پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۴۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
اتاق‌های فکر پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، همگام با تقویت منافع ملی در فرآیند برگزاری انتخابات و تعیین رئیس جمهورچهاردهم، وارد میدان شده و با ارایه طرح‌هایی نظیر تقویت رویکرد توسعه‌ای انتخابات در مقابل رویداد سیاسی متعارف، پیشنهاد تشکیل دولت فراگیر و فراجناحی و مشارکتی، پیشنهاد برنامه ریزی حول محور حکمرانی، پیشنهاد ساختار سازی مشارکتی و فنی برای تشکیل کابینه (کنار نهادن ساختار آسیب پذیر امنیتی پایه و سلیقه گرا و ارتباط محور قبلی) و در نهایت پیشنهاد طرح جامع نظارت بر پروژه‌ها از سطح ملی تا منطقه‌ای و محلی، اقدام به اثبات مشارکت نمودند. متاسفانه بسیاری از طرح‌ها و پیشنهادات ارایه شده بدلیل جو هیجانی حاکم در مرحله گذار و نبود ساخت و ساختار مناسب برای ارایه و طرح نظارت، شنیده نشده و با گذر از زمان مناسب ارایه طرح، عملا کاربرد خود را از دست می‌دهند. از بین طرح‌های ارایه شده، دو طرح ساختار مشارکتی برای چینش کابینه و نظارت بر پروژه‌های کشور، قابلیت اجرا و پیاده سازی دارد. موضوعی که باید مورد توجه و حساسیت افرادی خاص نظیر آقای ظریف و سایر خواص دولت چهاردهم قرار گیرد. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، آمادگی خود را برای ارایه این طرح‌ها بشکل داوطلبانه و در راستای تقویت منافع ملی، اعلام می‌کند.

شعارسال: قبل از برگزاری انتخابات برای تعیین دولت چهاردهم، پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با برقراری ارتباط با برخی از چهره‌های شاخص جناح به اصطلاح راست و چپ کشور، پیشنهاد هدایت انتخابات به سمت رویداد توسعه‌ای (در مقابل رویداد سیاسی متعارف) را داد. موضوعی که بدلیل شرایط خاص جامعه و برخی به اصطلاح مصالح، مورد توجه کافی قرار نگرفت و عملا محقق نشد.

در جریان انتخابات و پیش کشیده شدن پای برنامه ریزی و ساختار سازی ها، بر اساس خروجی‌های اتاق‌های فکر فعال در پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، پیشنهاد تشکیل دولت فراجناحی- آشتی ملی داده شد و از بعد برنامه ریزی تاکید روی برنامه ریزی با رویکرد حکمرانی (تعامل سازنده سه رکن سیاستگذاری دولتی، منافع بخش خصوصی و نظرداشت به حقوق عامه) قرار گرفت. ستاد‌های مرکزی آقای پزشکیان با توجه به هجمه‌های وارده بر نامبرده (برنامه ات کجاست؟ و کابینه ات کو؟)، از این ایده استقبال شایانی نمودند، ولی ستاد‌های آقای جلیلی تاکید روی برنامه‌های دولت سایه و ستاد‌های چهار نامزد دیگر، صرفا تاکید روی وجود برنامه جامع داشتند و توجه چندانی به دو موضوع برنامه ریزی با رویکرد حکمرانی و تشکیل کابینه فراجناحی و مشارکتی ننمودند.

آزمون و خطا ها یا تمرین دموکراسی برای انتخاب کابینه چهاردهم + آقای ظریف، شما که پیش از این، مدعی مشارکت و شفافیت بودید؟!

بعد از پیروزی آقای پزشکیان در دور دوم انتخابات ۱۴۰۳، نوبت به حمایت از دولت و تشکیل کابینه رسید. در ابتدا اعلام شد که کارگروه‌های پنجگانه‌ای در حال فعالیت می‌باشند (زیربنای عبدالعلی زاده، اجتماعی ربیعی، اقتصادی طیب نیا، فرهنگی صالحی امیری، سیاسی ظریف). حرف‌ها و حدیث‌ها درباره این کارگروه‌های پنجگانه بالا گرفت و بحث شورای راهبردی ۳۱ نفره مطرح شد. شورایی که چینش اعضای آن بشدت مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفت. انگار که هر فرد جناح چپ، چند نفر از دوستان خود را وارد جمع نموده و به عبارتی اسما شورا است و در پشت پرده، شائبه شرکت سهامی دارد.

سومین اقدام، آشکار شدن و تشریح تدریجی وضعیت کمیته‌های مشورتی ذیل کارگروه‌ها بود. بتدریج ادعا شد که حدود ۴۵۰ نفر متخصص در حال بررسی رزومه‌های دریافتی هستند! اما کدام رزومه‌ها و سنجش و ارزیابی با کدام شاخص‌ها؟
در حرکتی انفجاری و در عرض دو هفته، ارتباطات وسیعی با انجمن‌ها و تشکل‌ها و ... برقرار شد و درخواست ارسال رزومه از افراد شاخص گردید. همچنین شاخص‌های ارزیابی از وضعیتی عمومی و فشل، بنوعی به سامانی گرایش پیدا کرد.
نتیجه کار شد دستورالعملی که مقرر داشته تا ۳۱ تیرماه (امروز تا ساعت ۴ عصر) باید اقدام به ارسال اسامی افراد انتخابی به دفتر آقای ظریف گردد. خروجی‌های تجمیع شده در دفتر ظریف نیز به شورای راهبردی ارسال می‌شود و در نهایت اقدام به پیشنهاد اول تا سوم از افراد انتخاب شده به رئیس جمهور می‌گردد. رئیس جمهور می‌تواند راسا اقدام به انتخاب از بین این افراد نموده یا افراد دیگری را جایگزین نماید.

آزمون و خطا ها یا تمرین دموکراسی برای انتخاب کابینه چهاردهم + آقای ظریف، شما که پیش از این، مدعی مشارکت و شفافیت بودید؟!

سوال اینجاست که:
* این شیوه چینش که از همان ابتدا و با دقتی ده‌ها برابر بیشتر توسط اتاق‌های فکر پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، پیشنهاد شد، چرا گوش شنوایی برای اجرا یافت نمی‌شد؟ (راست آزمایی موضوع بر اساس ارتباطاتی که با افراد شاخص در ستاد‌های آقای پزشکیان حتی در دوره تبلیغات انتخاباتی گرفته شد. راست آزمایی داستان انجا که نشست‌هایی با افراد شاخص در بعد از انتخابات برگزار شد).
* در شیوه پیشنهادی اتاق‌های فکر پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، پیشنهاد شده است که بدلیل ماموریت دولت چهاردهم در مقابله با ناترازی‌ها، در هر وزارتخانه شورای وزیران بعنوان ساختاری غیر رسمی تشکیل شود. یعنی یک وزارتخانه پنج وزیر همگرا از نظر فنی و فکری و جهت گیری سیاسی دارد و جوان‌ترین ان‌ها به مجلس برای رای اعتماد معرفی می‌شود و هر کدام از این هیات وزیران هر وزارتخانه، چند ماموریت اساسی وزارتخانه را عهده دار می‌شوند.
* شاخص‌های انتخابی نهایی افراد باید دارای تاکید بر سه خصوصیت توانمندی در عدم دخالت گرایش سیاسی در روند و امور اجرایی واگذار شده، توان مدیریت بحران و تبدیل تهدید به فرصت (جهت زمین گیر نشدن در جریان سازی‌های مکرر ایجاد شده) و در نهایت توان فنی مقابله با ناترازی‌ها باشد.
* ضروری است با قید فوریت، تغییراتی جامع در شورای راهبردی و جنس افراد حاضر در شورا داده شود. شورا با این ترکیب (با کمال صد‌ها معذرت)، شبیه شرکت سهامی دوست چپ است تا شورای راهبردی انتخاب کابینه با رویکرد فراجناحی و مشارکتی. به عکس زیر که از نشست کمیته‌های مشورتی در روز شنبه (دیروز) در سالن اجلاس گرفته شده است، نگاه کنید و تحلیل میدان نیرو نمایید. عکس در حال فریاد زدن مگوهاست. آیا یاد عبارت تخریبی کابینه سوم روحانی نمی‌افتید؟

آزمون و خطا ها یا تمرین دموکراسی برای انتخاب کابینه چهاردهم + آقای ظریف، شما که پیش از این، مدعی مشارکت و شفافیت بودید؟!

نکته پایانی اینکه اتاق‌های فکر پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، طرح جامع نظارت بر کلیه پروژه‌های کشور (از سطوح ملی تا سطح یک روستا) را آماده ارایه و تسلیم به دولت چهاردهم کرده اند. امیدواریم بعد از این حجم نشنیدن‌ها، حداقل در این مرتبه، بشنوید قبل از اینکه همانند سه مرتبه قبلی ذکر شده در متن، دیر شود.
مقرر است این طرح خدمت تنی چند از چهره‌های شاخص، ارایه شده و توانایی سنجی شود. طرح حاضر می‌تواند توان نظارت لحظه‌ای به کلیه پروژه‌های کشور را به رئیس جمهور، معاون اول، وزرا (به تفکیک وزارتخانه) و استاندار‌ها (به تفکیک استان) بدهد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین