شعار سال: طی روزهای اخیر بنا به شایعاتی، چون لزوم اسقاط خودروی فرسوده برای واردات خودرو، قیمت خودروهای فرسوده نجومی شدند که طبق بررسیهای صورت گرفته، این قیمتها از صبح امروز در حال حذف هستند.
بیستم اردیبهشت ماه امسال بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامهای به سایتهای اینترنتی معاملات خودرو (خرید و فروش خودرو در بازار آزاد) دستور داده بود به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروها اعم از صفر و کارکرده خودداری کنند. در این نامه تاکید شده بود که قیمتهای درج شده ضمن اینکه نباید از سقف قیمت اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تجاوز کند، برای خودروهایی که قیمت توسط اتحادیه بارگذاری نشده به صورت توافقی و بدون درج در آگهی فروش باشد.
با این حال طی ماههای گذشته نه تنها از اجرای این دستور سرپیچی شده بلکه طی هفته گذشته بنا به شایعاتی مبنی بر لزوم اسقاط یک خودروی فرسوده برای شماره گذاری خودروهای وارداتی، شاهد درج قیمتهای کذایی و نجومی برای خودروهای فرسوده بودیم؛ تا جایی که برای پیکان و پرایدهای از رده خارج شده حتی قیمتهای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز در این آگهیها درج شد.
درج آگهیهای نجومی برای خودروهای فرسوده و ملتهب کردن بازار در حالیست که قیمت خودرو طی دو ماه اخیر روند نزولی به خود گرفته و نسبت به ابتدای سال جاری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
البته بررسی پلتفرمهای درج کننده آگهیها، نشان میدهد که از صبح امروز قیمتهای نجومی درج شده برای خودروهای فرسوده حذف و عبارت «غیرقابل نمایش» جایگزین آن شده است و حتی قیمتهایی که درج میشود پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از سایت حذف میشود.
اگرچه پلتفرمها نسبت به حذف قیمتها اقدام کرده اند، اما به هر حال بی توجهی این سایتها به ابلاغیه سازمان حمایت مبنی بر عدم درج قیمت و دامن زدن به شایعات که میتواند عاملی برای برهم زدن بازار باشد، جای تأمل دارد.
بر اساس این گزارش، پس از انتشار آئیننامه واردات خودروهای کارکرده، بندی که مربوط به نحوه واردات خودرو بود به اشتباه در برخی محافل خبری بازنشر شد به گونهای که به مردم القا شد که به ازای واردات هر خودرو باید یک خودروی فرسوده اسقاط شود، در حالی که بر اساس این آئین نامه هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند که قیمت هر گواهی نیز بیشتر از ۳۰ میلیون تومان نیست.
گفتنی است، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی فرسوده در سطح کشور تردد میکنند که به یک بحران امنیت شبکه حملونقل، ناترازی بنزین و مشکلات محیطزیستی تبدیل شده است و تداوم این شرایط را در بلندمدت ناممکن کرده است.
پ.ن: چرا نباید فریب سفتهبازان آگهیهای فروش خودروهای فرسوده به قیمتهای گزاف را خورد؟
*** نکته اول: رای واردات نیاز به برگه اسقاط است نه خودروی فرسوده! برگه اسقاط نیز مطابق آیین نامه دولت که در حال تصویب بوده، قیمت گذاری میشود. یعنی قیمت برگه اسقاط را سازمان حمایت تعیین میکند و هر برگه اسقاط نمیتواند از حدود ۳۰ میلیون تومان فراتر رود.
*** نکته دوم: فرض کنید همانند آنچه که در خصوص برگه اسقاط برای تولید داخل رخ دهد و قیمت برگه اسقاط را برخی از اعضای اتحادیه اسقاط بخواهند بالا ببرند، در این صورت همانند آنچه که در تولید داخل رخ داد و اگر اختلالی در روند تولید ایجاد شود، دولت لایحهای را به مجلس میبرد که به جای برگه اسقاط، یک و نیم درصد قیمت خودرو به صندوقی برای دادن وام به مالکین خودروی فرسوده برای جایگزینی داده شود و عملا دولت اجازه نخواهد داد که قیمت گواهی اسقاط از میزان یک و نیم درصد قیمت خودرو بالاتر رود.
*** نکته سوم: تمرکز اصلی واردات روی خودروهای برقی است که از دادن برگه اسقاط معاف هستند!
*** نکته چهارم: مطابق قانون؛ تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها ممنوع خواهد شد پس خودروی فرسوده با توجه به وضع عوارض بالا روی آن، بی ارزشتر از قبل خواهد شد و گران خریدن آن هیچ توجیهی ندارد و صرفا برای مالک هزینههای جانبی فراوان ایجاد میکند؛ بنابراین حالا که بازار خودرو ریزشی است و حتی در سامانه یکپارچه خودروهای عرضه شده متقاضی ندارد و بیش از پنجاه درصد انصراف میدهند، مردم فریب تبلیغات و شایعات دلالها برای گرانفروشی خودروهای فرسوده را نخورند و توجه داشته باشند که قیمت برگه اسقاط هیچ زمانی از یک و نیم درصد قیمت خودرو بالاتر نخواهد رفت!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۴۰۶۴۴، www.entekhab.ir