پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
افرادی که دیر سر قرار می‌رسند، لزوماً چنین قصدی ندارند و نمی‌خواهند احساسات و ارزش‌های دیگران را نادیده بگیرند یا وقتشان را تلف کنند. این دیر کردن اغلب واقعیتی است که بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها نمی‌دانند چگونه آن را کنترل کنند. در واقع، دلایل مختلفی می‌تواند پشت دیرکردن شما باشد، از درک ضعیف از زمان تا اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD). با این همه هر دلیلی ویژگی‌های خاصی دارد که این رفتار مشکل ساز را توضیح می‌دهد.

شعار سال: آیا شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه دیر می‌کنند؟ آیا دیگران از شما به خاطر احترام نگذاشتن به زمان قرار‌ها و بی مسئولیتی نسبت به سروقت رسیدن انتقاد می‌کنند؟ اگر چنین است و نمی‌دانید چرا همیشه دیر می‌کنید، مقاله زیر برای شما جالب خواهد بود.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه دیر به سر قرار می‌رسند؟ اغلب ادعا می‌شود که پشت این رفتار، سازماندهی ضعیف وقت و کم توجهی به زمان دیگران نهفته است. با این حال، این‌ها تنها دلایل همیشه دیر رسیدن نیستند.

چرا همیشه دیر می‌رسم؟ (+دلایل و راهکارها)
در واقع، دلایل مختلفی می‌تواند پشت دیرکردن شما باشد، از درک ضعیف از زمان تا اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD). با این همه هر دلیلی ویژگی‌های خاصی دارد که این رفتار مشکل ساز را توضیح می‌دهد.

افرادی که دیر سر قرار می‌رسند، لزوماً چنین قصدی ندارند و نمی‌خواهند احساسات و ارزش‌های دیگران را نادیده بگیرند یا وقتشان را تلف کنند. این دیر کردن اغلب واقعیتی است که بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها نمی‌دانند چگونه آن را کنترل کنند.

تأخیر‌های سیستماتیک: چرا همیشه دیر می‌کنید

ممکن است دیر سر قرار برسید، چون زمانی را که برای انجام کار‌ها پیش از خروج از منزل نیاز دارید خوشبینانه تخمین میزنید، حتی اگر روندی روزانه باشد، مانند دوش گرفتن یا صبحانه خوردن. شما به خود می‌گویید که زمان زیادی دارید. اما، قبل از اینکه خانه را ترک کنید، متوجه می‌شوید که اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ داده است؛ این‌ها چیز‌هایی هستند که دیگران پیش بینی می‌کردند.

بنابراین، اگر همیشه دیر می‌کنید، احتمالاً در مدیریت زمان زیادی دست و دلباز هستید. در واقع، محرک‌های ذهنی و رفتاری مختلفی در پس فرآیند همیشه دیر رسیدن نهفته است.

چرا همیشه دیر می‌رسم؟ (+دلایل و راهکارها)
علم این محرک‌ها را به تفصیل بررسی کرده که به شرح زیر هستند:

۱. مشکلات حافظه کاری شما

حافظه کاری یا عملیاتی مهارتی را تعریف می‌کند که به شما امکان می‌دهد اطلاعات را در آگاهی خود نگه دارید و دستکاری کنید. به عنوان مثال، شما از حافظه کاری برای انجام یک محاسبه ذهنی استفاده می‌کنید. با این حال، حافظه کاری می‌تواند اشباع شود، مانند رم در رایانه. این توضیح می‌دهد که چرا همیشه دیر می‌کنید.

این پدیده به این دلیل رخ می‌دهد که افکار غیرضروری در حافظه کاری شما وجود دارد که هنگام انجام وظایف اصلی حواس شما را پرت می‌کند. آن‌ها سرعت شما را کاهش می‌دهند و وقت شما را می‌گیرند.

یکی از بهترین راهبرد‌ها برای استفاده درست از حافظه کاری، ایجاد روال است. برای فرآیند‌های پیچیده تر، می‌توانید لیست بنویسید. به این ترتیب، کاغذ پشتیبان حافظه شما می‌شود و به آزادسازی منابع شناختی شما کمک می‌کند تا بتوانید سریعتر عمل کنید.

افرادی که دیر از خانه بیرون می‌روند، لزوماً چنین قصدی ندارند و نمی‌خواهند احساسات و ارزش‌های دیگران را نادیده بگیرند یا وقتشان را تلف کنند. این دیر کردن اغلب واقعیتی است که بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها نمی‌دانند چگونه آن را کنترل کنند.

۲. مشکلات مزمن در مدیریت زمان

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه واشنگتن (ایالات متحده آمریکا) انجام شد، نشان می‌دهد که دلیل اینکه برخی افراد به طور مداوم عقب می‌مانند، مربوط به مدیریت ضعیف زمان و حافظه آینده نگر است. به عبارت دیگر، توانایی شناختی برای به خاطر سپردن و برنامه ریزی اقدامات آینده. این ویژگی مربوط به سازماندهی وظایف آینده است.

اگر این مورد شما باشد، هنگام برنامه ریزی، محاسبه زمان و به خاطر سپردن انواع فعالیت‌هایی که باید در چند دقیقه یا چند ساعت آینده انجام دهید، ذهن شما سوگیری‌های واضحی از خود نشان خواهید داد.

۳. اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD)

اگر متوجه شدید که مدام از خود می‌پرسید که چرا همیشه دیر می‌کنید، پاسخ می‌تواند کمبود توجه باشد. شاید شما از ADHD رنج می‌برید. این می‌تواند دلیل انواع مشکلات شما را توضیح دهد که نرسیدن به موقع برای قرار‌ها و تعهدات یکی از آنهاست.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه فلوریدا (ایالات متحده آمریکا) انجام شد، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مبتلا به ADHD اغلب در مدیریت وظایف و زمان خود با مشکل مواجه می‌شوند. جای تعجب نیست که این اختلال به طور قابل توجهی به زندگی علمی و اجتماعی آن‌ها آسیب می‌زند.

۴. تأخیر و سندرم عقب ماندگی مزمن

دکتر دیانا دلونزور، متخصص در مدیریت زمان و رفتار تأخیری، کتاب بسیار جالبی دارد با عنوان هرگز دیر نکنید: ۷ درمان برای افراد وقت شناس نوشت (۲۰۰۳). در این اثر، او توضیح می‌دهد که تأخیر از یک سندرم نسبتاً گسترده ناشی می‌شود.

این سندرم شامل تاخیر مزمن است و در صورتی رخ می‌دهد که شما با دیر رسیدن لذت یا هجوم آدرنالین را تجربه کنید. در واقع، شما آن دیرکردن را رفتاری را غیرمسئولانه نمی‌بینید، بلکه آن را نوعی شیوه زندگی می‌دانید. احتمالاً متوجه شده اید که همیشه سعی می‌کنید کارهایتان را در فرصتی بیش از آنچه زمان اجازه می‌دهد انجام دهید و همه چیز را به آخرین لحظه واگذار کنید.

مثلاً اگر امتحان دارید تا روز قبل از امتحان درس نمیخوانید. این به این دلیل است که شما توسط آدرنالین و انگیزه بالا هدایت می‌شوید. نیازی به گفتن نیست که این نوع رفتار همیشه موفق نیست.

چرا همیشه دیر می‌رسم؟ (+دلایل و راهکارها)
۵. زمان برای شما متفاوت می‌گذرد (خوش زمان‌ها)

ممکن است زمان برای شما متفاوت بگذرد. دکتر گریس پیس اصطلاح "خوش زمان" را برای اشاره به افرادی که این رفتار‌ها و باور‌ها را نشان می‌دهند ابداع کرد. اگر خوش زمان هستید:

• شما خوش بین هستید و فکر می‌کنید که همیشه زمان زیادی دارید.

• رفتار‌های وسواسی از خود نشان می‌دهید. به عنوان مثال، قبل از اینکه از خانه خارج شوید، چند بار چک میکنید که همه در‌ها قفل شده باشد.

• شما معتقدید که دیر رسیدن بخشی از شخصیت شماست و چیزی نیست که بتوانید آن را تغییر دهید. در نتیجه، در برابر بهبود عادات خود مقاومت می‌کنید.

۶. به تعویق انداختن کار

یکی دیگر از دلایل دیر رسیدن به تعویق انداختن کار است. آیا همه چیز را به لحظه آخر موکول می‌کنید و بعد می‌بینید که موعد مقرر دائماً به شما نزدیک می‌شود؟ پشت اهمال کاری مزمن اغلب ترس یا اضطراب نهفته است.

بنابراین، ممکن است تاخیر شما ناشی از اضطراب نهفته‌ای باشد که از رفتن به مکان‌های خاص و مواجهه با سناریو‌های اجتماعی دارید. در واقع، تأخیر در میان کسانی که از فوبیای اجتماعی رنج می‌برند رایج است.

۷. عاداتی که از محیط شما به ارث رسیده است

تحصیلات شما شخصیت شما را شکل داده است و مراقبان شما چهره‌هایی بودند که رفتار‌ها و عادات آن‌ها را تقلید می‌کردید. شاید در خانه پدری شما وقت شناسی مهم نبوده و والدینتان اغلب شما را دیر به مدرسه می‌بردند. این محیط اولین سناریوی اجتماعی شما بوده است. از آنجا بوده که عادت‌ها و باور‌های متعددی در خود ایجاد کردید که اکنون در بزرگسالی تکرار می‌کنید.

چگونه عادت همیشه دیر رسیدن را ترک کنیم؟

عقب افتادن از وظایف و دیر رسیدن به قرار‌ها عواقبی دارد. به عنوان مثال، می‌تواند منجر به مشاجره یا حتی اخراج از کار شود. دیرکردن مزمن برای شما سودی ندارد. اما، حتی اگر فکر می‌کنید این فقط بخشی از شخصیت شماست، می‌توانید تغییر کنید. در واقع، چند استراتژی اساسی وجود دارد که می‌تواند به بهبود عادات، بهره وری و همزیستی شما کمک کند.

یکی از روش‌های توصیه شده، مشورت با یک متخصص است. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دیر رسیدن مداوم می‌تواند به خاطر یک اختلال اضطرابی یا ADHD ایجاد شود. بنابراین، تشخیص درست یک نقطه شروع خوب است.

راهبرد‌های مفید دیگر به شرح زیر است:

• وظایف را به تعویق نیندازید

• از انجام چند وظیفه به طور همزمان خودداری کنید.

• حافظه و توجه خود را آموزش دهید.

• به داشتن روال و پایبندی به آن‌ها عادت کنید.

• تکنیک‌های مدیریت زمان را تمرین کنید.

• یاد بگیرید که از قبل برنامه ریزی کنید.

• تکنیک‌هایی را برای مدیریت استرس و اضطراب به کار ببندید.

• برنامه ریزی کنید که ده دقیقه قبل از قرارهایتان در محل حاضر شوید.

• محیط خود را مرتب نگه دارید. این به شما کمک می‌کند زمان را تلف نکنید.

• همیشه به خاطر داشته باشید که ممکن است اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

در نهایت، اگرچه همه ما گاهی اوقات ممکن است دیر برسیم، اما لزوماً به این معنی نیست که دیر رسیدن یک عادت است یا باید به یک عادت تبدیل شود. اگر چنین است، باید تغییرات را آغاز کنید. این‌ها به بهبود تصویری که دیگران و حتی شما نسبت به خودتان دارید کمک می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سواد زندگی ، تاریخ انتشار:۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۷۶، savadezendegi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین