پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۸۸۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
بعد از سانحه سقوط بالگرد منجر به شهادت رئیس جمهور ،گمانه های مختلفی درباره نقص فنی، بدی آب و هوا، اشتباه خلبان و در نهایت بحث ترور مطرح است. فلاحت پیشه بشکلی نسبتا آشکار ،گمانه هایی را در خصوص دست داشتن موساد در این خصوص مطرح کرده است. هرچند این موضوع در ابتدا توسط یک رسانه روسی مطرح شد و مقامات آمریکایی هم آن را رد کردند. انتشار این متن به معنای تائید ترور یا عملیات خرابکارانه نبوده و صرفا یک گمانه قابل طرح است و می بایست توسط نهادهای تخصصی امنیتی کشور، راست آزمایی و بررسی شده و نتایج قابل قبول ، تاکیدا بر مبنای اعلامیه ها و بیانیه های رسمی منتشر شده توسط این نهادها خواهد بود.

شعارسال: «رونن برگمن»، روزنامه‌نگار تحقیقی اسرائیلی از برجسته‌ترین متخصصان اطلاعات رژیم صهیونیستی و نویسنده کتابی درباره عملیات‌های ترور موساد است. او ویژگی‌های عملیات‌های تروریستی موساد را تشریح کرده است. او معتقد است که عملیات‌های موساد برای ترور افراد در چند مرحله صورت می‌گیرد:

شناسایی هدف: شناسایی یک هدف برای ترور معمولاً از طریق چندین نهاد زیرمجموعه موساد صورت می‌گیرد. (در مواردی نیز هدف ترور توسط سایر سرویس‌های داخلی و امنیتی اسرائیل به موساد معرفی می‌شود.)

ارزیابی داخلی موساد: هنگامی که هدف شناسایی شد، موساد اطلاعات موجود را ارزیابی می‌کند تا تصمیم بگیرد که آیا هدف باید کشته شود؟ فواید کشتن او چیست و بهترین راه برای انجام ترور چیست؟

خروج پرونده از موساد: هنگامی که واحد تخصصی موساد پرونده ترور را تکمیل می‌کند، یافته‌های خود را به کمیته روسای نهاد‌های اطلاعاتی (VARASH) ارسال می‌کند. این کمیته صلاحیت قانونی برای تایید نهایی عملیات را ندارد و تصمیم نهایی را به نخست وزیر موکول می‌کند.

کمیته نخست وزیری: تشکیل کمیته مخفی نخست وزیری با حضور دو وزیر دیگر از جمله وزیر جنگ برای تصمیم گیری نهایی و ابلاغ تصمیم به موساد صورت می‌گیرد.

بازگشت به موساد: پس از ابلاغ تصمیم به موساد، عملیات برای برنامه ریزی و اجرا به موساد برمی گردد که بسته به هدف ممکن است هفته ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

اجرا: اجرای عملیات‌های ترور در واحد مخصوص موساد با نام «واحد قیصریه (سزار)» انجام می‌شود و این واحد اجرایی مسئول عملی کشتن و ارتباط گیری با جاسوسان و نیرو‌های عملیاتی در سراسر جهان است.

موساد چگونه ترور می کند؟داستان بالگرد رئیسی

در خصوص سانحه سقوط بالگرد رئیسی نیز، یکی از گمانه‌های مطرح شده، بحث ترور و عملیات خبرابکارانه صورت پذیرفته توسط موساد بود. اکانت نزدیک به دولت روسیه در توییتر بیان داشت که، حادثه پیش آمده برای رئیسی ترور بوده! این در حالی است که مقامات آمریکایی عنوان نموده اند که هیچ شواهدی دال بر خرابکاری در حادثه هلی‌کوپتر ایران در دست نیست. چاک شومر، رهبر اکثریت سنای ایالات متحده، گفت که مقامات اطلاعاتی آمریکا به او گفته‌اند که «هیچ شواهدی دال بر خرابکاری» در حادثه سقوط احتمالی هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهوری ایران در دست نیست. به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، شومر اظهار داشت: «هوای منطقه شمال غرب ایران که هلی‌کوپتر سقوط کرده است، بسیار بد و مه‌آلود بود. از این رو به نظر می‌رسد که صرفا یک تصادف بود، اما با این حال فعلا این موضوع در دست بررسی دقیق است.»

موساد چگونه ترور می کند؟داستان بالگرد رئیسی

لازم به توضیح است که، ترور آلارم (اکانت نزدیک به موساد) اولین رسانه غربی بود که خبر حادثه برای هلی کوپتر ابراهیم رئیسی را پوشش داد.

موساد چگونه ترور می کند؟داستان بالگرد رئیسی

فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و کارشناس شبکه خبر بیان داشت که احتمال دارد موساد با توجه به گستردگی فعالیتش در جمهوری آذربایجان و شاید با اطلاع الهام علی‌اف، زمینه را برای ترور رئیسی تدارک دیده باشند که خود این سناریو نیازمند بررسی توسط نهاد‌های امنیتی است.


تعداد بازدید : 29

در چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز اکانت توئیتری منسوب به موساد رئیس‌جمهور رئیسی را به ترور تهدید کرده بود. موسسه موساد با انتشار تصویری از ابراهیم رئیسی در کنار شهید قاسم سلیمانی، نوشت «آن‌ها باهم شیرین به نظر می‌رسند؛ آن‌ها باید یک دیدار دیگر انجام دهند»! و بدین‌ترتیب رئیسی را تهدید به ترور کرد.

موساد چگونه ترور می کند؟داستان بالگرد رئیسی

حسام الدین آشنا، از هیچ احتمالی درباره سانحه بالگرد به سادگی نگذرید:

حسام‌الدین آشنا مشاور پیشین رئیس جمهور سابق کشورمان در صفحه توییتری خود نوشت: شما را به حرمت همه شهیدان سوگند می‌دهیم که در بررسی حادثه بالگرد، از هیچ احتمالی به سادگی نگذرید. 

‏آقامیری عضو شورای شهر تهران:
نیرو‌های امنیتی سانحه را با دقت بررسی کنند، چون بحث‌هایی است که شاید سانحه صرفا یک حادثه نباشد!

تعداد بازدید : 14

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین