پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۱۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۲
مهندس محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی ، موارد خوبی را در خصوص صادرات محور کردن بخش کشاورزی کشور مطرح کردند. ضمن تشکر از ایشان باید به فرمایشات نامبرده سوالاتی چند را اضافه کرد. سوالاتی که اگر پاسخ داده نشوند، راهبردهای صادرات محور بجای توسعه گرایی ، تبدیل به عامل تخریبی می گردند. هرچند از ابتدای تصدی پست وزارت توسط ایشان، در خصوص ضعف های احتمالی در تیم مدیریتی نامبرده هشدارهای لازم به نهادهای نظارتی و بشکل عمومی در فضای رسانه ای داده شد و بنظر می رسد که توجه داشت چندانی بدان ها صورت نپذیرفت و صحبت های وزیر ، خود گویای صحت همان هشدارهاست. سربسته و مشفقانه از جناب وزیر درخواست می گردد که بیشتر مراقب دفترشان باشند.

شعارسال: محمدعلی نیکبخت وزیر جهادکشاورزی در نشست جوانان و نخبگان بیان داشت که بیشینه سازی تولید، یکنواختی و تولید با هدف صادرات، عوامل اساسی کنترل نوسان قیمت و فراوانی محصول در بازاررسانیِ است. توسعه تولید با صادرات امکان‌پذیر است و صادرات محصول فرآوری شده، ارزش افزوده را افزایش و کشاورزی را اقتصادی می‌کند. وزیر جهادکشاورزی به موارد خوبی از صادرات بخش کشاورزی اشاره کرد، اما بسیاری از مسائل مغفول را ندید و نگفت. مسائلی که می‌تواند پاشنه آشیل بخش کشاورزی محسوب شده و فرصت صادرات را تبدیل به نکبتی غیرقابل جبران کنند.

آقای وزیر کشاورزی، ضمن تشکر از توضیحات، لطفا به سوالات زیر درباره صادرات بخش کشاورزی پاسخ دهید + اگر نمی توانید سازمان بازرسی و کمیسیون کشاورزی پاسخگو باشند

درخصوص مدیریت محمدعلی نیکبخت بر وزارت جهادکشاورزی همانگونه که از ابتدا گفته بودیم، مشکل اساسی در تیم سازی و بهره گیری از توانمندی متخصصان کارکشته و متعهد است. مسلما تاکید بر تیم زابلی ها، همکاران عهده داری دوره معاونت، همکاران تعاون روستایی و برخی افراد سفارش شده، وافی و کافی برای مدیریت وزارت عریض و طویل جهادکشاورزی نبوده و نیست. حتی به اعتقاد برخی از تحلیل گران، حضور برخی از افراد در تیم مدیریتی محمدعلی نوبخت، اثرات ضد توسعه‌ای داشته و بستر را برای دور شدن نیرو‌های توانمند از ایشان فراهم کرده و می‌کند.

ورای نقد رویه مدیریتی و عملکردی وزیر، جای دارد محمدعلی نیکبخت به سوالات زیر درباره صادرات بخش کشاورزی پاسخگو باشد:

* ده محصول اصلی صادراتی بخش کشاورزی کشور کدامند (نظیر زعفران، پسته، خاویار،.) و تغییرات انجام شده در دوره مدیریتی آقای نیکبخت برای این محصولات چه بوده است؟
* در دوره مدیریتی آقای نیکبخت، کدام محصولات و توانمندی‌های صادراتی جدید مطرح شده که در دوره‌های قبل وجود نداشته است؟
* محمدعلی نیکبخت از کدام مکانیزم‌ها و آمار برای اعطای مجوز صادرات محصولات پر مصرف داخلی استفاده می‌کند که شوک قیمتی کوتاه مدت در بازار داخل ایجاد نشود (مثلا صادرات سیب زمینی و پیاز، صادرات صیفی جات و ...).
* در دوره محمدعلی نیکبخت، کدام صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه یافته اند که ایشان تاکید بر دوری از خام فروشی دارند؟
* محمدعلی نیکبخت چه توجیح و دفاعی درخصوص واردات ده‌ها میلیارد دلاری نهاده‌های دامی و کالا‌های استراتژیک دارند؟ عملکرد طرح‌های خودکفایی محصولات استراتژیک به کجا رسیده است؟ توسعه روش‌های کاهش وابستگی به واردات نهاده‌ها و محصولات استراتژیک در چه وضعی است؟
* محمد علی نیکبخت چه استراتژی یا استراتژی‌های خاصی برای کاهش فشار بر منابع اب و خاک در روند افزایش تولید ادعایی در محصولات کشاورزی و رفع تعارض بین افزایش تولید با پایداری تولید و حفاظت از منابع تولید، دنباله گیری می‌کنند؟
* محمدعلی نیکبخت، چه راهبرد‌های اقتصادی را برای کاهش سرکوب قیمت، کاهش سرمایه گذاری‌ها در بخش کشاورزی، ارتقا مکانیزاسیون بخش کشاورزی، افزایش سرمایه در گردش تولیدکنندگان بخش کشاورزی، کاهش ریسک در تولید تخصصی در بخش کشاورزی و مواردی همانند را دنباله گیری می‌کنند؟
* آقای مهندس نیکبخت عزیز، مدیریت با شعارگرایی و توسعه با وعده، محقق نمی‌شود. به اطراف خودت نگاهی بینداز متوجه می‌شوی که پر از خالی است. بیشتر مراقب دفترت باش اخوی (سربسته و مشفقانه عرض شد).

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین