پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۱۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
بعد از برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس، سید صولت مرتضوی،وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی شد. او از مجلسی رای گرفت که ما از آن ناامیدیم . او قانونا وزیر شد. اما ما ناامیدیم از توانایی های او برای اداره وزارتی عریض و طویل . ما ناامیدیم برای احیای منابع و منافع ملی مان. صولت ، مردی نسبتا مقید و خوب است. صولت کم حاشیه است. اما صولت تیم فنی ندارد. صولت توان راهبری راهبردی ندارد. صولت نگاه جامع نگر و چند لایه ندارد. صولت مرد شناسنده مردان میدان نیست. ما ناامیدیم ،چون می دانیم صولت را دوره می کنند و دور می زنند. ما ناامیدیم چون هرچه گفتیم که عبدالملکی در وزن وزارت نیست، کسی نشنید و چوبش را خوردیم. حالا هم درباره سید عزیزمان ، سید صولت مرتضوی هشدار می دهیم.هرچند می دانیم که سید صولت در هر توانمندی که باشد از عبدالملکی بهتر خواهد بود. آقا سید عزیر ، تبریک عرض می کنیم و تمام تلاش مان را برای احیای منافع و منابع کشورمان بخرج می دهیم، اما ناامیدیم از آینده عملکردی ات. ان شاالله بتوانی بشکلی درست عهده دار مسئولیت واگذار شده باشی. ان شاالله .

شعار سال: ای کاش دنیای مدیریت و عالم واقع آن، نسخه متاورس و ماتریکس داشت تا افراد حداقل تجارب مورد نیازشان را در آن انجام می دانند و بنوعی اشباع و اغنا می رسیدند و پذیرای هر پیشنهادی نمی شدند. سید صولت رای اعتماد گرفت. اما بر اساس کدام برنامه؟ بر اساس کدام روحیه برای جنگندگی؟ سید صولت را از قدیم می شناسیم. مردی نسبتا خوب و قابل اعتماد و عاقل است، اما هرچه باشد مناسب وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نمی تواند باشد. 

این شیوه حکمرانی ما را ناامید می کند. ما را بشدت دلگیر نموده و می رنجاند. ما را خسته می کند و بذرهای امید را در دلمان می خشکاند. اگر قرار است فقط با همسایه خودتان بازی کنید، چرا دیگران را دعوت به باز می کنید؟ خودتان باشید و خودتان. اصلا همش مال خودتان

صولت مرتصوی وزیر کار شد و ما ناامیدیم از اصلاح ! آقا سید با شما هستیم

خودتان باشید و همسایه ها و هم ریش ها و هم هیاتی های خودتان . تق تق تق ، آقای مرتضوی عزیز ، صدای ما را می شنوی؟ واقعی هستیم و از پشت سیم و صفحه حرف می زنیم . ربات نیستیم . فضایی نیستیم. اجنبی نیستیم. از خون و پوست و گوشت همین آب و خاک هستیم. سال ها برای این مرز و بوم زحمت کشیدیم و حاصل دسترنج خودمان را برای ساخت وطن مان ندیدیم. آقای وزیر ، روز شادی شما و خانواه محترم و هم محفلی هاست. آنهایی که دوره می گیرند و از اقدامات خود برای موفقیت شما داستان ها می بافند و افسانه های غلو گونه می گویند، اما ما ناراحتیم . ما برای برد شما ناراحت نیستم، ما برای حکمرانی جاری در کشور خودمان ناراحتیم. 

صولت مرتصوی وزیر کار شد و ما ناامیدیم از اصلاح ! آقا سید با شما هستیم

ما از مجلسی ناراحتیم که مثلا رکن دوم دموکراسی است و در عمل و عملکرد اعتقادی به دموکراسی ندارد. ما از مدیرانی ناراحتیم که توانایی کار ندارند و شما را با گفتن چندباره کلمه حاجی ، حاجی جون و ....، دوره می کنند و پست می گیرند و می کنند آنچه که مغول با فتوحاتش نکرد و ملخ در مزرعه انجام نداد. ما برای مردمی ناراحتیم که مثلا قرار است زندگی شان تحت تاثیر تصمیمات و اراده های شما باشد. ما ناراحتیم سید عزیز .

صولت مرتصوی وزیر کار شد و ما ناامیدیم از اصلاح ! آقا سید با شما هستیم

شاید هیچگاه چشمت به این نوشتار نیفتد و هیچ زبانی روایت گر داستان ناراحتی ما برای شما نباشد و شاید ما برای خودمان نوشته باشیم و به اصطلاح درد دلی باشد که با صدای بلند گفته شده است. اما ای کاش می شد ساعتی شما را دید و از توانمندی ها گفت. از سازندگی ها حرف زد. از بچه هایی که با تمام توان خود را ساختند و توانمند کردند تا روزی ، بتوانند ثمره کارشان را، مهندسی کردن جامعه شان را ، آفرینش متعهدانه شان را ببینند و دلخوش به تجلی حس آفرینندگی به ودیعه نهاده شده از جانب پروردگار خود باشند. 

ما ناراحتیم سید عزیز و شکوه هایمان را پیش جدت خواهیم کرد.اگر فرصتی را گرفته باشی و اجازه فرصت خدمت به دیگران هم ندهی. نه اینکه نخواسته باشی، بلکه آنقدر دوره ات می کنند که نمی توانی ببینی. 

خدا حافظ ، شاید به دیداری ، شاید به روز کنار رفتنت ، شاید به روز در کنار هم بودن.

توضیحات تکمیلی خبر: 

*** سید صولت مرتصوی با چه رایی وارد کابینه شد و سوابق اش چیست؟

«سید صولت مرتضوی» در نشست علنی امروز چهارشنبه (۲۷ مهر) مجلس شورای اسلامی، با کسب ۱۷۶ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف، ۱۳ رأی ممتنع و ۵ رأی باطله از مجموع ۲۵۸ آرای مأخوذه، به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شد. مرتضوی پیش‌تر معاونت اجرایی رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری دولت سیزدهم را برعهده داشت.

صولت مرتصوی وزیر کار شد و ما ناامیدیم از اصلاح ! آقا سید با شما هستیم

او در گذشته نیز رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون سیاسی وزارت کشور، شهردار مشهد، استاندار خراسان جنوبی، بخشدار مرکزی فارسان، فرماندار لردگان، فرماندار بیرجند، مدیرکل اقدامات تأمینی سازمان زندان‌ها، مدیرکل امور اداری و مالی سازمان زندان‌ها، مدیرمسئول روزنامه حمایت، دبیر اجرایی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان بوده است.

*** برنامه های سید صولت مرتضوی چیست و رویکردش به اداره وزارتخانه چگونه است:

مرتضوی با بیان اینکه من فرزند ایران اسلامی هستم و به فرزند ایرانی بودن افتخار می‌کنم، همانگونه که موافقان و مخالفان مطرح کردند وزارت تعاون وزارتخانه‌ای است که حوزه‌های آن گستردگی بسیار دارد. وی با اشاره به اینکه من موضوعات و مسائل نظام تعاون و کار را به خوبی احصاء کردم، گفت موضوعاتی مانند تعاونی ها، رفاه اجتماعی، اشتغال، اعزام نیروی کار به خارج از کشور، آسیب‌های اجتماعی، نظارت بر نیروی کاری که از کشور‌های همسایه در ایران اقامت دارند و ... از جمله مباحثی است که در این وزارتخانه وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، عدم انتفاع شرکت‌های وابسته و مشکلات آموزشی و پژوهشی این حوزه‌ها از جمله مشکلات دانست و افزود برای برون رفت از این مباحث باید به عدالت محوری توجه ویژه شود و عدالت در تمام ماموریت‌ها و برنامه‌ها در دستورکار قرار گیرد. همچنین مسئله محوری باید در تدوین و اجرای تمام طرح‌ها مدنظر قرار گیرد.

مرتضوی با بیان اینکه جاده دولت با مجلس جاده‌ای دوطرفه است، تصریح کرد، انتخاب تیم مدیریتی لایق، شایسته، توانمند، دوستدار مردم و استفاده از دانش بنیان ها، نبوغ جوانان از برنامه‌های ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. آمایش سرزمین، عنایت به مشورت نخبگانی به ویژه تعامل و مشورت با نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در دستورکار ما قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد، همچنین به موضوع سه جانبه گرایی و حمایت از کارگران و کارفرمایان و توجه ویژه به نظرات نمایندگان این دو گروه و پرهیز از تصمیمات خلق الساعه رویکرد دیگر ما است. مرتضوی مبارزه کامل و همه جانبه با فساد، نهادینه کردن نظارت دستگاه‌های نظارتی را از دیگر دستورکار‌ها توصیف کرد و گفت، شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود، ما برنامه تحولی تقدیم کردیم و مشتاقیم دوستانی که در مخالفت صحبت کردند به نقد برنامه‌های ما بپردازند، با نقد منصفانه می‌توانیم به توفیقات وسیعی دست یابیم.

مرتضوی در توضیح تحولاتی که باید در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شود، گفت، مشتری‌محوری یکی از این مسائل است به همین جهت رضایت مشتریان حقیقی، بیمه‌گذاران، مستمری‌بگیران، کارفرمایان و شرکت‌های حقوقی از برنامه‌های اساسی ما است. برای رسیدن به توسعه متوازن ما نیاز داریم که به فرآیند‌های داخلی بپردازیم از همین رو اولین برنامه ما توسعه و تعالی تعاونی‌ها است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تکالیفی در حوزه تعاونی برای همه ما ایجاد شده و از سوی دیگر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر حوزه تعاونی‌ها تأکید دارد. در بخش تعاونی ما گریزی نداریم جز اینکه تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی‌ها را داشته باشیم. توسعه شبکه‌های تعاونی در زنجیره‌های ارزش از دیگر برنامه‌های ما است. وی با اشاره به بحث توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها گفت: متأسفانه به لحاظ عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب ما از این مهم قدری محروم ماندیم. بر اساس قوانین و سیاست‌های اقتصادی، بخش تعاونی باید از ۲۵ درصد اقتصاد کشور را دربرگیرد، اما متأسفانه کمتر از ۳ درصد اقتصاد ما تعاونی است، اما با همکاری می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

مرتضوی در خصوص تقویت کارآفرینی و شایستگی‌های شغلی به عنوان یکی از برنامه‌های تحولی این وزارتخانه اظهار کرد، به استناد قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران تکالیفی برای تأمین شغل، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش مناسب برای آحاد مختلف جامعه مشخص شده و ما نمی‌توانیم بگوییم که در این زمینه‌ها پاسخگو نخواهیم بود، ما مسئولیت سنگینی داریم تا با برنامه‌ریزی متناسب طرح محوری فرصت شغلی را در کشور نهادینه کنیم و در این زمینه گسترش و هم افزایی شبکه‌های کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث بانکداری پیوندی و استفاده از سرمایه‌های خرد در این زمینه گفت: موضوع هدایت و آموزش در این حوزه کاربرد اساسی خواهد داشت. در بحث ارتقاء دانش فنی و مهارت‌های مشاغل راهبردی نیز ما از سازمان فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار برخورداریم که یکی از معاونان این وزارتخانه مسئولیت این سازمان را برعهده دارد و بحث ارتقاء کمی و کیفی این سازمان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گسترش و پایداری خدمات رفاهی در دستور کار ما است، در این زمینه گریزی نیست جز اینکه خدمات یکپارچه به گروه‌های حمایتی ارائه شود. موضوع عدالت اقتضاء می‌کند ما با برنامه‌های هدایتی، ضریب جینی را اصلاح و فاصله طبقاتی را به شدت کاهش دهیم.

مرتضوی با اشاره به بحث تمرکز صندوق‌ها در کسب و کار و بیمه‌های پایه و تکمیلی گفت: بهداشت و درمان در این حوزه باید همگانی و مردمی شود و ما به این مهم می‌اندیشیم. بیمه‌های پایه باید عمومی شوند و آحاد مختلف مردم باید از بیمه‌های پایه استفاده کنند و ما برای ترویج فرهنگ بیمه و توجه به بیمه‌های تکمیلی مسئولیم. اگر به بیمه تکمیلی بپردازیم قطعاً از تصدی‌گری در حوزه بهداشت نجات پیدا خواهیم کرد لذا بخشی از موسسات ما باید به بخش خصوصی واگذار شود و به جای توسعه برخی واحد‌ها باید به توسعه خدمات بیمه‌های تکمیلی بپردازیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح موضوع تأمین مالی یادآور شد: برای طرح‌های کوچک و زودبازده در طرح‌های پیشنهادی خود تسهیل و تسریع در تأمین مالی را در دستور کار قرار دادیم، بودجه‌ریزی عملیاتی کم کار ما در توسعه متوازن خواهد شد، اما همه این موضوعات با رشد و یادگیری امکان تحقق پیدا می‌کنند لذا ما نخست باید به موضوع ارتقاء سرمایه انسانی بپردازیم و با آموزش‌های مناسب و توسعه و ایجاد مراکز آموزشی در کنار کارخانه‌ها به این مهم توجه کنیم. در بحث ارتقاء سرمایه‌های سازمانی نیز که متأسفانه به آن کمتر توجه شده باید در وزارت کار با تشکیل کارگروه‌های متنوع از توانمندی‌های علمی و نبوغ فردی افراد استفاده مطلوب به عمل آوریم.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و سوالات نمایندگان در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس به موضوع ارتباط و تعامل مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی ۱۰ ماهه که در بخش معاونت اجرایی نهاد ریاست جمهوری فعالیت داشتم، با وجود آن که امکان قانونی طرح سوال، تذکر یا استیضاح نمایندگان برای این بخش وجود نداشت بالغ بر ۴۴۰ دیدار با نمایندگان داشتم.

صولت مرتصوی وزیر کار شد و ما ناامیدیم از اصلاح ! آقا سید با شما هستیم

مرتضوی ادامه داد: فقط با همکاری سلسله مسائل و مشکلات در این ساختار حل و فصل خواهد شد و قوای مجریه و مقننه دو قوه مهم در حل و فصل مشکلات کشور هستند و اگر این آهنگ هماهنگی و همسویی بر ایران اسلامی طنین افکن شود، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.

وی در مورد انتخاب مدیران یادآور شد: برخی از نمایندگان تذکر دادند که هیات مدیره فلان کارخانه شهرستانی از تهران انتخاب می‌شود، اما اولویت ما شایسته سالاری است و از مدیرانی انتخاب می‌کنیم که از مناطق صنعتی باشند. وزیر پیشنهادی کار افزود: در سیستم ما آن کسی که حقوق مردم را رعایت نکند و احترام نگذارد، جایگاهی ندارد و مدیرانی را انتخاب خواهیم کرد که در تراز انقلاب و دولت حجت الاسلام رئیسی باشد.

مرتضوی با تاکید بر اینکه عدالت محوری در تمامی زمینه‌ها را مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: کار‌های توسعه‌ای و براساس نظام مسائل و سند آمایش استانی انجام خواهیم داد و مردمی سازی در وزارت کار از تصمیمات اساسی ما خواهد بود و همچنین توجه به توان علمی نیرو‌های مومن و سه جانبه گرایی و مردمی کردن عدالت را در دستور کار قرار خواهیم داد. از تمامی نمایندگان تشکر می‌کنیم و به نمایندگانی که در مورد سفر‌های استانی تذکر دادند، یادآور می‌شوم که در این سفر‌ها براساس عدالت تصمیم گرفتیم و مقرر شد پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در استان سیستان بلوچستان در حوزه راه، راه آهن، فرهنگ، بهداشت و درمان، نیروگاه، آب و تامین منابع شاهد پیشرفت‌های زیادی بودیم و در همه استان‌ها اصل بر عدالت بوده است. در این رابطه توصیه‌های دلسوزانه نمایندگان را رهتوشه قرار خواهیم داد و آنچه که اراده آن‌ها باشد را می‌پذیریم و به آن عمل خواهیم کرد.

 

*** کمیسون های آموزش ، اجتماعی و بهداشت در خصوص وضعیت برنامه های سید صولت مرتضوی چه گفتند ؟

موافقت کمیسیون آموزش با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی کار
پیش از بررسی اظهارات موافقان و مخالفان رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص بررسی برنامه ها و صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد: حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست. به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می باشد. تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است، اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه ای مشکل اشتغال بیان می نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر مرتضوی دارای دکتری حقوق عمومی از دانشگاه عدالت می باشند. از سوابق اجرایی ایشان می توان به استانداری خراسان جنوبی، شهرداری مشهد، معاونت سیاسی وزیر کشور، معاونت اجرایی رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر مرتضوی به اولویت های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این زمینه

- گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- ایجاد پویایی در آموزش ها و ارتباط آنها با بازار کار

ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۲۴/۸/۱۳۹۶ و رفع چالش های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. همچنین متعهد شدند در اسرع وقت نسبت به صدور کالابرگ الکترونیکی جهت خرید مایحتاج اولیه و ضروری مردم اقدام نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متاسفانه جامعیت لازم و زمان بندی را ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد، اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۸۰ درصد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۰ درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان ، به نظر می رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را دارا می باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اینکه جناب آقای دکتر مرتضوی دارای سوابق بالای مدیریتی و اجرایی در کشور بوده و هستند و با عنایت به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص صلاحیت مرتضوی برای تصدی وزارت کار

سپس حسن لطفی گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت سیدصولت مرتضوی باباحیدری برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد.

گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس بدین شرح است:

عنایت به تکلیف قانونی کمیسیون اجتماعی مصرح در ماده (۲۰۲) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی و تطبیق آنها با اسناد بالادستی، کمیسیون اجتماعی با تشکیل جلسات متعدد با آقای دکتر مرتضوی و بر اساس مباحث مطروحه و تعهدات شفاهی و پاسخ به سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و رفع ابهامات و ایرادات مطروحه، گزارش خود را در سرفصل های ذیل تهیه و به استحضار ملت شریف ایران و همکاران محترم می رساند:

الف- شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی؛ حسب استعلام به عمل آمده از وزارت علوم آقای مرتضوی در مورخه ۴/۶/۱۳۹۴ در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی از دانشگاه پردیس خودگردان شهید بهشتی و در مورخ ۳/۲/۱۳۹۷ در مقطع دکترا و رشته حقوق عمومی از دانشگاه غیردولتی و غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل شدند.

۲- سوابق ایثارگری؛ وی بر اساس استعلامات به عمل آمده بیش از۹ ماه سابقه ایثارگری در جبهه‌های جنگ تحمیلی دارد.

ب- شرح توضیحات و تعهدات وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در مسئولیت‌ها

۲- ارتقاء نظام تعاون و اقتصاد تعاونی

۳- به روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

۴- تعامل فعال با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی ذیربط

۵- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور و رفع و کاهش معظل بیکاری در کشور

۶- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار وتوامندسازی ایشان

۷- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی بالقوه در کشور

ج: بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره، ۴۸ درصد برنامه های ارائه شده آقای دکتر مرتضوی با احکام مذکور «منطبق» و در ۳۲ درصد موارد نیز «همسو» بوده است و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۶۴ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده است.

د: بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده ایشان بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «تناسب و انسجام»، «کامل» و در شاخص‌های «واقع گرایی،صراحت و شفافیت» «مطلوب» ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون اجتماعی و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های: حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... و با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و اجرایی ایشان از قبیل: معاونت اجرایی رئیس جمهور، شهرداری مشهد مقدس، معاونت سیاسی وزیر کشور، ریاست هیات عالی گزینش کشور و ... که جملگی حکایت از توانمندی، شایستگی و صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه بسیار مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای دکتر سید صولت مرتضی را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کامل و مطلوب ارزیابی نمود.

گزارش کمیسیون بهداشت در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی کار/ قول مرتضوی برای اجرای دقیق طرح پزشک خانواده و خدمات سلامت الکترونیک

زهرا شیخی نیز ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد صلاحیت سیدصولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی را می توان راهبردی ترین دستگاه دولتی برای تحقق بخش اعظمی از آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی و سیاست های کلان نظام در حوزه های اشتغال و بهره مندی از سرمایه های انسانی دانست و این وزارت که از لحاظ گستره وظایف و جامعه هدف، پرمخاطب ترین وزارتخانه کشور است و علاوه بر مسئولیت جامعه کارگری و کارمندی کشور و بیمه های اجتماعی فراگیر، متکفل امور سلامت نیز بوده از این رو همیار و پشتیبان نقش وزارت بهداشت و درمان به عنوان تولیت نظام سلامت است و در بعد اقتصادی هم وظایف متنوعی به عهده دارد.

وی ادامه داد: لذا عملکرد این وزارت در اصلاح و ارتقاء زیر ساخت ها و نیز نظارت بر فعالیت ده ها هلدینگ اقتصادی، امری است که باید در سایه عمل به قانون و حسن ارتباط با دیگر قوا بالاخص مجلس شورای اسلامی مسیر تکاملی خود را با بهره مندی از مدیریتی توانا، مدیر و مدبر بپیماید و با چنین طیف گسترده ای از مسئولیت ها، بدیهی است که چشم امید کارگران، کارکنان و بازنشستگان، زنان سرپرست خانوار، ایتام و مددجویان تحت پوشش سازمان های حمایتی و سایر اقشار و گروه های اجتماعی به حسن کارکرد این وزارت باشد تا از رهگذر گزینش فرد اصلح برای تصدی این جایگاه، بخش مهمی از نیازهای عمومی و خواسته های آحاد جامعه برای تحقق رفاه و عدالت اجتماعی با تکیه بر اصول و اهداف اسناد بالادستی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه های ذیربط، محقق گردد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: آقای صولت مرتضوی در جمع اعضای این کمیسیون به بیان رویکردها و برنامه های خود برای مدیریت تحول و پیشبرد ماموریت ها با رهیافت اجرایی و عملیاتی و بر اساس اسناد بالا دستی و راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین پرداخته و متعهد شد علاوه بر انجام وظایف ذاتی وزارت در حوزه های رفاه، اشتغال، ساماندهی صندوق های بازنشستگی، رفع فقر مطلق و معضل بیکاری، در زمینه ارتقاء خدمات سلامت از طریق دسترسی همگانی به این خدمات و ایجاد سازوکارهای مناسب برای شفافیت و پاسخگویی ستاد وزارت و سازمان ها و مجموعه های تابعه، گام های موثری بردارند. ایشان همچنین متعهد شدند در زمینه اجرای دقیق طرح پزشک خانواده و خدمات سلامت الکترونیک، عمل به قانون و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان را نصب العین خود قرار دهند.

شیخی یادآور شد: همچنین توسعه زیرساخت های لازم برای حمایت از بخش های توانبخشی، سالمندی، بهزیستی و حمایت از بیماران بدون تمکن مالی و استیفای حقوق و مطالبات تامین اجتماعی از دولت و به روز نمودن پرداخت های سازمان به طرف های قرارداد شامل درمانگاه ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها را نیز از اهداف خود عنوان کرد و ایشان مدیریت صحیح منابع مالی را به عنوان مهمترین اولویت کار خود دانست و برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق این مهم برشمرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: همچنین توسعه زیرساخت های لازم برای حمایت از بخش های توانبخشی، سالمندی، بهزیستی و حمایت از بیماران بدون تمکن مالی و استیفای حقوق و مطالبات تامین اجتماعی از دولت و به روز نمودن پرداخت های سازمان به طرف های قرارداد شامل درمانگاه ها، داروخانه ها و آزمایشگاه ها را نیز از اهداف خود عنوان کرد و ایشان مدیریت صحیح منابع مالی را به عنوان مهمترین اولویت کار خود دانست و برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق این مهم برشمرد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی با داشتن سوابق مفید مورد ارزیابی های مکرر دولت محترم واقع شد و سوابق ایشان در سمت های اجرایی حساس و مهم قبلی نشان می دهد که ایشان توان مدیریت این وزارتخانه مهم را دارند و ایمان و اتکا به قانون اساسی جمهوری اسلامی، سند چشم انداز و سیاست های کلی سلامت، سیاست های کلی اشتغال و تامین اجتماعی، قوانین برنامه و احکام دائمی، قانون بخش تعاون، قانون تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از معلولان، قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی و قانون تشکیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز پایبندی به سند تحول دولت مردمی از جمله قوانین و مقررات مهم حاکم بر این وزارت است که وزیر پیشنهادی رعایت و اعمال دقیق آن ها را با بهره گیری از تمامی امکانات و سرمایه های انسانی داخلی وزارتخانه و نیز با بهره مندی ازنقطه نظرات صاحبنظران و نخبگان و مجامع پژوهشی و دانشگاهی متعهد شدند .

شیخی ادامه داد: با توجه به انتشار برنامه های وزیر پیشنهادی که تحت عنوان برنامه تحول در اختیار نمایندگان محترم قرار گرفته است، به نظر می رسد توجه به موضوعات اساسی در حوزه عملکردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت پذیرفته است و در توضیحات شفاهی ایشان نیز تعلق خاطر ایشان به سرفصل های مزبور، مورد تاکید قرار گرفت و کمیسیون بهداشت و درمان انحرافی از موازین و چارچوب های قانونی ملاحظه ننمود و برنامه و راهکارهای وی را در زمینه تقویت صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی، شستا و هلدینگ های تابعه، حفظ کرامت بازنشستگان، ارتقاء کمی و کیفی خدمات پیشگیری در حوزه سلامت، دارو و واکسن و تقویت صنایع داروسازی را منطبق با اسناد و قوانین جاری کشور به خصوص اسناد " بالادستی" ارزیابی کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: اعضای کمیسیون حسب وظیفه قانونی و با امعان نظر خاص به نقش مدیریت ارشد وزارتخانه چه در عرصه گزینش مدیران میانی و چه در تدوین سیاست ها و چه در سایر زمینه های عملکردی و همچنین از رهگذر نظارت بر نحوه جریان امور که می تواند نقش عمده ای در موفقیت یا عدم موفقیت ماموریت های محوله داشته باشد، موضوع صلاحیت، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی کردند که براین اساس متعاقب ارجاع موضوع از سوی هیات رئیسه، موضوع صلاحیت، سوابق و برنامه های سید صولت مرتضوی را برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز نمود و برای ایشان در صورت کسب رای اعتماد آرزوی موفقیت می کند.

 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: سید صولت مرتضوی وزیر کار شد ، رای اعتماد مجلس به سید صولت مرتضوی ، آن مرد رفت و این مرد آمد ، تفاوت سید صولت مرتضوی با عبدالملکی ، ضعف در تیم فنی سید صولت مرتضوی ، تنها شرط موفقیت سید صولت مرتضوی ایجاد تیم تخصصی است ، نسخه متاورس و ماتریکس برای مدیران ، تجربه عالم مدیریت و سیاست در متاورس و ماتریکس ، ناامیدی از شیوه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران ، تق و تق و تق صدای ما را می شنوی ، مرتضوی صدای خبرگان را می شنود ، مجلس کم اعتقاد به دموکراسی ، مغول با فتوحاتش نکرد و ملخ در مزرعه انجام نداد ، درد دل با سید صولت مرتضوی ، عملکرد سید صولت مرتضوی ، سید صولت مرتضوی کیست ، برنامه های سید صولت مرتضوی ، تاکیدات برنامه ای سید صولت مرتضوی ، رویکردهای برنامه ای سید صولت مرتضوی ، شیوه انتخاب مدیران توسط سید صولت مرتضوی ، نظرات کمیسیون آموزش درباره سید صولت مرتضوی ، نظرات کمیسیون اجتماعی درباره سید صولت مرتضوی ، نظرات کمیسیون پزشکی درباره سید صولت مرتضوی ، ما از این عکس می ترسیم ، ما از عکس رای در دست نمایندگان برای امتیاز طلبی می ترسیم
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
0
گزارشی بود بس جالب . یک تیر و صد نشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین