شعارسال: رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران گفت: امکان ندارد ۲۵ میلیون لیتر قاچاق بنزین به صورت خرد یا از جایگاهها باشد، نیاز است که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به جایی اینکه در سکوهای جایگاه در شهر تهران محدودیت سوختگیری ایجاد کند، شاهراه اصلی قاچاق را پیدا کند!
وی افزود: با بررسی در رسانهها میبینیم خبر کشف ۲۰۰۰ سوخت قاچاق آماده است، در این راستا باید قوه قضائیه، فراجا و تمامی دستگاههای مربوطه نقشه راهی برای این موضوع داشته باشند که به صورت جدی به آن بپردازند؛ چراکه قاچاق سوخت در استانهای کشور به راههای متفاوتی صورت میگیرد.
ماجرای کمبود سوخت در استانهای شمالی چه بود؟
سخنگوی صنف جایگاهداران در خصوص ماجرای کمبود سوخت در استانهای شمالی، اظهار کرد: به علت ترافیک فوق سنگین در جادههای شمال کشور، انتقال نفتکشها از انبارهای نفت به جایگاههای سوخت با تأخیرهای طولانی مواجه شد و رانندگان مسیر ۲ ساعته را ۷ تا ۸ ساعت طی کردند و این وقفهای که بین ظرفیت مخازن جایگاه صورت گرفت باعث ایجاد صف در پمپ بنزینها شد، اما در رسانهها شایعاتی دامن زده شد که در واقع کمبود بنزینی وجود ندارد!
آماری عجیب از هزینه CNG
نواز در ادامه با اعلام اینکه CNG به مردم در جایگاههای سوخت به صورت رایگان توزیع میشود، گفت: تمام وجه پرداختی مردم برای CNG هزینه خدمات جایگاه است و برای دولت صفر به حساب میآید؛ در واقع عایدی برای شرکت ملی گاز ندارد.
سخنگوی جایگاه داران سوخت با بیان اینکه از هر ۳۰۰ تومان لیتر گازوئیل ۲۶۰ تومان هزینه خدمات است، افزود: در حوزه نفت گازوئیل از هر ۳۰۰ تومان لیتر گازوئیل ۲۶۰ تومان هزینه خدمات و توزیع است، یعنی دولت از هر لیتر گازوئیل مبلغ کمی دریافت میکند. از جانبی ما انتظار افزایش انبارهای نفت و ناوگان حمل و نقل، ارتقای جایگاههای سوخت داریم.
نواز ادامه داد: گزارشی کشور پاکستان منتشر کرده که در آن آمده بود: سالانه ۳ میلیارد لیتر از ایران به پاکستان قاچاق میشود و ۹۰ محصول دولتی و مجلسی پاکستان در این قاچاق دست دارند؛ امکان ندارد که این آمار صرفاً برای قاچاق خرد باشد و در حقیقت چند صد نفتکش جاده پیما در روز از مرز خارج میشود.
طرح «بنزین به نفر» بهعنوان راهحلی جامع برای رفع ناترازی بنزین در کشور، نهتنها از منظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و زیستمحیطی نیز برتریهای چشمگیری نسبت به سایر راهحلها دارد. این طرح نهتنها مسئله قیمتگذاری بنزین را بهطور ساختاری حل میکند، بلکه از تکرار بحرانهای امنیتی و اجتماعی که ناشی از افزایشهای ناگهانی قیمت بنزین است، جلوگیری میکند. در واقع، با این طرح، قیمت بنزین نه توسط دولت بلکه توسط بازار تعیین خواهد شد، که این امر باعث میشود تا هم امنیت انرژی و هم امنیت اجتماعی در بلندمدت تأمین شود.
این راهکار هم، اما پیش از با شکستهایی رو به رو شد که باید حتما قبل از پرداختن به آن با بررسی علل ناکامی اش و حل و فصل آنها به اجرای این طرح بیشتر فکر کرد. همچنین، با اجرای طرح «بنزین به نفر»، تمام افراد جامعه، حتی کسانی که خودرو ندارند، از مزایای این طرح بهرهمند میشوند. در این راستا، افرادی که خودرو دارند نیز به سمت استفاده از سوختهای جایگزین مانند سیانجی حرکت خواهند کرد یا از وسایل حملونقل عمومی بیشتر استفاده خواهند کرد. این تغییر رفتارها میتواند به کاهش تردد خودروهای تکسرنشین، کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. همچنین، این تغییرات میتواند باعث افزایش استفاده از مدلهای جدید تاکسیهای اینترنتی با همسفر شود، مدلی که در حال حاضر نیز موجود است، اما به دلیل ارزان بودن بنزین کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به اینکه اکنون یک رئیسجمهور در رأس دولت قرار گرفته که موافق و حامی اجرای طرح «بنزین به نفر» است، بهترین فرصت برای اجرای این طرح فراهم شده است. این طرح میتواند بهطور همزمان چندین معضل اساسی کشور را حل کند: از کنترل قاچاق بنزین گرفته تا رفع ناترازی انرژی و کاهش ترافیک و خودروهای تکسرنشین. اجرای صحیح این طرح نهتنها به بهبود وضعیت اقتصادی کمک میکند، بلکه میتواند تحولی مثبت در حوزه حملونقل و محیط زیست کشور به همراه داشته باشد. اکنون زمان آن رسیده است که با بهرهگیری از این فرصت تاریخی، کشور را به سمت پایداری و امنیت انرژی سوق دهیم.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: 19شهریور1403، کدخبر:6219547، www.mehrnews.com/سایر منابع