پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
با حضور نسبتا موفق سردار هادیانفر در پلیس راهور، افکار عمومی بتدریج قصد آشتی با این بخش از پلیس و افزایش همگرایی‌ها را نشان می‌دهد. معقولانه با مسائل و مشکلات مردم برخورد می‌کند و صمیمانه پذیرای انتقادات است. در خصوص چالش‌ها و مشکلات مرتبط با حوزه (خصوصا مشکلات فنی خودروسازان و نقص ایمنی ایجاد شده)، آستین همت بالا زده و روبروی اهمال‌ها و کم کاری‌های موجود با بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود، ایستاده است. در آخرین موضع گیری خود در خصوص ایمنی و تصادفات جاده ای، بیان داشته که اگر ایمنی خودرو‌ها بیشتر نشود، هنگام تصادفات برای نهاد‌های نظارت بر ایمنی خودرو هم سهم تقصیر مشخص می‌کنیم. به پاس زحمات و عملکرد قابل تقدیر این خادم بزرگ مردم در نیروی پلیس، مراتب قدردانی خودمان و تشکر بخشی از شهروندان مرتبط با رسانه را اعلام می‌داریم.
شعار سال: بر اساس پیش‌بینی‌ها مشخص بود در نوروز ۱۴۰۱ آمار سفر نوروزی به خاطر ایمنی ناشی از تزریق واکسن و کاهش محدودیت‌های تردد، بالا خواهد رفت که البته همین اتفاق هم رخ داد. آمار تصادفات نوروزی ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های پیش از کرونا بالا بود. طی دو سال گذشته که تعداد کشته‌شدگان تصادف‌های جاده‌ای در نوروز به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی کاهش قابل‌توجهی داشت، نه فرهنگ ترافیکی تغییری کرد و نه ایمنی خودرو‌ها و جاده و نه قوانین و تمهیدات نظارت بر ترافیک؛ پس همچنان در روی همان پاشنه سابق می‌چرخد.

بنابر اخبار اعلام شده متاسفانه ۸۳۸ نفر از هموطنان‌مان امسال در تصادفات جاده‌ای جان باختند. برابر پژوهش‌ها و تحقیقات جهانی سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش‌از ۸۰درصد تخمین زده می‌شود، اما تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده‌اند تا حتی در صورت بروز خطای انسانی، جلو حوادث مرگبار را بگیرد. متاسفانه در کشور به‌دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودرو‌های بی‌کیفیت و همچنین جاده‌های ناامن، سالانه بیش‌از ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند و ۲۰ تا ۳۰برابر این عدد مجروح و معلول برجا می‌ماند که عمدتا از افراد فعال ۱۵ تا ۴۵سال جامعه هستند. به‌عبارت دیگر تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی به عدد ۲۰ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر می‌رسد و همین موضوع ما را در طیف کشور‌های نا ایمن و پرحادثه قرار داده است.

در همین رابطه روز گذشته رییس پلیس راهور به تازه‌ترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: براساس تازه‌ترین آمار ۸۳۸ نفر در حوادث رانندگی ایام نوروز جان خود را از دست دادند. این آمار در مقایسه با پارسال۲۲۳ نفر یا به عبارتی با ۲۱ درصد کمتر شده است. اما این رقم هم بنوبه خودش رقم بسیار وحشتناک و غیرقابل قبولی است.

به گفته وی در سال گذشته روزانه ۵۳ نفر و در سال ۱۴۰۱ روزانه ۴۱.۹ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. در تعداد مصدومان نیز ۵۹۰ نفر کاهش با ۳.۳ درصد را تجربه کردیم. بر اساس شاخص‌های مختلف، آمار «کشته به کشته» در ایام نوروز ۲۱ درصد کاهش داشت؛ آمار قربانیان به ازای ۱۰ هزار وسیله ۳۳.۳ درصد کاهش، به ازای صدهزار نفر جمعیت ۲۳.۱ درصد و به ازای یک میلیارد کیلومتر پیمایش ۳۴.۱ درصد کاهش داشته است. ۵۳ درصد از کل تصادفات فوتی کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان رخ داده است. ۳۵ درصد تصادفات ایام نوروز واژگونی بود که خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو و ... عمده‌ترین دلایل آن تصور می‌شود. ۵۴ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بود که شش درصد کاهش داشته است.
 
در صورت تداوم کم توجهی‌ها، در تصادفات رانندگی سهم تقصیر مشخص خواهیم کرد
سردار هادیانفر درباره کیفیت خودرو‌های تولید داخل اظهار کرد: اصلا ممکن است یک راننده‌ای مرتکب بی‌مبالاتی شده و یا حتی خطایی از وی حین رانندگی سر بزند که منجر به تصادف شود، اما مساله اینجاست که خودرو باید از جان او محافظت کند و در واقع از این آسیب جلوگیری کند. امروز کدام یک از خودرو‌های ما با این وضعیت ساخته می‌شود؟

امروز قطعات و آلیاژ‌های خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد، کیسه هوا، ترمز‌ای بی اس، کمربند ایمنی و ... همه و همه باید نجات‌دهنده راننده و سرنشینان خودرو باشد، اما در واقعیت این امکانات در خودرو‌های تولید داخل دچار مشکل است و من نمی‌دانم تا کی باید شاهد تکرار چنین حوادث‌هایی باشیم. همین چند وقت پیش فیلمی منتشر شد که دنا پلاس تصادف کرده و کابینش کامل جمع شد، اما کیسه هوایش باز نشده؛ خوب این‌ها اشکالاتی است که باید رفع شود.

یک خودروی مناسب باید دارای چهار مزیت اصلی باشد اظهار کرد: یک خودرو باید زیبا بوده و تمایل به خرید در آن ایجاد شود. دوم کیفیت آن است. سوم ایمنی آن و چهارم ارزان قیمت بودن آن است؛ حالا باید ببینیم که آیا واقعا این چهار مزیت در خودرو‌های تولید داخل وجود دارد؟ چه کسی باید بر قطعات این خودرو‌ها نظارت کند؟ آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد آن هم یکی از شرکت‌های تابعه آن، بر قطعات خودرو‌ها کافی است؟ آیا دیگر نباید نظارت شود؟ آیا نباید بعد از هر حادثه خودروسازان براین موضوع نظارت کنند؟ ما تا کی باید شاهد این تصادفات باشیم. من نمی‌دانم خودروسازان از چه چیزی دفاع می‌کنند. امروز مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مردم و ... همه مطالباتی را از آن‌ها مطرح کرده‌اند، دیگر جای دفاع نیست. وقتی می‌گوییم آلیاژ خودرویی مشکل دارد خوب بروید آن را درست کنید از چه چیزی دفاع می‌کنید؟
تعداد بازدید : 5

برابر قانون شماره‌گذاری خودرو‌ها با مجوز محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد انجام می‌شود و پلیس هم تابع این مقررات است، اما اگر این سازمان‌ها و دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکنند ما به خودرو‌های ناایمن پلاک نخواهیم داد. ما در تصادف بهبهان، تصادف نورآباد و ... سهم خودروساز را مشخص کردیم و قطعا اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند ما نهاد‌های بالادستی آن‌ها را به عنوان مقصر اعلام خواهیم کرد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین