پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» درباره نامه اخیر معاونت نظارت و ارزشیابی درمورد فعالیت یک سری از بازیگران خانم که مطالبی را منتشر کرده بودند گفت: این نامه شامل دو بخش بود؛ بخشی درمورد دریافت پروانه فیلم سازی است که روال قانونی و حرفه‌ای قضیه دارد و طبیعتاً هم قابل اجراست. تهیه‌کنندگان مسئولیتی درمورد فعالیت بازیگران بی‌حجاب ندارند

شعار سال: غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان در مصاحبه تلفنی با برنامه «سینما معیار» درباره نامه اخیر معاونت نظارت و ارزشیابی درمورد فعالیت یک سری از بازیگران خانم که مطالبی را منتشر کرده بودند گفت: این نامه شامل دو بخش بود؛ بخشی درمورد دریافت پروانه فیلم سازی است که روال قانونی و حرفه‌ای قضیه دارد و طبیعتاً هم قابل اجراست. تهیه‌کنندگان مسئولیتی درمورد فعالیت بازیگران بی‌حجاب ندارند

اگر قرار است کسی به دلیل حجاب نداشتن کار نکند باید دادگاه آن را تعیین کند نه مدیر اجرایی فلان وزارتخانه و فلان محفل
وی افزود: وقتی نامه در هیئت مدیره اتحادیه تهیه کنندگان مطرح شد همکاران ما در بخش اول مسئله خیلی جدی نداشتند، اما بخش دوم نامه چند ایراد اساسی دارد از جمله اینکه مسئولیت تهیه کننده سینما صرفاً موکول بر شرایط زمان و مکان فیلمبرداری است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان ادامه داد: در اینکه تهیه کننده در سه مرحله پیش تولید، تولید و پس از تولید مسئول فیلم است هیچ تردیدی نیست، اما این مسئولیت فقط به زمان و جلوی دوربین و مکان فیلمبرداری محدود می‌شود و چیزی که در نامه خواسته شده بود فراتر از قانون بود ضمن اینکه هیچ کسی جز با حکم دادگاه صالحه نمی‌تواند جلوی دیگری را بگیرد و فقط دادگاه صالحه است که می‌تواند رأی دهد که این خانم و آن آقا می‌توند کار کند یا کار نکند.

موسوی تصریح کرد: مثال زده بودند با فردی که حجاب را برداشته کار نکنیم درصورتیکه ما در این مورد نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و تصمیم گیرنده اصلی دادگاه صالحه است البته بنده نظرات هیئت مدیره را به معاون ارزشیابی انعکاس دادم و اعلام کردم که تهیه کنندگان فقط در مکان و زمان مربوط به تولید فیلم مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه چیزی که در نامه خواسته شده خیلی امکان اجرایی شدن ندارد و باید یک روندی را طی کند گفت: ما تهیه کنندگان یک نشریه رسمی نداریم که بتوانیم موارد قانونی را اعلام کنیم بنابراین تهیه کنندگان باید آنچه که در روزنامه‌های رسمی نوشته می‌شود را بخوانند و اجرا کنند.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان خاطرنشان کرد: گاهی در فضای مجازی خبر فوت برخی همکاران ما منتشر می‌شود و مردم هم باور می‌کنند و همه شروع به تسلیت گفتن می‌کنند که خوشبختانه در این موارد می‌توان بعد از پنج روز اطلاع رسانی را متوقف کرد، اما در موارد دیگر چنین چیزی امکانپذیر نیست.

موسوی در مصاحبه با رادیو گفتگو، تأکید کرد: اگر قرار است کسی به دلیل حجاب نداشتن کار نکند باید دادگاه آن را تعیین کند و وقتی دادگاه آن را تعیین کرد کپی حکم آن به وزارت ارشاد داده شود و وزارت ارشاد هم به تهیه کنندگان ابلاغ کند.

وی با بیان اینکه نامه مذکور به کمیته حقوقی اتحادیه تهیه کنندگان ارجاع داده شده و نظر کمیته رسماً به تهیه کنندگان اعلام خواهد شد گفت: ما پاسخ نامه را ارسال کردیم که بخش دوم نامه مورد تأیید هیئت مدیره اتحادیه تهیه کنندگان نیست.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان تصریح کرد: فیلم‌ها بسته به نوع شرایط و زمان تولید متفاوت هستند مثلاً در برخی موارد می‌توان از کلاه گیس که شرعی هم هست استفاده کرد، چون حضرت امام (ره) هم در زمانی که تلویزیون برنامه‌ای داشت اجازه داده بودند از کلاه گیس استفاده شود، چون نباید مو‌های طبیعی دیده شود.

موسوی گفت: ما نمی‌توانیم این مسئله را در قرارداد‌ها درج کنیم، چون ضمانت اجرایی ندارد و از مسئولیت تهیه کننده سینما هم خارج است.

وی همچنین در بخش دیگر این برنامه درمورد فیلم «قصیده گاو سفید» اظهار کرد: این فیلم اگرچه توقیف نیست، اما هنوز به آن پروانه ندادند، چون متأسفانه جوسازی‌هایی می‌شود که منطقی پشت آن نیست.

مشکل یک عده این است که فیلم در اورشلیم نمایش داده شده درصورتیکه واقعیت قضیه این است که بنده مخالف نمایش آن در اورشلیم بودم و در مطبوعات هم اعلام کردم، اما پخش کننده فیلم که یک فرانسوی بود با حساسیت‌های ما ایرانیان درمورد نمایش فیلم در اسرائیل آشنا نبود. زمانی که ما متوجه قضیه شدیم سعی کردیم جلوی این کار را بگیریم، اما دوستان متوجه نمی‌شوند که ما برای خط قرمز‌هایمان احترام قائلیم و طرف مقابل هم از این موضوع خبر نداشته است.

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان یادآور شد: دوستان سپاه به دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کرده بودند و قاضی شعبه هم شش هفت جلسه رسیدگی کرد و در نهایت برای بنده و کارگردان حکم منع تعقیف صادر کرد، چون هیچ عمدی در کار نبود و مدارک و مستندات آن موجود است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۵ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۵۸۳۱۳، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین