پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۳۹۱۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۴
استاد اقتصاد دانشگاه گفت: هیچ کدام از دولت ها طرح اقتصادی روشنی برای مهار تورم و توزیع عادلانه درآمد نداشتند، نتیجه این رویه هم فقیرپروری می شود. امروز وقتی صحبت از کالابرگ الکترونیکی می کنیم معنایش آن است که در مهار تورم، تأمین کالاهای اساسی مردم و توزیع عادلانه درآمد موفق نبودیم.

شعارسال: در سالی که باید مهار تورم اتفاق می‌افتد، تورم به شکل افسارگسیخته‌ای عامل افزایش و گرانی قیمت کالا‌ها شده است.

سه دهک بالای جامعه بَرنده شرایط تورمی بالا در کشور + فقیرپروری، نتیجه ریاست دو ساله رئیسی؟

آلبرت بغزیان درباره چرایی سیرصعودی تورم در کشور گفت: دولت بحث تورم را کتمان نکرده است. تورم‌های ۳۵، ۴۵ و ۵۵ درصد را در سال‌های اخیر تجربه کردیم و امروز نیز چنین تورم‌های بالایی را داریم.  از ۲ سال پیش تا به حال وضعیت قیمت‌ها در بازار بهتر نشده است و قیمت‌ها روند صعودی داشته اند.

وی با بیان اینکه ما نباید تورم داشته باشیم، افزود: همه عوامل دست به دست هم دادند ۲ مرتبه قیمت‌ها افزایش یافتند. قرار نیست هر بار افزایش قیمت داشته باشیم، چون نه تحریمی سنگین‌تر شده، نه درآمد نفت کمتر شده، نه نرخ ارز تغییر کرده، اما ما شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. این نشان می‌دهد، نظارت ضعیف است یا آنکه قیمت‌ها را در گذشته نگه داشتند و حالا دارند افزایش می‌دهند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: البته در جامعه سه دهک بالای درآمدی از تورم سود می‌برند و منتفع می‌شوند، چون سرمایه‌ها و دارایی‌های شان اعم از زمین، ملک، طلا و ارز گران‌تر می‌شود بنابراین این دهک‌ها برنده شرایط تورمی هستند، اما بقیه مردم از تورم زیان می‌بینند.

وی با بیان اینکه تورم توزیع عادلانه درآمد را در کشور به هم می زند، ادامه داد: برخی در وضعیت رکود تورمی دغدغه اش این می شود که به کدام کشور سفر کنند؛ در عین حال دهک هایی هم هستند که تا پارک سر کوچه هم نمی توانند بروند. معتقدم این توزیع ناعادلانه درآمد باید بهبود پیدا کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هیچ کدام از دولت ها طرح اقتصادی روشنی برای مهار تورم و توزیع عادلانه درآمد نداشتند، نتیجه این رویه هم فقیرپروری می شود. امروز وقتی صحبت از کالابرگ الکترونیکی می کنیم معنایش آن است که در مهار تورم، تأمین کالاهای اساسی مردم و توزیع عادلانه درآمد موفق نبودیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مدارا، تاریخ انتشار: 19مرداد1402، کدخبر: 256848، www.modara.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین