پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۶۹۳۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
روزهای پایانی امسال با شدت‌گرفتن نرخ ارز و سقوط آزاد قدرت خرید مردم همراه شده است. اتفاقی که بازار لباس شب عید را با رکودی کم‌سابقه مواجه ساخته است. از سوی دیگر، قاچاقچیان بازار پوشاک شب عید را به انحصار خود درآورده‌اند و دیگر تولیدکنندگان جایی برای عرضه ندارند. در عین حال برای خرید از همین بازار پر از محصول قاچاق خرید یک دست لباس حداقل ۱.۵ میلیون تومان آب می‌خورد. بدین صورت یک خانوار چهار نفره تنها برای خرید یک دست لباس برای هر یک از اعضا دست کم به شش میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

شعارسال: همواره با فرا رسیدن اسفند ماه شهر حال و هوای عید نوروز را به خود می‌گرفت. اما چند سالی است که دیگر بوی عید هم به مشام نمی‌رسد. در سه سال اخیر که بازارها تحت تأثیر کرونا بودند، امسال نیز حوادث سیاسی و اجتماعی شور خرید را از مردم گرفته‌اند.

خرید لباس عید برای خانواده ۴ نفره چقدر هزینه دارد؟

عده‌ای هم که اندک شوری دارند و یا به دنبال بهانه‌ای برای گذر از روزهای تلخ می‌گردند، قدرت خرید چندانی ندارند که رونق را به بازار و سبک زندگی خود بازگردانند. پوشاک ازجمله بازارهایی بود که در سالیان گذشته از اواسط بهمن به دوره پیک فروش خود می‌رسید؛ اما این روزها تنها با یک بار قدم زدن در بازار می‌توان به رکود حاکم در این بازار پی برد. اگر ازدحامی هم در جمعیت به چشم بخورد؛ دست‌ها خالی‌اند. چراکه با توجه به قیمت‌های موجود و سایر مخارج زندگی، جیب‌ها خالی مانده‌اند.

حقوق‌بگیرانی که به محض دریافت دستمزد خود باید آن را خرج هزینه‌هایی همچون خوراک و اجاره مسکن کنند دیگر سرمایه‌ای برای به گردش‌درآوردن در بازار پوشاک نخواهند داشت. از دیگر سو، اگر سرمایه‌ای هم باشد نه‌تنها به کمک تولید نمی‌آید، بلکه به عرضه پوشاک قاچاق کمک می‌کند. آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند پس از ممنوعیت واردات این کالا، این قاچاقچیان هستند که عنان بازار را در دست گرفته‌اند. تا حدی که گردش مالی آن‌ها اکنون در این بازار به سه میلیارد دلار رسیده و با عرضه محصولات بی‌کیفیت نیاز مردم را در حد خرید ماهانه تقلیل داده‌اند.

ایجاد انحصار بازار پوشاک برای قاچاقچیان باعث شده تا این کالاها با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده برسد و تولیدکنندگان علاوه بر هزینه‌های بالای تولید، بازار فروش مناسبی هم نداشته باشند. درنهایت نیز تولیدات داخلی با قیمت‌های بالاتری به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. شرایط تحریمی در کنار افزایش نرخ ارز منجر به این شده که مواد اولیه به سختی در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد. از سوی دیگر، مشکلات مبادلات بانکی و ارزی واردات به‌موقع الیاف و مواد اولیه را از تولیدکننده گرفته است؛ موضوعی که در نهایت منجر به افزایش هزینه تولید می‌شود. همین امر منجر به این شد بسیاری از تولیدکنندگان از فضای تولید پاپس بکشند.

حال با کاهش تولید و افزایش قیمت پوشاک تولید داخل، پای بسیاری از پوشاک بنگلادشی و پاکستانی به بازار پوشاک شب عید باز شده است. البته مسئولان صنفی صنعت نساجی عنوان می‌کنند که قیمت پوشاک شب عید امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته که نسبت به نرخ تورم بالای ۵۰ درصدی کمتر بوده است. اما بررسی بازار نشان می‌دهد این افزایش قیمت حداقل بوده و در برخی از پوشاک شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت آن هستیم.

نگاهی به قیمت پوشاک در آستانه عید

قیمت عرف شلوار جین مردانه از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به دو میلیون تومان هم می‌رسد. اما رصد سایت‌های فروشگاهی پوشاک نشان می‌دهد، برخی از شلوارهای ایرانی جین مردانه حتی با قیمت شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حال فروش است. حال با بررسی سایت‌های فروش پوشاک با برند خارجی می‌توان مشاهده کرد که شلوار جین مردانه ترک حتی با قیمت ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان در حال عرضه است. این شلوارها در حالی به فروش می‌رسند که واردات رسمی پوشاک ممنوع است و طبیعتاً لباس خارجی در زمره کالاهای قاچاق قرار می‌گیرد.

قیمت کفش رسمی مردانه و زنانه با چرم مصنوعی نیز بین ۳۵۰ هزار تا یک میلیون تومان است. قیمت این کفش با چرم طبیعی به بیش از دو میلیون تومان می‌رسد. در حال حاضر کفش اسپورت در یکی از سایت‌های فروشگاهی معروف از برند نایکی با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان در حال فروش است.

قیمت کت و شلوار مردانه نیز از سه میلیون تومان آغاز می‌شود و متناسب با کیفیت دوخت، جنس پارچه و نوع برند تا ۲۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. مانتو زنانه در فروشگاه‌های لباس حداقل ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و تا بالاتر از نرخ ۱.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. خرید مانتو از مزون نیز بیش از دو میلیون تومان آب می‌خورد. کیف زنانه نیز بسته به جنس و برند آن بین ۳۰۰ هزار تا دو میلیون تومان در فروشگاه‌های سطح شهر در حال فروش است. شال نیز هم‌قیمت مانتو شده است؛ طوری‌که قیمت یک شال با الیاف طبیعی حتی به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد، اما برای خرید یک شال معمولی باید بین ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان دست به جیب شد.

با توجه به افزایش قیمت ، افرادی که نتوانستند در فصل سرما اقدام به خرید لباس گرم کنند، حال با توجه به پایان فصل زمستان و افزایش حراجی‌های پوشاک زمستانی اولویت خرید خود را خرید لباس گرم زمستانی گذاشته‌اند و توجهی به خرید لباس عید ندارند.

بر اساس محاسبات انجام‌شده برای خرید یک دست لباس، یعنی پیراهن یا مانتو، شلوار و کفش در شرایط حداقلی باید ۱.۵ میلیون تومان هزینه کرد. حال اگر مواردی همچون شال، کیف و … برای زنان اضافه شود این رقم تا بیش از دو میلیون تومان افزایش می‌یابد. بدین ترتیب یک خانواده چهار نفره فقط برای خرید لباس شب عید باید بیش از شش میلیون تومان سرمایه کنار بگذارد؛ یعنی بالاتر از دستمزد ماهانه یک کارگر حداقلی‌بگیر.

پایگاه خبری تحلیلی شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گسترش نیوز، تاریخ انتشار: 15اسفند1401، کدخبر: 288914، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین