پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانی ه‎ای اعلام کرد، روز جهانی زن، باید مبین تعهد دولت‌ها، جوامع و اندیشمندان به تقویت نقش زنان در زندگی اجتماعی و صیانت از گوهر انسانی آنان باشد؛ با وجود این، ظلم فزاینده در سطح جهان بر زنان و دختران و تعرض به حقوق بشر آنان همچنان نگران کننده است.

شعارسال: در متن بیانیه سالیانه ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران درباره روز زن آمده است که امروزه، جهان با برخی نگرانی‌های مرتبط با بحران‌های ملی و بین المللی مهمی مواجه است که زنان و دختران را به طور آشکار تحت تاثیر عوارض فیزیکی و روحی – روانی بحران قرار می‌دهد.

بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز جهانی زن

وضعیت زنان در منازعات مسلحانه و قربانی شدن آن‌ها، ضرورت مدیریت بحران‌ها با توسل به اصول انسانی و همفکری چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی، فارغ از جهت گیری سیاسی را متذکر می‌شود؛ در این رابطه، بایستی به وضعیت اسفناک زنان در فلسطین اشغالی و یمن توجه ویژه‌ای شود.

– از طرف دیگر، سیاست‌ها و اقدامات قهری یکجانبه و مخرب مانند تحریم‌ها، ثبات و امنیت جوامع انسانی و ساختار مدنی را تضعیف کرده و مانع تحقق بهره مندی زنان از حقوق بشر خود در حوزه‌های مختلف به ویژه حق توسعه، حق دسترسی به بهداشت و سلامت، حق غذا، حق آموزش و از همه مهم‌تر، حق حیات می‌شود؛ از این رو، اقدام آمریکا در وضع و اعمال تحریم‌های یکجانبه و اقدام دیگر کشور‌ها در اجرای این تحریم‌های غیر انسانی، جنایت علیه بشریت است و مستوجب مسئولیت بین المللی آنان است؛ این که آمریکا و کشور‌های غربی ندای ظاهری حمایت از حقوق بشر زنان سر می‌دهند، اما خود مرتکب نقض حقوق آنان به شدیدترین وجه می‌شوند، موضوعی است که از دید جامعه بین المللی پنهان نیست.

– در آمریکا، اروپا و برخی نقاط جهان، اقدامات رفتاری منفی علیه حقوق زنان وجود داشته و دارد؛ این پدیده نگران کننده، بسیاری از دستاورد‌های زنان را که در طول سال‌ها به سختی به دست آمده اند، به ویژه در زمینه سلامت، حق امنیت شخصی و اجتماعی، مشارکت اجتماعی و سیاسی، ممنوعیت سقط و عقیم سازی اجباری، ممنوعیت قاچاق و استثمار جنسی، ممنوعیت خشونت خانگی و زن کشی در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

خشونت مبتنی بر جنسیت یکی از شایع‌ترین موارد نقض حقوق بشر زنان در جهان است؛ این پدیده، به ویژه آمار بالای زن کشی و تجاوز جنسی به زنان در آمریکا، کانادا و اروپا، مایه نگرانی جدی است؛ لذا، ارتقا حقوق و مشارکت کامل زنان، یک اصل اساسی مردم سالاری و در راستای رعایت و حفاظت از شان و کرامت انسانی است.

جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای به حمایت و ارتقاء حقوق زنان و جایگاه آنان مبذول داشته و در مسیر اعتلای کرامت، شرافت و شخصیت اجتماعی و انسانی زنان، به پیشرفت‌های قابل توجهی نائل شده است و اقدامات گسترده‌ای را درخصوص ارتقا وضعیت بهداشتی، آموزشی، ایجاد اشتغال، تامین امنیت زنان، مبارزه با خشونت علیه آنان و افزایش حضور اجتماعی زنان از طریق حضور در مناصب تصمیم‌گیری به انجام رسانده است.

زنان به عنوان نیمی از سرمایه انسانی کشور، نقش بسیار مهمی در تحقق سیاست‌های کلی نظام، از جمله اقتصاد مقاومتی، سلامت و امنیت غذایی، علمی و فناوری و نیز در تحقق سبک زندگی ایرانی – اسلامی و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، دارند؛ بدون مشارکت و همراهی زنان، تحقق این سیاست‌ها و اهداف کاملا دشوار است؛ از این رو، ستاد حقوق بشر تمامی دستگاه‌های اجرایی را به توجه ویژه به نقش اثرگذار زنان در جامعه و تقویت این نقش، نیاز‌های آنان و تلاش ویژه در جهت رفع آن‌ها فرامی خواند.

برخی انتقادات صورت پذیرفته به بیانیه:

بیانیه منتشر شده دارای نقاط قوتی همانند نظرداشت به حقوق بشر و حقوق بین المللی زنان، بحث ارتقا و جایگاه زنان در چشم اندازهای داخلی و اثرات مخرب تحریم روی حقوق زنان است. اما بیشتر بصورت شعاری و غیرعملیاتی تهیه شده و از حقوق جاری زنان و راهبری راهبردی آن و کمک به توسعه و احقان ان، غافل گردیده و کم توجهی بنوعی عامدانه در پیش گرفته است. 

اقتصاد و زنان ، تندروی های سنت اندیشان و معتقدین به اجتهاد غیرپویا در خصوص مسائل زنان، عدم حساسیت ساخت ها و ساختارهای اداری به حقوق زنان، انتصابات عموما نمایشی و بهره گیری از افراد کم توان در قالب معاون رئیس جمهور، مدیران کل اموز رنان و مشاورین زنان در دستگاه های مختلف اداری ، زنان و آسیب های اجتماعی در ایران ، ..... ، برخی از مواردی است که باید در راستای آن اقدامات موثر داشت و در بیانیه سالیانه بشکلی پرافتخار منعکس نمود. غفلت از مسائل داخلی و صرفا گرایش به سمت ایده ال ها و مسائل خارجی، کافی و وافی در تهیه بیانیه روز جهانی زن ، نبوده و نیست.

پایگاه خبری تحلیلی شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار: 18 اسفند 1401، کدخبر: 1539272،fa.shafaqna.com/ سایر منابع. 

اخبار مرتبط
برچسب ها: حقوق زنان ، خشونت علیه زنان ، روز جهانی زن ، وضعیت زنان در منازعات مسلحانه ، مدیریت بحران‌ ، بهره مندی زنان از حقوق بشر ، حمایت از حقوق بشر زنان ، نقض حقوق زنان ، اقدامات رفتاری منفی علیه حقوق زنان ، مشارکت اجتماعی زنان ، ممنوعیت سقط جنین ، خشونت خانگی و زن کشی ، خشونت مبتنی بر جنسیت ، نقض حقوق بشر زنان ، ارتقاء حقوق زنان ، شخصیت اجتماعی و انسانی زنان ، مبارزه با خشونت علیه زنان ، بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز جهانی زن ، جمهوری سلامی ایران و حقوق زنان ، تقویت نقش زنان در زندگی اجتماعی ، زنان و اسلام ، زنان و جمهوری اسلامی ، زنان و حقوق اساسی ، زنان و حقوق بشر ، زنان و عرف ها و سنت های اجتماعی ، زنان و خانواده ، زنان و نظام اقتصادی ، زنان و سبک زندگی اسلامی ایرانی ، زنان و الگوی پیشرفت ، زنان و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ، ارتقا و جایگاه زنان در چشم اندازهای داخلی ، اثرات مخرب تحریم روی حقوق زنان ، تندروی های سنت اندیشان و معتقدین به اجتهاد غیرپویا ، انتصابات عموما نمایشی و بهره گیری از افراد کم توان ، روز جهانی زن در ایران ، تاریخچه روز جهانی زن ، تاریخچه روز جهانی زن در ایران ، 8 مارس روز جهانی زن ، کرامت الهی زنان ، حق کرامت الهی زنان ، مطالبات زنان در ایران ، جنبش زنان در ایران
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین