پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
اگرچه کارشناسان حوزه گردشگری، علت کاهش سفرهای گردشگری خارجی به ایران را در معیوب بودن زیرساخت‌ها می‌دانند، اما شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی علت را ایران‌هراسی می‌داند. او گفت ۵۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ایران‌هراسی در بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند. بر اساس برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری، درآمد ایران از گردشگری تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۲۵ میلیارد دلار برسد. سوال اینجاست که، ایران چقدر به این هدف نزدیک شده است؟

شعار سال: صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزایی است که در ایران رونقی ندارد. مقامات می‌گویند علت آن ایران‌هراسی است، کارشناسان، اما می‌گویند زیرساخت‌های گردشگری در ایران معیوب است و شرایط سیاسی و اجتماعی نیز به آن دامن می‌زند.

احمد وحیدی، وزیر کشور پس از بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری گفت: «گردشگری از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله عقب است و باید تلاش کنیم این فاصله کم‌تر شود.»

بر اساس برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری، تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد گردشگران در ایران باید به ۲۰ میلیون نفر برسد. اما آیا ایران به هدف خود نزدیک شده است؟

چشم‌انداز گردشگری در برنامه‌های توسعه ایران

بر اساس برنامه پنجم توسعه برای سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ چشم‌انداز نرخ رشد سالانه گردشگری ۲۰ درصد و تعداد گردشگران نیز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار در نظر گرفته شد. در این صورت باید تا پایان این برنامه، درآمد حاصل از گردشگری به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

در برنامه ششم توسعه ایران برای سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ نرخ رشد سالانه ۱۵ درصد و تعداد گردشگران ۱۳ میلیون نفر در نظر گرفته شد. در این صورت باید تا پایان برنامه، ایران به درآمد ۱۰ میلیارد دلاری حاصل از گردشگری می‌رسید.

برنامه هفتم توسعه در حال اجراست. بر اساس این برنامه، برای سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ نرخ رشد سالانه گردشگری ۱۰ درصد در نظر گرفته شده تا در پایان این برنامه تعداد گردشگران به ۲۰ میلیون نفر و درآمد حاصل از آن ۲۵ میلیارد دلار باشد.

نتایج این برنامه‌ها از سوی متولیان اعلام نشد، اما بررسی آمار‌های پراکنده و اظهارات مقامات نشان می‌دهد چندان نتیجه‌ای نداشت. چنان‌که وزیر کشور هم به عقب ماندن از این برنامه‌ها اعتراف کرد.

گردشگران یک‌روزه‌ای که در ایران نمی‌مانند

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: «در ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۳ میلیون گردشگر وارد کشور شده‌اند. حدود ۱۴ درصد این گردشگران بازدیدکننده یک روزه بودند

به عبارتی ۴۲۰ هزار نفر از گردشگرانی که در سال جاری به ایران آمدند، اقامتی نداشتند. اقامت نداشتن هم یعنی فرصت چندانی برای بهره‌بردن از ورود گردشگر فراهم نشده است؛ از جمله آشنایی با اماکن گردشگری، بازار‌ها و….

رویای ایران برای درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از گردشگری در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله
به گفته شالبافیان سال گذشته نیز بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شدند که از این تعداد ۱۱ درصد بازدیدکنندگان یک روزه بوده‌اند و اقامتی نداشتند.

آمار‌های معاون وزارت میراث فرهنگی نشان از ناکامی ایران در برنامه توسعه گردشگری می‌دهد. ضمن این‌که آمار‌ها به صورت شفاف اعلام نشد و مشخص نیست چه تعداد از این افراد ایرانیانی بودند که برای سفر به کشور آمدند.

این تنها برنامه‌ای نیست که ایران از آن جا مانده است. برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر نیز رویدادی بود که برخی از کارشناسان آن را فرصت بزرگی برای جذب گردشگر می‌دانستند.

رویای کودکانه ایران برای جذب گردشگر جام جهانی

رویای ایران برای جذب گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲، اما تعبیر نشد. آنطور که محمد میرانی، عضو هیات مدیره اتاق ایران و قطر گفت، ایران بازنده این جام از نظر گردشگری بود، زیرا که همه کشور‌ها از آن سود بردند جز ایران؛ حتی آذربایجان که فاصله زیادی تا قطر دارد!

اگرچه برخی ناکامی ایران در جذب گردشگران را به اعتراضات ارتباط دادند، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی این موضوع را رد کرد. پیش‌تر حرمت‌الله رفیعی گفت: «از ابتدا هم معلوم بود ایران نمی‌تواند سهمی از این بازار داشته باشد و نمی‌توان آن را به این موضوع ارتباط داد.»

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: «همان ابتدا گفتم دوستانی که می‌گویند برنامه دارند، هیچ برنامه‌ای ندارند. هیاهوی زیادی برای جام جهانی قطر صورت گرفت، اما هیچ نتیجه مثبتی نداشت.»

رفیعی گفت هیچ گردشگری ورودی که هوادار فوتبال و از کشور‌های دیگر باشد، نداشتیم. جلسات متعدد و توافقاتی با با مقامات قطر داشتند. حاصل این توافقات برای جذب گردشگر از قطر به ایران صفر بود و کاری نتوانستند انجام دهند.

به گفته او جذب گردشگر از جام جهانی قطر رویای کودکانه‌ای بود که محقق نشد.

لغو تور‌های گردشگران خارجی

۲ سال دیگر تا پایان چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه گردشگری در ایران مانده است. آمار‌های مقامات، اما چندان دلخوش‌کننده نیست.

در ماه‌های اخیر نیز برخی از کشور‌ها هشدار منع سفر به ایران دادند. مهرماه سال جاری نیز رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از لغو حدود ۹۰ درصد سفر گردشگران خارجی به ایران و بیش از ۵۰ درصد ریزش سفر‌های خارجی ایرانی‌ها خبر داد.


بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای جذب گردشگر!

اگرچه کارشناسان حوزه گردشگری، علت را در معیوب بودن زیرساخت‌ها می‌دانند، اما شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی علت را ایران‌هراسی می‌داند. او گفت ۵۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با ایران‌هراسی در بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند.

حالا باید دید در شرایط فعلی، ایران چگونه می‌تواند تا ۲ سال دیگر به درآمد ۲۵ میلیارد دلاری حاصل از گردشگری برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: --، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
برچسب ها: بودجه ۵۰۰ میلیاردی برای جذب گردشگر ، لغو تور‌های گردشگران خارجی ، جذب گردشگر جام جهانی به ایران ، چشم‌انداز گردشگری در برنامه‌های توسعه ایران ، برنامه ایران برای درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از گردشگری ، برنامه ایران برای درآمد ۲۵ میلیارد دلاری از گردشگری تا سال ۱۴۰۳ ، برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت گردشگری ، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ، ایران‌هراسی عامل کم رونقی گردشگری خارجی ایران ، تاثیر شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در جذب گردشگر ، چرا گردشگران خارجی تمایلی به بازدید از ایران ندارند؟ ، تبلیغات ایران هراسی عامل بی رونقی گردشگری ایران ، درآمد ایران از گردشگری خارجی چقدر است؟ ، زیرساخت های پذیرش گردشگری خارجی در ایران ، علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ، بازدید یک روزه گردشگران خارجی از ایران ، ناکامی ایران در برنامه توسعه گردشگری ، جذب گردشگران جام جهانی ۲۰۲۲ به ایران ، محمد میرانی عضو هیات مدیره اتاق ایران و قطر ، جذب گردشگر از قطر به ایران در جام جهانی ، ایران بازنده جذب گردشگر جام جهانی قطر ، هشدار منع سفر به ایران به علت مسائل سیاسی و اجتماعی ، کاهش سفرهای خارجی ایرانی ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین