پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری زنان، وضعیت این تیم و شرایط رکوردی ملی‌پوشان را در آستانه حضور در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ تشریح کرد.

شعارسال: تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران از ۱۳ اردیبهشت در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ که گزینشی المپیک پاریس است، شرکت می‌کند. کوروش باقری برای حضور در این مسابقات پنج نفر (ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، الهام حسینی، پریسا نورعلی و زینب شیخ‌حسن‌ارباب) را انتخاب کرده است تا در کره جنوبی بر روی تخته بروند.

باقری درباره شرایط رکوردی این وزنه‌برداران برای مسابقات قهرمانی آسیا بیان کرد: با توجه به زمانی که در اردو بودند، شرایط وزنه‌برداران خوب بود، اما این پنج نفر که انتخاب کردیم، بهتر از بقیه بودند. برخی نفرات در جا زده بودند یا افت داشتند، اما این پنج نفر روند روبه‌رشدی داشتند. از اول هم بحث این بود کسانی را که شرایط بهتری دارند، انتخاب کنیم. البته محدودیت انتخاب نفرات نداشتیم و با صحبتی که با آقای انوشیروانی داشتیم، اگر هر ۱۰ نفر شرایط روبه‌رشدی داشتند، هر ۱۰ نفر را به قهرمانی آسیا اعزام می‌کردیم. در حال حاضر این پنج نفر جزو بهترین‌های ایران هستند امیدوارم بتوانند بهتر از سال گذشته کار کنند.

*دختران وزنه‌بردارتر شده‌اند

در  وزنه برداری بانوان قیف را سر و ته گرفته اند، جا برای رکوردهای مستمر در این حوزه وجود دارد

باقری در پاسخ به این پرسش که رقابت در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ قطعا سنگین خواهد بود و تیم ایران با چه هدف قرار است شرکت کند، کسب مدال یا صرفا پشت سر گذاشتن یک مرحله گزینشی المپیک، تصریح کرد: از کسب مدال ناامید نیستم. البته این را قبول دارم که رقابت نسبت به سال گذشته سخت‌تر است. هدف این است که اولا یک حضور تخصصی‌تر و استانداردتر نسبت به مسابقات قبلی داشته باشیم. به نظرم دختران ما وزنه‌بردارتر شده‌اند و حقشان است در قهرمانی آسیا حضور داشته باشند. کسی مدعی گرفتن سهمیه المپیک است باید مسابقات گزینشی المپیک را پشت سر بگذارد که یکی از آن مسابقات نیز همین قهرمانی آسیاست.

او افزود: البته ما قانع به این رکورد‌ها نیستیم. با توجه به روند روبه‌رشد دختران، خیلی امیدوارم که با حمایت فدراسیون، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در اردو‌های آتی رکورد‌های بالاتری را از دختران ببینیم و نگاه ویژه‌تری به المپیک داشته باشیم.

*ایراد تکنیکی هنوز هم وجود دارد

سرمربی تیم زنان در پاسخ به این پرسش که قبلا انتقاد‌های زیادی به تکنیک دختران می‌شد و آیا ایراد‌های تکنیکی برطرف شده است، تصریح کرد: ایراد تکنیکی هنوز هم هست. کسی مانند ریحانه کریمی که یک سال است وزنه‌بردار شده، طبیعی است ایراد تکنیکی داشته باشد، اما شرایطش نسبت به سال پیش خیلی بهتر شده. الهام حسینی خیلی حرفه‌ای‌تر شده و به‌آسانی وزنه از دست نمی‌دهد و رکوردهایش بالاتر آمده‌اند. فاطمه کشاورز در ۶۴ کیلوگرم دارد جا می‌افتد البته معتقدم این وزن خودش نیست و باید تغییر کند. زینب شیخ‌ارباب نیاز به تجربه بیشتر دارد و پریسا نورعلی هم نسبت به قبل بهتر شده است.

او ادامه داد: من به نقد‌هایی که گهگاه از بیرون انجام می‌شود توجه می‌کنم. قبلا این بحث مطرح می‌شد که نفرات خاصی در اعزام‌ها حضور دارند، اما الان در تیمی که قرار است به قهرمانی آسیا برود، فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی در رده جوانان هستند و زینب شیخ‌حسن‌ارباب هم به‌تازگی از رده جوانان خارج شده است. از این تیم دو نفر در مسابقات قهرمانی آسیایی دوره قبل بودند و بیش از ۵۰ درصد نفراتی که دارند، اعزام می‌شوند برای اولین بار است به قهرمانی آسیا می‌روند. همه سعی ما بر این است که دختران هم مانند پسران در جهان وزنه‌برداری عرض اندام کنند. حتی به این امید دارم که دختران وزنه‌بردار ایران در آینده می‌توانند بیشتر از مردان در دنیای وزنه‌برداری خودشان را نشان دهند، اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ دهد، بستگی به برخی موارد و الزاماتی دارد که باید فراهم شوند.

*سر حرفم برای ساختن یک تیم قوی هستم

در  وزنه برداری بانوان قیف را سر و ته گرفته اند، جا برای رکوردهای مستمر در این حوزه وجود دارد

باقری درباره اینکه گفته بود برای اینکه یک تیم قوی در زنان داشته باشیم، ۱۸ ماه فرصت لازم دارد، تاثیر تصریح کرد: هنوز سر حرفم هستم، اما اردو‌ها باید پشت سر هم و امکانات لازم فراهم باشد. به‌تازگی رئیس فدراسیون انتخاب شده است و به نظرم یک مقدار باید فرصت داده شود.

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشخص‌بودن نیاز‌های تیم بانوان آیا در این مورد با فدراسیون صحبت شده است تا تمام الزامات فراهم شود، تاکید کرد: بله، از آقای انوشیروانی تشکر می‌کنم. حداقل پای حرف‌ها نشسته و حرفش این است که می‌خواهد حمایت کند. فکر می‌کنم حالا با کوروش باقری و بدون کوروش باقری هدف فدراسیون هم این است که ورزش بانوان را ارتقا دهد.

*حسینی باید فاصله رکوردی خود با حریفان را پر کند

او در پاسخ به این پرسش که هدفگذاری برای الهام حسینی به چه صورت است و به دنبال این است که از طریق بهترین وزنه‌بردار آسیا شدن سهمیه المپیک بگیرد، چون با توجه به فاصله رکوردی که با دیگر وزنه‌برداران دارد سخت است که بتواند جزو ۱۰ نفر اول رنکینگ باشد و سهمیه بگیرد، تاکید کرد: ما حتما باید این فاصله رکوردی را پر کنیم و قانع به این نیستم که فقط سهمیه بگیرد و باید رکوردهایش بهتر شود، چون پتانسیل آن را هم دارد. کافی است یک مقدار به لحاظ روحی و روانی و تکنیکی تغییراتی را در خود ایجاد کند که البته تا حدودی این کار را هم انجام داده است. حدود یک سال فرصت دارد و به این خیلی خوش‌بینم که وزنه‌برداران ایران بتوانند افزایش رکورد داشته باشند.

*به کسی برنخورد، اما جامعه وزنه‌برداری بانوان خیلی چیز‌ها را نمی‌داند

باقری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه حضور دختران در قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ نمایشی بود، اما الان بحث کسب مدال و سهمیه المپیک مطرح است و سرعت رشد وزنه‌برداری زنان را چگونه می‌بیند، بیان کرد: باید از تیم قبلی تشکر کنم، چون با تمام ایراد‌هایی که وجود داشت در این زمینه فعالیت کردند و در حد بضاعت کار کردند. البته معتقدم اگر یک مقدار هوشمندانه‌تر کار می‌شد، سطح وزنه‌برداری دختران ما از الان بالاتر بود. فکر می‌کنم می‌توانیم سرعت رشد را از قبل بیشتر کنیم. الان هم بد نیست، اما می‌توانیم سرعت را از لحاظ بالابردن رکورد‌ها دو برابر کنیم که امکانش هم است، چون استعداد‌های خیلی خوبی داریم و خیلی هم مشتاق هستند.

او افزود: امیدوارم کسی ناراحت نشود و به کسی برنخورد، اما جامعه وزنه‌برداری بانوان ما خیلی چیز‌ها را نمی‌داند و احتیاج دارد هر دو یا سه ماه یک‌بار به‌روز شود. در واقع باید به گونه‌ای باشد که وقتی وزنه‌برداران وارد اردوی تیم ملی می‌شوند، روی مولفه‌های قدرت کار کنیم نه اینکه دوباره بخواهیم به تکنیک آن‌ها وارد شویم. وضعیت نفراتی که این مدت کنار ما بودند، بهتر شده، اما واقعا انرژی‌بر است. البته این به‌روزشدن برای همه لازم است حتی خود من.

*در وزنه‌برداری بانوان قیف را سروته گرفتند

در  وزنه برداری بانوان قیف را سر و ته گرفته اند، جا برای رکوردهای مستمر در این حوزه وجود دارد

سرمربی تیم ملی زنان در پاسخ به این پرسش که این ایراد تکنیکی وزنه‌برداران به این برمی‌گردد که از ابتدا به خوبی روی پایه کار نشده است، بیان کرد: نمی‌خواهم به گذشته برگردم، اما اصلا روی پایه کار نکردیم. ابتدا تیم ملی تشکیل شد و سپس دنبال تربیت نیروی انسانی بودیم و به نوعی قیف را سروته گرفتیم. وزنه‌برداری بانوان نیاز به امکانات بیشتری در استان‌ها دارد. برخی استان‌ها سانس‌هایی را برای وزنه‌برداری بانوان در نظر گرفته‌اند، اما خیلی از وزنه‌برداران وقتی از اردوی تیم ملی به شهر‌های خود برمی‌گردند، بدن‌هایشان صفر می‌شود، چون امکان تمرین ندارند. الهام حسینی که وقتی به شهرش می‌رود جایی برای تمرین ندارد و فاطمه یوسفی وزنه‌بردار مستعدی است، اما می‌گوید به شیراز که برمی‌گردد، جایی برای تمرین ندارد و پوپک بسامی و ابریشم ارجمندخواه نیز همین شرایط را در تهران دارند.

او ادامه داد: این مشکلات باید در استان‌ها حل شود و فدراسیون به‌تن‌هایی نمی‌تواند و اداره کل ورزش و جوانان استان‌ها و هیات‌های استانی هم باید کمک کنند. در بخش نیروی انسانی باید قبول کنیم که نقطه سر خط هستیم و راه طولانی را در پیش داریم تا بتوانیم وزنه‌برداری بانوان را به خود خانم‌ها بسپاریم.

باقری در پاسخ به این پرسش که دختران وزنه‌بردار یا کادر فنی منعی برای مصاحبه دارند، گفت: هیچ مشکلی ندارند، اما برای من مهم است که در صحبت‌هایشان عمد یا غیر عمد کذبی در آن نباشد و حرفی نزنند که برای خودشان ایجاد حاشیه کند.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27فروردین1402، کدخبر: 1402012613352،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین