس و بیماری‌ها همراه با این پوشاک قاچاق به کشور گفت: هر چیزی ممکن است به طور مثال در یکی از قرارداد‌های خارجی خواندم اگر موجودی یا هر حشره‌ای داخل بسته بندی وارد کشور شخص ثالث شود مبلغی معین به عنوان خسارت باید پرداخت شود حال کالا‌هایی که قاچاق وارد کشور می‌شود به شکل بسته بندی غیر اصولی به دست خریدار می‌رسد که شاید در انبار علوفه نگهداری شده باشد و جالب اینجاست اسفندماه سال گذشته ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز از انباری در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کالا ضبط و کشف کرد، اما آن مجموعه به فعالیت خود ادامه داد.

افتخاری هشدار داد بهای تمام شده کالای ایران به دلیل افزایش حقوق و دستمزد، شرایط اجاره بها، مالیات، افزایش بهای مواد اولیه داخل، تعرفه‌های گمرکی و ده‌ها دلیل دیگر افزایش پیدا کرده است؛ کشتی صنعت پوشاک به شدت آسیب دیده و در حال غرق شدن است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر جلوی قاچاق کالار را ببندند تولید داخل نیاز کشور را تامین می‌کند؟ گفت: قطعا تولیدکنندگان می‌توانند از عهده نیاز کشور برآیند در حال حاضر تولیدکنندگان با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند؛ موضوع قاچاق با واردات متفاوت است و باید با یک برنامه ریزی و نظارت دقیق این معضل را آسیب شناسی کرده تا به رشد نشان‌های تجاری ایرانی مثل سال ۹۷ و ۹۸ منتج شود و سرمایه گذاری در این صنعت افزایش یابد تا جلوی کوچ کارآفرینان از تولید گرفته شود که به دلیل نبود صرفه اقتصادی مجبور نشوند به سمت قاچاق بروند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۷۷۷۹۱۸، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین