پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
از ۱۸ تن زعفران بیت‌المال که اتحادیه در سال ۱۳۹۹ خریده بود فقط ۸ تن زعفران سرگُل، سر به سلامت برده و در انبار‌ها باقی مانده بود، اما خناسان در تب و تاب ربودن و حیف و میل آن هم بودند که در ابتدا ۳ تن از این زعفران نگین درجه یک (۶۰۰ بسته ۵ کیلوگرمی) احتمالاً شبانه با زعفران پوشال (۵۰درصد کیفیت و قیمت کمتر) عوض شد و آب از آب تکان نخورد! اما نه، انگار نهاد‌های حراستی و نظارتی بر حق هستند و متوجه شدند و زنگ‌ها به صدا درآمد، ولی متاسفانه رسانه‌ها از واقعیت جابه‌جایی این ۳ تن زعفران و احتمالا تعویض آن باخبر نشدند. ۵ تن آخر نیز طی مزایده‌ای به اتحادیه مرکزی فروخته شد. اینک رسانه‌ها از قوه قضائیه، کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی، تخلفات اداری و دادگاه ویژه اقتصادی، انتظار دارند چهار پرونده معروف زیر را در اسرع‌وقت بررسی و اعلام نتیجه کنند. میوه شب عید، زعفران و خرما؛ آریا تجارت سهیل؛مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی و رئیس وقت سازمان؛ ۱۵۳ میلیارد تومان پول بیت‌المال گم شده در بازارگام.

شعار سال: داستان میداس (King Midas)، اسطوره یونانی را که دست به هر چه می‌زد طلا می‌شد به یاد دارید. شاهی که خواسته غیرمتعارف وی باعث شد حتی غذایش نیز در دست بردنش به آن، طلا شود و از حلقومش پایین نرود؛ و نزدیک‌ترین یاران و فرزندانش نیز طلا شده و از حمایت وی دور بمانند.

سرانجام میوه شب عید، خرما و زعفران، آریا تجارت سهیل و بازارگاه، چی شد جناب سازمان بازرسی کل کشور؟! + انتظار دستور شفاف سازی توسط رئیس قوه

متهم اصلی زعفران

زعفران، همان طلای سرخ انبان شده در انبار‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در خراسان‌رضوی است که از سرقت ۵۰۰ کیلوگرم شروع و به ۱۸ هزار کیلوگرم هم ختم نشد و هنوز هیچ‌یک از پرونده‌های آن و طنازان زعفران‌بردار که همگی اظهر من‌الشمس هستند به رد مال و جبران مافات به قیمت روز و تامین حقوق دولت، بیت‌المال و حق‌الناس تن نداده‌اند.

پرده اول

در سال ۱۴۰۰ که مشاور عالی رئیس وقت سازمان مرکزی تعاون روستایی، شخصاً و راساً دستور خروج ۱۵۰۰ کیلوگرم زعفران سوپر نگین، از انبار سازمان مرکزی را به نام یکی از نمایندگان ادوار صادر و خارج کرد.

در گام بعدی، مدیرعامل وقت سازمان، مسیر مستقیم را انتخاب کرده خود نیز دستور خروج مستقیم ۵۰۰ کیلوگرم زعفران بی‌زبان سازمان «۱۰۰ بسته ۵ کیلوگرمی زعفران نگین» را مثلا برای یک نمونه تست بچ (در حالی‌که تست یک نمونه بچ در نهایت با ۵۰ گرم زعفران هم ممکن بود) صادر نمود.

این دو محموله در غفلت نهاد‌های نظارتی، دوربین‌های حراست و … در یک انبار به هم پیوستند و بسته‌بندی شده و به کشور چین صادر شدند تا در آنجا صیانت شوند و هنوز که هنوز است آقایان «ق» و «ش» و «الف» و … آن را به خزانه دولت بازنگردانده و هنوز هم از سرنوشت آن بی‌اطلاعیم. همین یک قلم به‌تن‌هایی یکصد میلیارد تومان می‌شود که با جریمه و خسارت وارده به ۵۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌گردد.

نتیجه تحمیل نیرو‌های بیرونی بر وزارتخانه

در نیمه سال ۱۴۰۰ که باران نزول نیرو‌های خارج از بدنه در بخش‌های مدیریتی و به‌ویژه در سازمان مرکزی باریدن گرفت، ناگهان طبقه ۶ سازمان با تغییر دکوراسیون به طبقه خاص و خواص بدل شد و هشدار‌های این رسانه ملی حوزه کشاورزی، به هیچ انگاشته شد و در اثر استمرار افشاگری، مدیر آن رسانه نیز، به مرگ تهدید گشت.

پرده دوم

پرده دوم با خروج ۸ هزار کیلوگرم زعفران درجه یک، استارت زده و زعفران‌ها در انباری در شهرک صنعتی طوس، نهان‌سازی شد، اما دقت نیرو‌های مخلص سازمان، رسانه‌ها و خواست خدا بر این قرار گرفت تا بیت‌المال ردیابی شود.

روسای وقت در صدد چاره‌جویی برآمده از اتحادیه مرکزی و مدیران همراه و هم‌پیاله خود خواستند اعلام نمایند آن را تحویل گرفته‌اند، اما پرسنل آگاه اتحادیه مرکزی نیک می‌دانستند که تنها در یک حواله وجود زعفران در انبار نوید داده می‌شد، اما از زعفران ۸ تنی، حتی ۸ کیلوگرم هم در انبار وجود نداشت. معنی آن این بود که زعفران‌ها فروخته شده، اما پولی به حساب اتحادیه واریز نشده بود (خلاف اندر خلاف).

شکر خدا در اندک مدتی با متوجه شدن نهاد‌های نظارتی، آمران و عامدان و سارقین و مارقین مجبور شدند ارقامی هر چند اندک، به بهانه خرید ۸ تن زعفران به حساب اتحادیه مرکزی واریز کنند، در حالی که این زعفران سوپر نگین، در آن زمان هر کیلوگرم ۵۰ میلیون تومان و ۸ تن ۴۰۰ میلیارد تومان قیمت داشت و به دلیل تخلف و جابه‌جایی غیر قانونی و … باید چندین برابر این رقم به حساب اتحادیه واریز شود.

پرده سوم

حالا دیگر از ۱۸ تن زعفران بیت‌المال که اتحادیه در سال ۱۳۹۹ خریده بود فقط ۸ تن زعفران سرگُل، سر به سلامت برده و در انبار‌ها باقی مانده بود، اما خناسان در تب و تاب ربودن و حیف و میل آن هم بودند که در ابتدا ۳ تن از این زعفران نگین درجه یک (۶۰۰ بسته ۵ کیلوگرمی) احتمالاً شبانه با زعفران پوشال (۵۰درصد کیفیت و قیمت کمتر) عوض شد و آب از آب تکان نخورد!

اما نه، انگار نهاد‌های حراستی و نظارتی بر حق هستند و متوجه شدند و زنگ‌ها به صدا درآمد، ولی متاسفانه رسانه‌ها از واقعیت جابه‌جایی این ۳ تن زعفران و احتمالا تعویض آن باخبر نشدند. ۵ تن آخر نیز طی مزایده‌ای به اتحادیه مرکزی فروخته شد.

اینک رسانه‌ها از قوه قضائیه، کمیسیون اصل نود، سازمان بازرسی، تخلفات اداری و دادگاه ویژه اقتصادی، انتظار دارند چهار پرونده معروف زیر را در اسرع‌وقت بررسی و اعلام نتیجه کنند.

میوه شب عید، زعفران و خرما؛
آریا تجارت سهیل؛
مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی و رئیس وقت سازمان؛
۱۵۳ میلیارد تومان پول بیت‌المال گم شده در بازارگام.

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۷۶-تیر ۱۴۰۲

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اخبار کشاورزی، تاریخ انتشار:31تیر ۱۴۰۲، کدخبر:۱۷۹۴۸۴۴، akhbarsabzkeshavarzi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین