پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران بامداد امروز سه شنبه در سفری ۳ روزه به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه در شرق آفریقا می‌رود.عادل نجف زاده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا درباره ظرفیت های سرمایه گذاری در افریقا اظهار داشت:قاره آفریقا نه تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته بود، بلکه حتی در دوره‌ای مورد غفلت سیاستگذاران و به ویژه دولت قبل قرار گرفت در حالی که کشور‌های این قاره دارای جمعیت مصرف گرا بوده و برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله افزایش تولید و صادرات نفت، آماده پذیرش سرمایه سایر کشور‌ها هستند.این نماینده مجلس کشت فراسرزمینی و حوزه معادن را از دیگر بخش‌هایی دانست که ایران می‌تواند در کشور‌های آفریقایی سرمایه گذاری کند.

شعار سال: رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا، بازار کشور‌های آفریقایی و ظرفیت بالای تکنولوژیکی ایران در بخش‌های زیرساختی، صنایع، معادن و کشاورزی را محور‌های رایزنی رییس جمهور ایران در سفر به آفریقا عنوان کرد.

سفر رئیسی به آفریقا چه ظرفیت‌هایی را فعال می‌کند؟
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران بامداد امروز سه شنبه در سفری ۳ روزه به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه در شرق آفریقا می‌رود.

اوگاندا به عنوان یکی از مقاصد سفر رئیس‌جمهور، به عنوان کشوری محصور در خشکی، جمعیتی ۴۵ میلیون نفری دارد و جزو سه کشور دارای جوان‌ترین جمعیت در جهان بوده و رشد اقتصادی آن در ۲ سال اخیر پس از کرونا به ۳.۳ درصد رسیده است؛ بخش اصلی اقتصاد این کشور کشاورزی است که یک سوم جی دی پی این کشور را در اختیار دارد. چین، کنیا و هند ۳ کشور اول صادرکننده کالا به اوگاندای نفت خیز هستند که سیاست برقراری تجارت آزاد با دنیا را با حذف تعرفه‌های گمرکی در سال‌های اخیر در پیش گرفته است.

عادل نجف زاده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا که به همراه رئیس جمهور در این سفر حضور خواهد داشت،با اشاره به دیپلماسی خوب منطقه‌ای و بین‌المللی دولت سیزدهم در ایجاد روابط مستحکم با ملت‌های جهان، گفت: معتقدیم این سفر‌ها می‌تواند به ایجاد ارتباط میان مردم ایران با ملل بر اساس شناخت ظرفیت‌های متقابل بینجامد.

وی افزود: قاره آفریقا نه تنها در سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته بود، بلکه حتی در دوره‌ای مورد غفلت سیاستگذاران و به ویژه دولت قبل قرار گرفت در حالی که کشور‌های این قاره دارای جمعیت مصرف گرا بوده و برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله افزایش تولید و صادرات نفت، آماده پذیرش سرمایه سایر کشور‌ها هستند.

این نماینده مجلس کشت فراسرزمینی و حوزه معادن را از دیگر بخش‌هایی دانست که ایران می‌تواند در کشور‌های آفریقایی سرمایه گذاری کند.

نجف‌زاده تاکید کرد: با توجه به دستیابی ایران به تکنولوژی‌های مدرن در صنایع مختلف، کشورمان قادر است در انتقال فناوری به کشور‌های آفریقایی نیز موفق عمل کند.

نماینده مردم خوی در مجلس ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در این کشور‌ها می‌تواند به ارتقای اقتصادی و علمی این کشور‌ها هم کمک کند.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اوگاندا تاکید کرد: ایران می‌تواند در تأمین زنجیره‌های ارزش در حوزه‌های کشاورزی صنعت و معادن و نیز تأمین امنیت غذایی ایران و انتقال فناوری‌های نوین کشاورزی به آفریقا عمل کند و افق‌های جدیدی از گسترش روابط ایران با کشور‌های آفریقایی را بگشاید.

نجف زاده با اشاره به توانمندی‌های ایران در بخش خدمات فنی و مهندسی و نگاه ویژه دولت سیزدهم به صادرات آن و همچنین ایجاد نهاد مرتبط با توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: ایران تجربه‌های موفقی در زمینه راه‌سازی، سدسازی، فرودگاه و اسکله سازی، ساخت مسکن و احداث سایر زیرساخت‌ها دارد که می‌تواند این تجارب را در اختیار بازار بکر و در حال توسعه آفریقا قرار گیرد.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های ایران دانش گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف علمی دارند و بنابراین امکان انتقال دانش‌های روز مراکز علمی و پژوهشی کشور به دانشگاه‌های آفریقایی نیز فراهم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۱۶۵۲۸۲، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین