پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا درباره جایگاه پلیس راهور و نظرات تخصصی آن‌ها در مبحث واردات خودرو، اظهار کرد: با اشاره به اینکه امنیت و جان مردم در تردد شهری و جاده‌ای همیشه خط قرمز پلیس بوده و هست،پلیس راهور برای قانون شدن، نقش نظارت پلیس بر واردات و تولید از مجلس و دولت درخواست نموده تا با اصلاح قانون پلیس جایگاه خود را در این روند داشته باشد.

شعار سال: سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا؛ درباره جایگاه پلیس راهور و نظرات تخصصی آن‌ها در مبحث واردات خودرو، اظهار کرد: وسیله نقلیه به‌عنوان یکی از پارامتر‌های بسیار تأثیرگذار در ایمنی حمل‌ونقل و تردد همیشه نقش ویژه‌ای داشته و امروزه یک از چالش‌های جدی پلیس در زمینه پایین‌بودن کیفیت خودرو‌ها و پایین‌بودن سطح ایمنی خودرو‌هایی است که در کشور تردد می‌کنند؛ زیرا عملاً بار سیستم حمل‌ونقل و ترافیک کشور روی دوش این خودروهاست.

نقش ایمنی خودرو در حمل‌ونقل و ترافیک جاده‌ای

امروز بیش از ۳۰ میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند و یکی از نکات جدی ما این است که خودرو نقش خود را در ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک جاده‌ای به‌خوبی ایفا نمی‌کند. خودرو دو نقش فعال و غیرفعال در تردد جاده‌ای دارد.

خودروسازان در طراحی خودرو در وهله اول باید به‌گونه‌ای عمل کنند از تصادف پیشگیری کنند و در مرحله بعد در صورت بروز تصادف با وجود پیش‌بینی‌های انجام شده خودرو وظیفه دومی دارد که آن وظیفه حفظ جان سرنشینان است.

متأسفانه، خودرو‌های امروز ما نه توان انجام مأموریت پیشاوقوعی خود را دارند و نه توان حفظ جان سرنشین در مأموریت پسا وقوعی خود را اجرا کنند. از این بابت راهور با مسائل جدی در این زمینه مواجه است.

نقش نظارتی پلیس در پیش‌تولید و پیش ورود خودرو، امنیت و جان مردم همیشه خط قرمز پلیس بوده و هست
پلیس هیج جایگاه قانونی در تولید و واردات ندارد

وی با اشاره به موضوعات مطروحه گفت: مشکل و نگرانی جدی پلیس اینجاست که در پروسه تولید و واردات خودرو هیچ جایگاه قانونی برای پلیس دیده نشده، یعنی جایگاه پلیس یک جایگاه اقدام‌کننده بر اساس تعدیه‌هایی است که سازمان‌های متولی و مسئول مثل محیط‌زیست و استاندارد و وزارت صنعت و گمرک صادر می‌کنند و چه در تولیدات داخلی و چه در محصولات وارداتی در صورت تأیید این سازمان‌ها پلیس موظف به شماره‌گذاری شده است.

وظیفه راهور حفاظت از ایمنی تردد و انتظام بخشی ترافیک است

جانشین پلیس راهور ناجا افزود: با وجود اینکه به لحاظ قانونی تکلیفی برای پلیس در این زمینه دیده نشده، ولی بر اساس وظیفه قانونی خود به‌عنوان حافظ ایمنی تردد و به‌عنوان انتظام بخش این حوزه در امر ترافیک خود را مسئول می‌داند که در این‌ رابطه سکوت نکنیم و اقداماتی را پیگیری کنیم.

وی توضیح داد: در سال‌ها پیش از ۱۳۸۰ کمربند ایمنی اصولاً از تجهیزات ایمنی خودرو نبود و این اصرار پلیس بود که استفاده از کمربند ایمنی را اجباری کرد و من به یاد می‌آورم که در ابتدای این طرح بخشی از خودرو‌های ما هنگام ترخیص از کارخانه سازنده اصولاً قطعه‌ای به نام کمربند ایمنی نداشتند و بعد از پافشاری پلیس برخی از این شرکت‌ها اقدام به اتصال یک تسمه‌ای که به قلابی وصل می‌شد به نام کمربند کردند و آرام‌آرام این کمربند تبدیل به یک تجهیز الزامی در خودرو شد.

سردار حسینی افزود: بعد از کمربند ایمنی پلیس به دنبال تجهیز خودرو‌ها به ترمز ای‌بی‌اس رفت و امکانی که در خودرو‌ها به شکل آپشن ارائه می‌شد و خریدار باید هزینه آن را می‌پرداخت با مطالبه پلیس تبدیل به تجهیز اولیه شد و جزو استاندارد‌های تعریف شده محسوب شد و سپس پلیس همین روند را در تجهیز کیسه هوا دنبال کرد و امروز صحبت پلیس بر سرباز شدن کیسه هوا است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی ما این است که با وجود پرداخت هزینه از سوی خریداران کیسه‌های هوا به‌درستی از جان مردم حفاظت نمی‌کنند و ما این روز‌ها شاهد این هستیم که درصد پایینی از این کیسه هوا‌های تعبیه شده در خودرو‌های داخلی عملکرد مناسبی دارند.

پیگیری راهور برای قانون شدن، نقش نظارت پلیس بر واردات و تولید


وی با اشاره به عدم پیش‌بینی جایگاه پلیس در این روند گفت: پیگیری‌های ما موجب شد تا پراید و ۳، ۴ محصول از شرکت‌های سازنده داخلی در لیست توقف تولید قرار بگیرند و ما هرگز در موضوع جان مردم بی‌تفاوت نبودیم و بر اساس همین وظیفه قانونی که حفظ نظم ترددی و حمل‌ونقلی است، پلیس مطالبه‌گرانه به موضوع ورود کرده است.

سردار حسینی با اشاره به اینکه امروز ورود پلیس به روند تأیید امنیت واردات و تولید به‌عنوان مطالبه‌ای عمومی مطرح است گفت: ما این موضوع را در مکاتباتی هم از مجلس محترم و هم از دولت درخواست کرده‌ایم تا بازنگری در قانون مربوطه صورت پذیرد و حتماً به شکل پیش‌تولید و پیش ورود پلیس نقش نظارتی ویژه‌ای داشته باشد و محصولی بدون تأیید پلیس تولید و وارد نشود که امید داریم در راستای امنیت مردم این اتفاق به‌صورت قانونی تأیید شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۹۱۲۰۰۴، dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین