پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
دست اندرکاران کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار مدعی هستند که این روز‌ها که مسیح علینژاد و نازنین بنیادی سعی دارند خود را صدای زنان ایرانی جا بزنند و روایت برساخته‌ای از واقعیت جامعه ایرانی به افکار عمومی غرب و نهاد‌های بین‌المللی تحمیل کنند، کنگره بین المللی بانوان تاثیرگذار با حضور نمایندگان بیش از ۹۰ کشور در قلب ایران جریان دارد.برخی از منتقدین می پرسند که هزینه کنگره چرا شفاف نمی شود؟ زنان تاثیرگذار بر اساس کدام شاخص انتخاب شده اند؟ اثرگذاری کنگره در سطوح منطقه ای ،جهان اسلام یا بین المللی به چه میزان بوده است؟ چه ساختار و مکانیزمی برای تداوم خودگردان این کار ، اندیشیده شده است.

شعار سال: کنگره بین المللی «بانوان تاثیرگذار» با حضور نمایندگان بیش از ۹۰ کشور از جمله چین، استرالیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، قرقیزستان، الجزایر، افریقای جنوبی، لبنان، سوریه، روسیه و... در قلب ایران جریان دارد و ۳۰۰ میهمان خارجی، از جمله ۷۰ نفر از مقامات زن کشور‌های مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به ایران آمده‌اند تا بدون روتوش رسانه‌ای و افکت‌های غربی صدای زنان ایرانی را بشنوند. آنچه در این سفر برای مهمانان خارجی و مقامات رسمی کشور‌های خارجی جالب توجه بود، وضعیت سرزنده اجتماعی و حضور پررنگ زنان در اجتماع با سلیقه‌های مختلف بود که در تضاد کامل با فضاسازی‌های رسانه‌های غرب قرار داشت.

یکی از نکات جالب در سفر این هیات عالی رتبه به قم، پوشش مهمانان خارجی در بدو ورود به حرم مطهر بود و آن‌ها هم مانند سایر زوار برای احترام جهت ورود به حرم مطهر حضرت معصومه (س) از چادر استفاده کردند با این تفاوت که آن‌ها از قبل چادر‌های رنگی را در پکیج خود داشتند و بعد از استفاده از این نوع پوشش به ثبت عکس و تصویر یکدیگر مشغول شدند.

صدای زنان ایرانی بدون افکت غربی
برخی از مهمانان مسیحی این گروه به دلیل آشنایی با مناسک حضور در اماکن مذهبی مانند کلیسا با استفاده از پوشش حجاب برای حضور در حرم آشنایی داشتند و اصطلاحا برایشان امر عجیبی نبود، اما برخی از دیگر ملیت‌ها از جمله چینی‌ها، تایلندی و آفریقایی‌تبار‌ها این نوع آداب برایشان تازگی داشت و حتی درآوردن کفش هم برای تشرف به حرم مطهر برایشان سوالاتی را درباره شخصیت این بانوی بزرگوار ایجاد کرد و از راهنمای گروه سوالات متعددی درباره جایگاه، نقش و حضور تاریخی حضرت معصومه مطرح کردند.

یکی دیگر از نکاتی که برای مهمانان خارجی این سفر زیارتی جالب بود، قرار گرفتن بازار در مجاورت حرم مطهر و حضور متکثر خانواده‌های ایرانی در این اماکن در کنار یکدیگر بدون هیچ محدودیتی بود.

همچنین در حاشیه این سفر انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به حذف ایران از کمیسیون مقام زن، حضور بانوان تاثیرگذار از سراسر جهان در ایران برای شرکت در این کنگره چه پیامی دارد هم گفت که غربی‌ها و استکبار نمی‌توانند با فشار و ارعاب و با حکم کردن خارج از ضوابط و قوانین، آن چیزی را که می خواهند به جهان و به طور خاص زنان تحمیل کنند، چون زنان مستقلا ارتباط شان باهم را حفظ می‌کنند.

کنگره بین المللی «بانوان تاثیرگذار» قرار است فردا جمعه ۳۰ دیماه در سالن اجلاس سران نیز در تهران ادامه داشته باشد.

نقد و نظر:

موافقان کنگره زنان تاثیرگذار ، راه اندازی این حرکت را بعنوان نوعی اعلام حضور زنان جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی در بحث دیپلماسی عمومی می بینند. برخی هم از این حرکت در قالب حرکتی مقابله ای در سطح بین المللی برای حذف نام ایران از کمیسیون مقام زن ( بدلیل ناآرامی های اخیر) ، یاد می کنند. 

منتقدین ، بحث عدم شفافیت هزینه ها ، شیوه انتخاب زنان تاثیرگذار ، پا در هوا و رویدادی بودن کار و ضعف شدید در ساختار و سازمان تداوم کار ، ضعف مشهود برنامه ریزی ها برای اثرگذاری منطقه ای، جهان اسلام و بین المللی کار، محفلی بودن کار و مواردی همانند را بیان داشته اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۹ دی ۱۴۰۱، کد خبر:85003781، www.ilna.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین