پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۴۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
علی سرزعیم، استاد اقتصاد دانشگاه علامه نسبت به تاثیرات منفی اقتصادی «فروش نفت به اشخاص» گفت: این کار‌ها تاثیر تورمی ندارد، چون تورم از جای دیگر می‌آید، ولی مسئله این است که این کار‌ها برای بخش نفت تاثیر اقتصادی مثبتی ندارد و به فروش بیشتر نفت کمک نمی‌کند. این مسئله بطور بدبینانه تحلیل می‌شود.

شعار سال: علی سرزعیم، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در آغاز درباره انگیزه دولت مبنی بر فروش نفت به اشخاص گفت: من نمی‌دانم انگیزه دولت از این کار چیست، اما آنچه می‌فهمم این است که به جای این سبک کار‌ها برای افزایش درآمد، راه دم دست‌تر این است که اوراق با نرخ بهره بالاتر چاپ کنند و یا سرمایه داخل را برای توسعه صنایع نفتی جذب کنند. به این شکل که افراد اوراقی را بخرند که سود آن به قیمت نفت بسته باشد من تصور می‌کنم این کار خیلی بهتر است تا اینکه بخواهند چنین کاری صورت بگیرد.


وی در ادامه نسبت به تاثیرات منفی اقتصادی این کار افزود: این کار‌ها تاثیر تورمی ندارد، چون تورم از جای دیگر می‌آید، ولی مسئله این است که این کار‌ها برای بخش نفت تاثیر اقتصادی مثبتی ندارد و به فروش بیشتر نفت کمک نمی‌کند. این مسئله بطور بدبینانه تحلیل می‌شود.

سرزعیم در پایان درباره نوع ارائه فروش نفت به اشخاص گفت: شکل ارائه یا باید مثل بورس باشد یا اوراق منتشر شود که مردم در درآمد ارزی شریک شوند، اما مسئله فروش نفت به مردم منطقی نیست، مردم عادی که نمی‌توانند با نفت کاری کنند. مشخص نیست چه ذهنیتی پشت این ماجرا بوده است. در گذشته هم در یک مقطع خیلی کوتاه اوراق قرضه فروختند که در کمتر از یک دقیقه همه به فروش رفت و اینقدر نرخ‌ها بالا بود به دقیقه نرسید.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مردم سالاری آنلاین، تاریخ انتشار:۲۴ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۸۰۶۴۵، www.mardomsalari.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین