پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
جمشید جان نثار دهکردی در متنی با عنوان جهادکشاورزی، وزارتخانه‌ای متولی تولید و امنیت غذایی؟! اقدام به نقد نسبتا درست عملکرد وزیر جهادکشاورزی و کم توانی‌های نامبرده جهت مدیریت بر بخش کشاورزی کرده است. در متن انعکاس یافته توسط خبرگزاری اقتصاد دادن به اسامی اشاره شده که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، موضع گیری تائیدی یا تکذیبی خاصی در خصوص آنان نداشته و مسئله بنا بر اهمیت موضوع و جهت تنویر افکار عمومی و حساس سازی نهاد‌های حاکمیتی نسبت به وضع وخیم وزارت جهادکشاورزی و بحث امنیت غذایی، منعکس می‌شود.
شعار سال: این روز‌ها وزارت جهادکشاورزی زیر ذره بین، مجلس، رسانه‌ها و کارکنان عدالتخواه قرار گرفته است آیا رئیس جمهور از وزیرش دفاع می‌کند؟. کارکنان بی دفاع وزارت که خود قربانی سیاست‌های غلط و انتصابات ناآگاهانه هستند. سوال کارکنان این است که تخلفات رخ داده در وزارتخانه تحت امر او عامدانه بوده یا از روی ناتوانی؟!

ماجرا از زمانی شروع شد که برادر همسر ساداتی نژاد در دفتر به عنوان مدیرکل حراست وزاتخانه منصوب شد.. فرد مورد اعتماد وزیر کسی نیست جز محمد علی نصیری یکی از برادرزن‌های وزیر که سکان سازمان حراست وزارت جهاد را به عهده گرفته است.

حراست وزارت جهاد از این حیث اهمیت دارد که به باور خیلی از کارشناسان برغم آنچه که در رسانه‌ها درباره مافیا مطرح می‌شود، اصل مافیا در حوزه غذاست. این غذا و امنیت غذایی است که واجد اهمیت بسیار بالایی است و دولت‌های دنیا تمام تلاششان بر این است که امنیت این حوزه را هر طور شده حفظ کنند. در ایران نیز همواره درباره فعالان صنعت غذا، وارد کنندگان، صادر کنندگان و تامین کنندگان غذای مردم حرف و حدیث‌های جدی بوده است. از اینرو به نظر می‌رسد مدیرکل حراست این وزارتخانه باید یک فرد مسلط به این حوزه باشد که این طور نشد.

تیم‌وارداتی وزیر از وزارت علوم و دستگاه‌های امنیتی و دوستان و نزدیکان همشهریان وی، تخلفات زیادی مرتکب شدند. عامدانه است یا از روی نا آگاهی؟ تاوان این عمد یا ناآگاهی را چه کسی باید بدهد دامدار، مرغدار، زارع، باغدار، مصرف کننده، یا کارمند جهادکشاورزی؟

تخلف گسترده رئیس اسبق سازمان‌تعاونی روستایی در تامین و خرید و توزیع میوه شب عید، و اصرار وزیر بر ماندن وی بر کرسی ریاست، رئیس جمهور را واداشت که خود، راسا، این فرد متخلف را برکنار کند.
شوک کاهش ذخایر استراتژیک کشور در سال ۱۴۰۰ بود که می‌توانست کشور را وارد یک بحران جدی کند، اما وزیر و حراست کلش متوجه اشتباه بودن گزارش‌ها نشده بودند و ما در ابتدای سال شاهد کاهش محسوس ذخایر استراتژیک نهاده‌های دامی در کشور بودیم، به گونه‌ای که بسیاری از دامداران و مرغدران دچار زیان شدید شدند، گوشت مرغ، گوسفند و گوساله شدیدا گران شد و اعتراض‌های زیادی از سوی دامداران در سطح کشور مشاهده شد.

درباره تخلفات در حوزه نهاده‌های دامی بسیار اوصاع وخیم است. حداکثر نیاز کشور در این حوزه حدود ۱۰ میلیون تن بوده است. پس یا ۱۰ میلیون تن نهاده اضافه وارد کشور و توزیع شده که معلوم نیست به چه کسانی تعلق گرفته؟! یا ماجرای دیگری وجود دارد. به هر روی صحبت از یک رانت حدودا ۴ میلیارد دلاری است. در هر استان شاهد هستیم که افراد زیادی از عوامل شرکت‌های عامل توزیع، اتحادیه‌های تعاون روستایی و حتی کارکنان بخش دام دستگیر شده اند.

رانت حدودا ۴ میلیارد دلاری در اوج فشار‌های اقتصادی به کشور و تحریم‌های خارجی خود به تنهایی یک رسوایی بزرگ است که باید نهاد‌های ناظر بررسی کنند آیا عامدانه بوده یا ناشی از ناکارآمدی و ضعف مدیریتی؟
اما ماجرا زمانی پیچیده‌تر می‌شود که برخی انتصاب‌ها و اصرار‌های عجیب را در وزارت جهاد کشاورزی مشاهده می‌کنیم. از جمله اصرار برخی افراد در وزارتخانه برای انتصاب آقایان افسر دیر و حیدری در اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی است. در حالی که پیشتر و با نامه سازمان بازرسی کل کشور این افراد متخلف شناخته شده بودند و پرونده‌های قطوری برایشان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده بود. درست در نقطه اوج سود دهی هیات مدیره تعاونی روستایی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره کنار گذاشته می‌شوند و همان افرادی که برایشان پرونده‌های قطور تشکیل شده بود روی کار می‌آیند!

این در حالی است که مطابق اساسنامه با درخواست یک پنجم اعضای اتحادیه تعاونی‌های روستایی یعنی ۶ عضو باید مجمع عمومی فوق العاده برگزار شود که این مجمع با وجود درخواست کتبی ۱۴ عضو و اصرارشان برای تشکیل مجمع عمومی برگزار نمی‌شود.

همین یک قلم یعنی برگزار نکردن مجمع عمومی فوق العاده اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران توسط وزارت جهاد کشاورزی و مقاومت در برابر اجرای قانون خود نشان دهنده اراده‌هایی برای اصلاح نشدن رویه‌ها به نفع کشاورزان و دامداران و روستائیان است. آیا باز هم باید باور کرد که این انتصابات عامدانه نیست؟ همچنان این پرسش وجود دار که آیا ناشی از ناکارآمدی و ناتوانی این تیم است؟. هر چه که باشد سوال اساسی‌تر این است که آیا سید ابراهیم رئیسی که با وعده مقابله با فساد و اصلاح وضعیت موجود پا به دولت گذاشته چه واکنشی نسبت به اتفاقات و رویداد‌های وزارت جهاد خواهد داشت؟ ایا آقای ساداتی نژاد که بلند پروازی‌ها داست و بازار و تنظیمش را، امنیت غذایی را، به عهده گرفت، پاسخی برای این همه تخلف دارد.

آیا باز هم در پیله‌ی توهم می‌پیچد، آیا باز هم خود را ابرمرد جراحی اقتصادی می‌داند، آیا آن‌ها که برای وی فرش قرمز پهن کردند و برنامه هایش را ستودند، هنوز هم بر این باورند؟


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۱۱ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر:۱۰۰۰۴۹، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین