پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
بسیاری از منتقدانش وضع فعلی و‌ انتصابات ضعیف صنعت پتروشیمی را حاصل مدیریت امثال بیژن چگنی می‌دانند، او که در ابتدا مغضوب بیژن زنگنه بود، توانست با ارتباط گیری با دفتر او، به زنگنه نزدیک شود و نیز نقشی فعال در پیاده سازی افکار زنگنه در این صنعت ایفا کند! گویا بیژن چگنی، از طریق ارتباط گیری و لابی با حلقه مشایی_ بقایی توانست قدرتی قابل توجه کسب کند و در تغییر و تحولات مدیریتی، نقشی فراتر از یک رئیس دفتر ساده ایفا کند. اما نکته جالب اینجاست که، با توجه به قول‌های دولت ابراهیم رئیسی و جواد اوجی برای گماردن مدیران کارآمد، برای ایجاد تحول ساختاری در این حوزه، انتخاب بیژن چگنی به ریاست هیات مدیره مهمترین هلدینگ صنعتی کشور، یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بسیاری را در شوک فرو برد، اما عدم تایید وی از سوی نهاد‌های ذیصلاح مهر تاییدی بر عدم کفایت او بود. پرسش این است که با توجه به علاقه دولت به جراحی، در این شرایط سخت، آیا زمان آن نرسیده که مدیران ارشد دولت و تصمیم سازان از خود بپرسند، آیا هیچ شخصی صالح تر، با سواد‌تر و لایق‌تر از بیژن چگنی، دوست پنهان بیژن زنگنه برای ریاست مهمترین هلدینگ کشور جود نداشت؟

شعار سال: عکس دسته جمعی و صمیمی مدیران فعلی وزارت نفت و چهره‌های سرشناسی، چون نعمت زاده وزیر سابق صمت و دیگر مدیران حوزه نفت و پتروشیمی دولت روحانی در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها داشت. به زعم بسیاری از کارشناسان، روابط تنگاتنگ و منافع مشترک و اتحاد‌های پشت پرده باند‌های ثروت و قدرت و مدیران فعلی و سابق صنعت نفت و گاز وپتروشیمی، به حدی است که حاضر نیستند چهره‌های بدنام مدیریتی سابق و بانیان وضع موجود را کنار بگذارند. در این بین، شاید کمتر انتصابی همچون بازگشت بیژن چگنی به حلقه قدرت در صنعت پتروشیمی، جنجال و واکنش منفی به دنبال داشت.

از بیژن زنگنه تا بیژن چگنی؛ داماد چگنی در مسیر ریاست منطقه ویژه!

بسیاری از منتقدان وضع فعلی و‌انتصابات ضعیف صنعت پتروشیمی را حاصل مدیریت امثال بیژن چگنی می‌دانند، او که در ابتدا مغضوب بیژن زنگنه بود، توانست با ارتباط گیری با دفتر او، به زنگنه نزدیک شود و نیز نقشی فعال در پیاده سازی افکار زنگنه در این صنعت ایفا کند!

چگنی که فوق لیسانس علوم سیاسی دارد، از سوی حلقه منتصبین، دکتر و حاجی خوانده می‌شوند،براساس برخی گفته ها و نقل قول ها، چگنی در دوره‌ای که منشی و رئیس دفتر رئیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود، از طریق ارتباط گیری و لابی با حلقه مشایی_ بقایی توانست قدرتی قابل توجه کسب کند و در تغییر و تحولات مدیریتی، نقشی فراتر از یک رئیس دفتر ساده ایفا کند.

او بعدا بار‌ها این ارتباط را تکذیب کرد، هر چند که این حاشیه همواره همراه وی بود. شکست با آرا بسیار کم در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه شوش دانیال، به زمینه‌ای برای نوشتن برخی انتقادات و طنز در پیج‌های شبکه‌های اجتماعی در باره او مبدل شد.

با توجه به قول‌های دولت ابراهیم رئیسی و جواد اوجی برای گماردن مدیران کارآمد، برای ایجاد تحول ساختاری در این حوزه، انتخاب بیژن چگنی به ریاست هیات مدیره مهمترین هلدینگ صنعتی کشور، یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بسیاری را در شوک فرو برد، اما عدم تایید وی از سوی نهاد‌های ذیصلاح مهر تاییدی بر عدم کفایت او بود.


برخی بیان می داند که بیژن چگنی پیش از این بار‌ها از مسیر سهم خواهی قومیتی برای خود و اطرافیانش صندلی ریاست درخواست کرده بود، در حالی که نتایج این انتخابات جایگاه واقعی این گروه از مدیران پتروشیمی را در میان افکار عمومی مردم خوزستان را به وضوع به تصویر کشید. علاوه بر این، انتصاب او به صورت اکرودیته به سمت مدیریت کنترل تولید NPC به منتقدان نشان داد، ارزش توافقات پشت پرده بسیار بیشتر از نظرات کارشناسان و دلسوزان این صنعت است.

علی رغم رشد جهانی قیمت ها، این صنعت در سایه مدیرانی، چون چگنی که عموما بر اساس متر و معیار و ارتباطات سیاسی انتخاب شده اند، نتواسته است ماموریت خود را در تامین ارز مورد نیاز کشور به انجام برساند. بر اساس شنیده‌ها قرار است به زودی برزگر داماد بیژن چگنی به مدیریت سازمان منطقه ویژه ماهشهر منصوب شود. این خبر پیشاپیش موجب خشم، یأس  گروهی از کارگران، دانشجویان و بدنه صنعت نفت و پتروشیمی شده است. فامیل سالاری آنهم از سوی مدیرانی با عملکرد نچندان دلچسب، زخمی عمیق بر پیکر اعتماد عمومی به دولت رئیسی است.

پرسش این است که با توجه به علاقه دولت به جراحی، در این شرایط سخت، آیا زمان آن نرسیده که مدیران ارشد دولت و تصمیم سازان از خود بپرسند، آیا هیچ شخصی صالح تر، با سواد‌تر و لایق‌تر از بیژن چگنی، (گویا دوست پنهان بیژن زنگنه) برای ریاست مهمترین هلدینگ کشور جود نداشت؟

آیا عملکرد و بیلان کاری بیژن چگنی در این مدت و آشوب‌های اداری و اعتصابات و اعتراضات رخ داده در زیرمجموعه‌های هلدینگ خلیج فارس، با اهداف تعیین شده برای وی همخوان بوده است یا خیر؟

بدن شک کشور با قحط الرجال مواجه نیست و افراد بسیار متخصص‌تر و تواناتری از چگنی برای ریاست هیأت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد، اگر سیاست زدگی و حزب بازی بگذارد.

از بیژن زنگنه تا بیژن چگنی؛ داماد چگنی در مسیر ریاست منطقه ویژه!

دو حکم انتصاب در دو ماه ؛ «بیژن چگنی» مدیر کنترل تولید پتروشیمی شد
طی حکمی از سوی «شاهمیرزایی» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «بیژن چگنی» بعنوان «مدیر کنترل تولید» این شرکت منصوب و جایگزین «میرهاشمی» شد. «چگنی» در پایان سال ١۴٠٠ نیز بعنوان عضو حقوقی شرکت ملی صنایع پتروشیمی «رئیس هیأت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس» شده است. «چگنی» در دوره تصدی «عبدالحسین بیات» در شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رئیس دفتر مدیرعامل و دبیر هیأت مدیرۀ این شرکت بود.

مختصری از بیوگرافی شغلی و تحصیلی دکتر بیژن چگنی(ذکر شده در دوره انتخابات مجلس): 

۱-سال ۱۳۵۰ متولد شهرک حمید آباد شهرستان شوش دانیال (ع)

۲-سال ۱۳۷۰ ورود به مقطع کارشناسی شیمی با رتبه ۳۱۸ و اخذ بورسیه وزارت نفت

۳-سال ۱۳۷۷ جذب و شروع فعالیت در شرکت پتروشیمی شهرستان اراک و کسب ۸ سال تجربه علمی، فنی، مهندسی، و مدیریتی در سمت‌های مختلف ان

۴-سال ۱۳۷۹ ورود به مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه ۴۲ کشوری

۵-سال ۱۳۸۳ همزمان با اخذ مدرک کارشناسی ارشد، انتقال به شرکت خطوط لوله و مخابرات خوزستان و کسب تجربه علمی، فنی و مهندسی در سمت رئیس مرکز انتقال نفت شهر عبدالخان

۶-سال ۱۳۸۹ ورود به مقطع دکترا (phd) در رشته‌ی مدیریت استراتژیک با رتبه ۵ کشوری همکاری مستمر علمی، فنی و مهندسی با اقای مهندس بیات معاون محترم وزیر نفت و رئیس حوزه‌ی ستادی در زمان تصدی ایشان در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

۷-دیگر مسئولیت و تجارب شغلی - علمی، مشاوره معون وزیر نفت، دبیر هیئت مدیره‌ی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، رئیس حوزه‌ی ستادی، رئیس دفتر معاون وزیر نفت، ۱۸ سال سابقه‌ شغلی در وزارت نفت مطالعه و تصویب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در چابهار

۸-مشاور فرهنگی اجتماعی راهور تهران بزرگ

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفت ما، تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۴۶۰۰۳، www.naftema.com/ و roozanehnews.ir، کدخبر:۳۴۸۰۹/ و سایر منابع

اخبار مرتبط
برچسب ها: بیژن زنگنه ، بیژن چگنی ، داماد چگنی رئیس منطقه ویژه ، انتصابات صنعت پتروشیمی ، منتقدان بیژن چگنی ، ارتباط بیژن زنگنه و بیژن چگنی ، انتصابات رانتی در صنعت نفت کشور ، باند‌های ثروت و قدرت صنعت پتروشیمی ، پشت پرده باندهای ثروت در صنعت نفت ، چرا در وزارت نفت حاضر نیستند مدیران قبلی را برکنار کنند؟ ، رازهای پشت پرده در صنعت نفت ، مدیران صنعت نفت که از رازهای باندهای قدرت باخبرند ، باندبازی بین مدیران صنعت نفت ، مدیران صنعت نفت چرا برکنار نمی شوند؟ ، بخور بخورهای صنعت پتروشیمی کشور ، فسادهای صنعت نفت ، فساد مدیران نفتی کشور ، فساد مدیران پتروشیمی کشور ، رازهای مگوی مدیران نفتی ، بگم بگم های مدیران صنعت پتروشیمی ، بگم بگم های مدیران صنعت نفت ، بازگشت بیژن چگنی به حلقه قدرت در صنعت پتروشیمی ، لابی بیژن چگنی با مشائی و بقایی برای ورود به صنعت پتروشیمی ، لابی های پشت پرده صنعت نفت ، لابی بیژن چگنی برای قدرت در صنعت نفت ، انتصاب بیژن چگنی به ریاست شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ، توافقات پشت پرده مدیران صنعت پتروشیمی ، برزگر داماد بیژن چگنی ، فامیل سالاری در صنعت نفت ، فامیل سالاری نفتی ها در دولت رئیسی ، بیژن چگنی مدیر کنترل تولید پتروشیمی ، انتصاب افراد نالایق در صنعت پتروشیمی ، قحط الرجال متخصصین برای مدیریت صنعت نفت ، بیوگرافی بیژن چگنی ، چرا بیژن چگنی هنوز هم در صنعت نفت قدرت دارد؟ ، آقای رئیسی متخصص تر از بیژن چگنی برای ریاست هلدینگ خلیج فارس نداریم؟ ، هلدینگ خلیج فارس دست چه کسانی است؟ ، نفت دست مدیران نالایق ، فساد نفتی کشور ، بابک زنجانی های صنعت نفت ، جعبه سیاه فسادهای نفتی
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین