پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۵۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
تحریم‌ها و کش و قوس‌های سیاسی در ایران هزینه فرصت بسیار بالایی برای مردم داشت به طوریکه مجموع درآمد صادرات گاز طبیعی در قطر طی دو دهه گذشته به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده، در حالیکه در همین دوران درآمد ایران از صادرات گاز طبیعی کمتر از ۷۰ میلیارد دلار بوده یعنی کمتر از یک دهم! قطر که تا همین پنجاه سال پیش کشور فقیری محسوب می شد و فقط اقتصادش بر پایه صید مروارید بود امروز یک نمونه بارز اقتصاد سالم است که توانسته سرمایه و درآمد خود را به طور درست در راستای پیشبرد توسعه کشور و مردمش استفاده نماید و هرچند فقط ۶ درصد مساحت و ۳ درصد جمعیت ایران را دارد، ولی در همین زمانی که ما مشغول کش و قوس های سیاسی و کم توجهی به اصول اقتصاد بودیم قطر فرسنگ‌ها از ما فاصله گرفت.

شعار سال: زمانی که اولین جام جهانی در سال ۱۹۳۰ در اروگوئه برگزار شد، هیچکس قطر را نمی شناخت ، چرا که قطر در سال ۱۹۷۱ به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد، کشوری که الان ۵۱ ساله است و حالا میزبان بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان در سال ۲۰۲۲ شده است. قطر کشوری با کمتر از ۳ میلیون نفر جمعیت می باشد که فقط حدود ۱۰ درصد جمعیت آن شهروند قطر هستند و سایر افراد مهاجرند. قطر کشوری بسیار کوچک با مساحتی ۱۱۳۰۰ کیلومتر مربع یعنی تقریبا مشابه استان قم می باشد.

قطر، جام جهانی و جام اقتصادی را به خانه برد

ولی همین کشور کوچک و کم جمعیت و کم سابقه که تا سال ۱۹۷۳ یکی از فقیرترین کشور‌های دنیا به شمار می‌آمد امروز چهارمین کشور از نظر درآمد سرانه در دنیاست، رشد اقتصادی بالا و تورم کمتر از ۵ درصد در این کشور باعث شده امروز پس از اسرائیل و امارات رتبه سوم را از نظر شاخص رفاه در خاورمیانه و رتبه ۴۶ را در دنیا برای خود رقم بزند.

قطر پس از ایران و روسیه، بزرگترین ذخیره گاز طبیعی در دنیا را دارد و اقتصادش وابستگی بسیار زیادی به همین منابع گاز طبیعی دارد. میدان گازی پارس جنوبی ایران که با قطر مشترک است و قطر آن‌را گنبدشمالی می‌نامد باعث شد گوی رقابت را قطر از ایران بگیرد و همزمان که سیاستمداران ایران درگیر آزاد کردن ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستند، بلومبرگ پیش بینی کرده درآمد قطر از صادرات گاز به ۱۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید. برنده اصلی جنگ اکراین و روسیه هم قطر بود که توانست صادراتش را افزایش دهد و نیاز اروپا را تا حد ممکن تامین کند .

تحریم‌ها و کش و قوس‌های سیاسی در ایران هزینه فرصت بسیار بالایی برای مردم داشت به طوریکه مجموع درآمد صادرات گاز طبیعی در قطر طی دو دهه گذشته به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار رسیده، در حالیکه در همین دوران درآمد ایران از صادرات گاز طبیعی کمتر از ۷۰ میلیارد دلار بوده یعنی کمتر از یک دهم!

قطر علاوه بر درآمد بالای صادرات گازی از سال ۲۰۰۵ تا به امروز تلاش کرده تا وابستگی اقتصاد خود را از بخش نفت و گاز کم کند، تا اولا اقتصادش را ضربه پذیر کند و نگذارد تحریم‌های احتمالی یا بالا پایین شدن قیمت گاز در جهان بر اقتصادش تاثیر بگذارد و هم اقتصادش دچار بیماری هلندی نشود برای اینکار در سال ۲۰۰۵ شرکت سرمایه‌گذاری قطر تشکیل شد تا مازاد درآمد‌های نفت خام و گاز طبیعی را صرف سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی کند. ارزش دارایی‌های این صندوق امروز به ۴۴۵ میلیارد دلار می رسد.
لیست سرمایه‌گذاری‌های قطر طولانی است که از مهمترین آن می توان ۱۷ درصد سهام فولکس واگن، ۱۵ درصد بورس لندن، ۴درصد توتال فرانسه، ۶درصد ایرباس، سهامدار خودروسازی پورشه، آلفابانک، بانک انگلیسی بارکلیز و… اشاره کرد.

قطر چند سالی است که فضای فوتبال را هم برای سرمایه‌گذاری مناسب دید و برای اینکار اقدامات بسیار زیادی انجام داد
پاری سن ژرمن و الغرافه را خرید کرد و نیمار و امباپه را به پاری سن ژرمن اورد و رکورد گرانترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال را شکست . ژاوی هرناندز اسطوره بارسلونا را به السد اورد و ژاوی هم با همین پیراهن السد از فوتبال خداحافظی کرد و دوران مربی گریش را هم با همین تیم ادامه داد و در نهایت با تلاش و پیگیری زیاد توانست امسال جام جهانی را در کشور خودش برگزار کند که البته این برگزاری جام جهانی در راستای توسعه هدف جذب گردشگر بیشتر بود که قطر طرح و برنامه آن‌را از سال ۲۰۰۷ استارت زد تا قطر را قطب گردشگری منطقه کند و در همان سال هم برای پیشبرد این هدف ۱۷ میلیارد دلار اختصاص داد تا هتل‌ها و نمایشگاه‌ها و زیرساخت‌ها آماده شود که مهمترین آن فرودگاه بین‌المللی حمد بود که یکی از فرودگاه‌های منحصر به فرد در دنیا با ظرفیت ۲۴ میلیون مسافر محسوب میشود و قطب هواپیمایی ملی قطر یعنی قطر ایرویز میباشد؛ که اگر پشت پیراهن بازیکنان بارسلونا را ببینید نام این شرکت هواپیمایی به چشم میخورد

قطر که تا همین پنجاه سال پیش کشور فقیری محسوب می شد و فقط اقتصادش بر پایه صید مروارید بود امروز یک نمونه بارز اقتصاد سالم است که توانسته سرمایه و درآمد خود را به طور درست در راستای پیشبرد توسعه کشور و مردمش استفاده نماید و هرچند فقط ۶ درصد مساحت و ۳ درصد جمعیت ایران را دارد، ولی در همین زمانی که ما مشغول کش و قوس های سیاسی و کم توجهی به اصول اقتصاد بودیم قطر فرسنگ‌ها از ما فاصله گرفت. شعار ما می توانیم را هرچند سیاستمداران ما در دوران تحریم استفاده میکردند، ولی قطر توانست این شعار را در میدان عمل به کار برد.

نویسنده: پوریا بختیاری

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین