پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
به گفته برخی از کارشناسان، متاسفانه گویا استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های فنی و ایمنی در عملیات توپکرانی خطوط لوله نفتی رعایت نشده و یکی از عوامل قابل توجه در وقوع حادثه استفاده از توپک نامناسب بوده که با توجه به سیال مورد استفاده (نفت خام) باعث افزایش حرارت و سپس بروز حادثه شده است.همچنین شنیده می‌شود به علت تعجیل مدیران شرکت جهت انجام عملیات مذکور اصول ایمنی مغفول شده و حتی مجوز کار گرم هم صادر نگردیده؛ شواهد حاکی از آن است که این مجوز بعد از حادثه صادر شده است!

شعار سال: در آخرین روز‌های خرداد ماه سال گذشته خبری تلخ از وقوع یک حادثه انفجار در حین اجرای عملیات توپکرانی در خط لوله انتقال نفت چشمه خوش به اهواز در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب از توابع شرکت نفت مناطق مرکزی به گوش رسید که به فوت ۳ تن از کارکنان این شرکت منجر شد.
پس از دادخواهی بازماندگان کارکنان متوفی و تشکیل جلسات متعدد حال با گذشت حدود یکسال و ۸ ماه خبر‌هایی بدبینانه به گوش می‌رسد که با ارائه نام ۸ نفر به عنوان مقصران اصلی که ظاهرا خودشان نیز ازاین اقدام مدیرعامل بی‌خبرند؛ ظاهرا روند رسیدگی به ابعاد این حادثه به بیراهه رفته است.

و، اما در خصوص حادثه، به اعتقاد کارشناسان، با توجه به لزوم انجام عملیات توپکرانی در خط لوله ۲۰ اینچ انتقال نفت چشمه خوش به اهواز گویا هیچ اقدامی جهت تشکیل کارگروه ویژه و مشخص نمودن مسئولیت‌ها نشده است!

به گفته برخی از کارشناسان، متاسفانه گویا استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های فنی و ایمنی در عملیات توپکرانی خطوط لوله نفتی رعایت نشده و یکی از عوامل قابل توجه در وقوع حادثه استفاده از توپک نامناسب بوده که با توجه به سیال مورد استفاده (نفت خام) باعث افزایش حرارت و سپس بروز حادثه شده است.

دراین بین شنیده می‌شود گویا بقایای این توپک پس از وقوع انفجار توسط مسئولین خدمات منطقه چشمه خوش معدوم شده است.

همچنین شنیده می‌شود به علت تعجیل مدیران شرکت جهت انجام عملیات مذکور اصول ایمنی مغفول شده و حتی مجوز کار گرم هم صادر نگردیده؛ شواهد حاکی از آن است که این مجوز بعد از حادثه صادر شده است!
از دیگر موارد قابل توجه، گماردن افراد فاقد تخصص و تجربه و دانش مرتبط در مسئولیت‌های تخصصی است که بارزترین آن سرپرست بازرسی و حفاظت فنی وقت شرکت است که قاعدتا نقش تعیین کننده در عملیات توپکرانی دارد.

اینک شایعه شده مدیرعامل این شرکت ۸ نفر از کارمندان و مسئولین ذیربط را به دلیل ارتکاب خطای انسانی و کوتاهی در انجام مسوولیت‌های محوله به هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و احتمالا مرجع قضایی معرفی نموده که گویا این افراد از این موضوع بی‌اطلاع هستند؛ لذا با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع و همچنین لزوم پیشگیری از تکرار حوادث مشابه به نظر می‌رسد که تشکیل یک کارگروه حقیقت یاب از طرف شرکت نفت مناطق مرکزی جهت بررسی ماوقع و جلوگیری از تضییع حقوق افراد درگیر در پرونده و یافتن مقصران اصلی راه کار مناسبی باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفت ما، تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۹۵۵۹۴، naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین