شعار سال: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی کشور درحالی خاتمه یافت که رییس کل بیمه مرکزی از مهیا شدن صنعت بیمه برای برپایی یک نمایشگاه اختصاصی دیگر خبر داد.
در نخستین روز برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی کشور، بهزادپور اعلام کرد که زمان برگزاری نمایشگاه اختصاصی صنعت بیمه هنوز مشخص نیست، اما تلاش میشود که درفاصله ۲۰ خرداد تا ۱۳ آذر ماه (روز بیمه) امسال، نمایشگاه اختصاصی برای صنعت بیمه برگزار شود.
بهزاد پور معتقد است که صنعت بیمه مطالب زیادی را برای درمیان گذاشتن با مردم و بازیگران عرصه بیمه دارد و این رویدادها بهانهای برای ارائه این مطالب و در راستای آشنایی آحاد جامعه با ظرفیتهای صنعت بیمه است.
دراصل این موضوع که صنعت بیمه حرفهای ناشنیده و زیادی برای در میان گذاردن با مردم دارد، هیچ شکی وجود ندارد، اما مشاهدات میدانی از سالنهای صنعت بیمه و دو رقیب دیگر در بازار سرمایه یعنی بورس و بانک در دورههای برگزارشده در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه، نشان میدهد که سالن صنعت بیمه یکی از خلوتترین سالنها بوده است.
تردیدی نیست که نمایشگاه امسال صنعت مالی کشور (بورس، بانک و بیمه) نسبت به سال گذشته رونق بهتری به خصوص در بخش بازار سرمایه داشت.
چراکه در فاصله سالهای ۹۸ و ۹۹ به دلیل شیوع کرونا، گردهمایی فعالان عرصه مالی کشور با وقفه روبرو شد و چهاردهمین دوره این نمایشگاه درسال گذشته هم غایبان بسیاری داشت.
بااین وجود، در سال جاری ورق برگشت و فعالان عرصه مالی کشور همچون سالهای پیش از شیوع کرونا به خوبی گرد هم آمدند و کوشیدند تا دستاوردها و خدمات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان و متخصصان عرصه مالی قرار دهند.
درمقابل، اما حضور فعالان عرصه صنعت بیمه در نمایشگاه امسال چندان پررونق نبود.
درحقیقت ازمجموع حدود ۳۵ شرکت بیمه فعال در کشور تنها ۱۱ شرکت بیمه در غرفه ۳۵ نمایشگاه صنعت مالی امسال حضور داشتند که نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش روبرو بود.
تعداد انگشت شماری از شرکتهای بیمهای هم زیر چتر سهامدار بانکی خود و در گوشهای از غرفه آنها جاخوش کردند.
در این بین، فعالان استارتآپی صنعت بیمه هم رغبت چندانی به حضور در نمایشگاه سالجاری صنعت مالی نشان ندادند.
از جمع ارزیابان خسارت صنعت بیمه هم تنها یک شرکت در نمایشگاه امسال حاضر بود وکارگزاران حقوقی و شرکتهای فناور صنعت بیمه هم روی خوش چندانی به نمایشگاه صنعت مالی سالجاری نشان ندادند.
درپانزدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه به رسم هرساله این گردهمایی، بسیاری از مدیران ارشد صنعت بیمه به بازدید از غرفه سایر همکاران خود پرداختند.
با این وجود، جای خالی بسیاری از معاونین و مدیران میانی شرکتهای بیمهای در نمایشگاه امسال مشهود بود.
شرایط مذکور درحالی رقم خورد که از نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه میتوان به عنوان معتبرترین رویداد مالی کشور که طیف وسیعی از مخاطبان را شامل میشود، نام برد.
حال در شرایطی که صنعت بیمه برای چند روز برگزاری نمایشگاه، برنامه خاص و متفاوتی برخلاف فعالان بازار سرمایه و بانکی برای معرفی محصولات و خدمات خود به بازدیدکنندگان نداشتند، رییس کل بیمه مرکزی از برگزاری نمایشگاهی مستقل از سوی صنعت بیمه سخن به میان آورده است.
برگزاری نمایشگاههایی مانند بورس، بانک و بیمه به بیمه گران کمک میکند تا بدون واسطه با مشتریان خود ارتباطی پویاتر برقرار کنند، اما این صنعت در دورههای اخیر چه میزان در جذب مخاطبان خود موفق بوده است؟
از منظر نیاز سنجی هم مشخص نیست که نهاد ناظر صنعت بیمه چگونه به این باور رسیده که این صنعت احتیاج به پرپایی نمایشگاهی مستقل و در تاریخی جدای از بزرگترین رویداد مالی کشور و یا روز ۱۳ آذر دارد؟
واقعیت این است که رقبای صنعت بیمه در بازار سرمایه و نظام بانکی از فرصت این نمایشگاهها استفاده بهتری برده و با برگذاری برنامههای متنوع ذهن بازدیدکنندگان را با محصولات متنوع خود آشناتر میکنند.
موضوعی که فقدان آن در بین فعالان صنعت بیمه حاضر در نمایشگاه امسال به خوبی مشهود بود.
شلوغ و مملو از جمعیت بودن سالنهای شرکتهای بورسی ازجمله کارگزاری ها، تامین سرمایه ها، هلدینگهای بورسی و بانکی در مقایسه با سالنهای کم و بیش خلوت بیمه ایها خود نشانه بارزی از متفاوت بودن وضعیت بازدید کنندگان غرفههای شرکتهای بورسی و بانک بود.
با این اوصاف، آیا بهتر نیست که بیمه مرکزی به جای برگزاری یک نمایشگاه مستقل کم رمق درفاصله زمانی بزرگترین رویداد مالی کشور و روز ۱۳ آذر، تمرکز و برنامهها را به سمتی راهبری کند که در نمایشگاه مهم بعدی درسال آینده، شرکتهای بیمهای با برنامههای متنوع و جذاب در جذب بازدیدکنندگان بیشتر طرحی نو در اندازند؟
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۳۴۶۴۸، fararu.com