پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۴۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
اکثریت پدران و مادران عقیده دارند فرزندانشان با نسل آن ها تفاوت زیادی دارند. حتی اگر فرزند جوان نداشته باشید، کافی است روی صندلی پارک بنشینید و با فاصله ای به بازی بچه ها یا گفتمان نوجوانان و گعده های جوانان توجه کنید. به خوبی متوجه می شوید که نسل جوان چه تفاوت های معناداری با میانسالان دارند. این نسل با موعظه میانه خوبی ندارد و گفت و گوی یک طرفه را بر نمی تابد. دین گریزی در میان جوانان پر رنگ است به طوری که به معضل خانواده ها تبدیل شده.

شعارسال: اکثریت پدران و مادران عقیده دارند فرزندانشان با نسل آن ها تفاوت زیادی دارند. حتی اگر فرزند جوان نداشته باشید، کافی است روی صندلی پارک بنشینید و با فاصله ای به بازی بچه ها یا گفتمان نوجوانان و گعده های جوانان توجه کنید. به خوبی متوجه می شوید که نسل جوان چه تفاوت های معناداری با میانسالان دارند. این نسل با موعظه میانه خوبی ندارد و گفت و گوی یک طرفه را بر نمی تابد. دین گریزی در میان جوانان پر رنگ است به طوری که به معضل خانواده ها تبدیل شده. رسانه در گفتگو با رحمت اللهیاری، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

ریشه های فاصله گرفتن جوانان از دین : از نگاه انتقادی تا دین گریزی و دین ستیزی

دین گریزی جوانان در جامعه امروز ایران محصول کدام پدیده است؟ آیا باید تفاوت نسلی را عامل پدید آمدن این وضعیت بدانیم یا چالش‌های سیاسی و اجتماعی موجب به وجود آمدن چنین شرایطی است؟

به عقیده من بخشی از شرایط جدید محصول تغییر پارادایم است و نمی‌توان گفت تنها تغییر نسلی مسبب چنین وضعیتی است. تغییر پارادایم، تغییر نگرش ها، فناوری‌های نوین جهانی و ارتباطات همگی در ایجاد وضعیت جدید تاثیر گذار هستند.
همانطور که جامعه بشری نیاز‌های فیزیولوژیکی دارد، نیاز‌های معنوی نیز وجود دارد. تغییرات نسلی و تغییرات فرهنگی به صورت یک نیاز دیده می‌شوند. بزرگانی که در این حوزه اندیشه ورزی کرده اند و ایدئولوژی‌هایی که در این بخش وجود دارد در نگرش انسان‌ها تاثیر گذار بوده است. اگر اندیشمندان نتوانند برای پرسش‌های حوزه فناوری‌های نوین پاسخ درستی ارائه کنند از این حرکت پر شتاب جا می‌مانند. اگر بخواهیم اصول و معیاری داشته باشیم باید بر واقعیت‌های جهان امروز اشراف داشته باشیم. نسل جدید فرصت است نه تهدید. نسل جدید رک و بی تعارف است و حرف اش را راحتتر می‌زند. برخورد ما تعیین می‌کند که بیان آن‌ها با پرخاشگری و تندخویی باشد یا با صراحت و شفافیت صحبت کنند. ما هم در نوجوانی و جوانی خواسته‌هایی داشتیم، ولی نمی‌توانستیم بیانشان کنیم. این نسل می‌خواهد و خواسته اش را به زبان می‌آورد. با ان‌ها نباید به صورت یک تهدید روبرو شد بلکه باید این نسل را یک واقعیت و یک امر واقع محترم بدانیم و تحملشان را داشته باشیم. این تحمل نباید از روی اجبار باشد بلکه باید از روی تامل، فکر و اندیشه باشد. اگر انتخاب کنیم که باید با این نسل تامل کرد، پس می‌توانیم با آن‌ها حرف بزنیم. نسل نو بسیاری از سد‌ها را شکانده و پیش آمده است. شما از عبارت دین گریزی استفاده می‌کنید، اما من می‌خواهم بگویم دین ستیزی می‌کنند. اما این دین ستیزی ناشی از آن نیست که معنویت را نمی‌خواهند، نوع گفتمان ما را قبول ندارند. جای یک فصل مشترک، باور و احترامی درونی بین این نسل و ما‌ها خالی است. هدف یک بحث است و روش رسیدن به هدف بحث دیگری است. باید مشخص کنیم که می‌خواهیم با چه روشی با این نسل وارد گفتگو شویم. بدون احترام و بدون باور نمی‌توان با نسل نو وارد تامل شد.

آیا شرایط ویژه ایران و وضعیت اجتماعی و سیاسی کشور فاصله بین میانسالان و نسل جوان را تقویت می‌کند یا خیر؟

من تاثیرات اجتماعی را می‌بینم و انکار نمی‌کنم. زیرا اگر با روش مناسبی با این جوانان گفتگو می‌شد بچه‌های خوبی هستند، اما متاسفانه با تهدید، تحقیر و با تکرار "تو نمی‌فهمی" و "عقل تو نمی‌رسد" با آن‌ها برخورد شده است. جوانان با چنین رفتاری فراری می‌شوند و حتی مقاومت می‌کنند یا پرخاشگر می‌شوند.

به عنوان یک استاد وقتی وارد کلاس می‌شوم و از بالا به این بچه‌ها نگاه می‌کنم نتیجه‌ای نمی‌گیرم. زمانی اینکه استاد بیشتر از دانشجو بداند، یک واقعیت بود. اما امروز این بچه‌ها با تلفنی که در دستشان دارند سر کلاس سرچ می‌کنند و چه بسا خطای استاد را کشف کنند.

اگر نتوانیم با این نسل وارد گفت و گویی هم تراز بشویم، جواب نمی‌گیریم. باور کنید که این بچه‌ها به اندازه ما و چه بسا در بخش‌هایی بیشتر از ما می‌دانند. در حوزه تصمیم گیر و در نگاه کلان، به نسل جوان اینطور نگاه نشده است. روش گفتگو با جوانان جامعه در دانشگاه‌ها در حوزه در مدارس بر این اساس نبود و در جذب جوانان موفق عمل نشده است.

شاید به صورت مقطعی بتوان با زور جوانان را در چهارچوب دلخواه قرار داد، اما چنین شیوه‌ای در دراز مدت شکست خورده است.

آیا در فاصله گرفتن نسل جوان از دین و به تعبیری دین گریزی و دین ستیزی، می‌توان سهمی برای مدارس و تندروی برخی از مجموعه هات قائل شد یا نه؟

در نظام آموزشی که عدالت آموزشی در آن برقرار است می‌توان سهمی برای این امور در نظر گرفت، ولی در مدرسه‌ای که عدالت آموزشی نداشته باشد معلم جایگاه ارزشی و مرجعیت ندارد، زیرا معلم در چنین مدارسی درگیر مشکلات معیشتی است.

مرجعیت از معلم و استاد دانشگاه گرفته شده و به سلبریتی‌ها و کسانی سپرده شده که ماشین مدل بالا سوار می‌شوند و امکانات بهتری دارند. مدارس طبقاتی نمی‌توانند آموزش مفیدی ارائه بدهند. زیرا دانش آموزان در این مدارس دچار پارادوکس می‌شوند. تکلیف مدل حکمرانی آموزشی باید مشخص شود ما استراتژی آموزشی و مدل آموزشی نداریم. سند تحول و سند توسعه و سند فلان و... روی کاغذ نوشته شده و در اجرا نقشی ندارند. شرافت معیشت معلم تعیین می‌کند که دانش آموز از آموزش درست و کافی بهره‌مند شود یا خیر. مدرسه باید فضای مناسبی داشته باشد امروز باید امکانات آموزشی و ابزار و تکنولوژی کافی در مدارس وجود داشته باشد. این‌ها حداقل‌ها هستند تا در نهایت آموزش و تربیتی کافی ارائه شود. هزینه کرد در حوزه آموزش و پرورش، سرمایه گذاری است. ما مدارس مناسب که بتوانند الگو‌های مناسب ارائه کنند، نداریم. نقش مدرسه با وجود مدارس خوب قابل درک است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ستاره صبح، تاریخ انتشار: 30تیر1403، کدخبر:113507، www.setaresobh.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین