پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۸۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
زمانی که آمریکا بین سال های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۱ میلادی موافقت کرد که طلا را با قیمت ثابت ۳۵ دلار در هر اونس جایگزین کند، دلار به اولین ارز ذخیره و مبادله بلامنازع جهان تبدیل شد بنابراین بانک های مرکزی به سوی دلار هجوم آوردند تا ذخایر ارزی خود را افزایش دهند به ویژه اینکه سپرده گذاری آن علاوه بر سهولت مدیریت، مانند طلا پایدار بود ودر نتیجه چنین به نظر می رسید که آمریکایی ها با چاپ مقداری دلار، طلا تولید می کنند.چنانچه سلطه جهانی دلار از بین برود ایالات متحده در سال حدود یک تریلیون دلار( هزار میلیارد دلار حدود 15 درصد بودجه سالیانه آمریکا) متضرر می شود. طبیعی است که با این حجم ضرر متمایل به حفظ سلطه دلار باشد.پیمان های پولی دو یا چند جانبه ، اولین راه کاهش اثرگذاری دلار روی اقتصاد هر کشوری است.

شعارسال: آمریکا مدت‌های مدیدی است به لطف قدرت پول خود بر تجارت جهانی تسلط داشته است، اما اخیرا کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی نظرات متفاوتی درباره اینده دلار آمریکا ارائه کرده اند؛ برخی می‌گویند که به تدریج ضعیف خواهد شد و برخی نیز به شتاب ضعف آن اعتقاد دارند.

هزینه یک تریلیونی در سال با نابودی سلطه دلار

استفاده از دلار از سوی آمریکا به عنوان سلاح، کشور‌ها را تشویق کرد تا خود را از سلطه دلار بیرون بکشند برخی از اقتصاد‌های بزرگ دنیا که از قدرت دلار و کاربرد آن به عنوان سلاح خسته شده‌اند، به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از ارز آمریکا هستند. کشور‌های کوچک‌تر از جمله برخی کشور‌های آسیایی هم تلاش می‌کنند از دلار فاصله بگیرند. شرکت‌های سراسر دنیا بخش قابل توجهی از بدهی خود را با ارز‌های داخلی می‌فروشند تا مانع قدرت گرفتن بیشتر دلار شوند. کشور‌های تحریمی چوب فشار ناشی از تحریم دلار و افزایش هزینه تمام شده مبادلات را می‌خورند. در سال ۲۰۱۴ میلادی، بانک بی ان پی پاریبا (BVP) به دلیل حمایت مالی از صادرات کوبا، سودان و ایران، حمایت مالی کرد و، چون این سه کشور تحت تحریم آمریکا بودند، مجبور به پرداخت ۹ میلیارد دلار به این کشور شد. گام بعدی تبدیل دلار به سلاح، مسدود کردن ذخایر ارزی دلاری بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی پس از جنگ این کشور علیه اوکراین بود که باعث شد سران غیر غربی به خود بگویند: «اگر در حال جنگ با یک کشور همسایه باشم و این درگیری آمریکا را راضی نکند، بخش بزرگی از ذخایر ارزی خارجی ام را از دست می‌دهم پس تجارتم با دلار را تا حد زیادی کاهش خواهم داد.» و این همان کاری است که روسیه اکنون در حال انجام آن است. علاوه براین، کشور‌های بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) برای ایجاد ارز اختصاصی جهت تامین مالی مبادلات خود در حال برنامه ریزی هستند و چین نیز قبلا سیستم تسویه الکترونیکی خود را توسعه داده است که جایگزینی برای سیستم سوئیفت تحت کنترل غرب ارائه می‌کند. در واقع همه به دنبال جایگزینی برای دلار هستند گویی که شورشی علیه پادشاهی پول ملی آمریکا در دنیا به راه افتاده است.

تعداد بازدید : 3


کندی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب دموکرات، در سخنرانی تبلیغاتی خود درباره حرکت کشور‌های جهان برای استفاده از ارز‌هایی غیر از دلار هشدار می‌دهد. او با اشاره به توافق برزیل و پاکستان برای استفاده از واحد پول چین گفت: «می‌دانید اگر [دلار]ما دیگر به ارز‌های جهانی سلطه نداشته باشد، چه هزینه‌ای برای کشور دارد؟ ۷۵۰ میلیارد دلار در سال! این هزینه‌ای است که به‌مرور زمان بدتر هم خواهد شد».

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین