شعارسال: خط دو مترو شیراز بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی و مصوبه شورای ترافیک استان درحالی تا یک کیلومتری حافظیه پیشروی کرده است که مدیرکل میراثفرهنگی استان فارس نه تنها در جریان این اجرای این پروژه نیست که خط دو مترو را در ۵۰۰ متری حافظیه از اساس تکذیب کرد. موضوعی که رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم شهر شیراز نه تنها صحت آن را تایید میکند که معتقد است اجرای طرح مترو و گذر آن از حافظیه در شورای پنجم شهر شیراز رد شده بود، اما در شورای ششم شهر شیراز اجرای این طرح از سر گرفته شده است.
اقدام شهرداری شیراز برای ساخت و ساز خط مترو تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ از قرار معلوم بدون اخذ مجوزهای لازم از استانداری فارس و نبود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چند ماه اخیر انجام شده است.
ساخت ایستگاه مترو حافظیه شیراز که درست مقابل آرامگاه حافظ جانمایی شده، در دوران شورای چهارم شهر شیراز مورد تاکید قرار گرفت، اما مدیریت شهری شیراز در دوران شورای پنجم شهر این تصمیم را به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل لرزشهای ایجاد شده زیر حافظیه رد کرده بود.
طباطبایی: فعالان میراث فرهنگی با اعتراض به اقدام شهرداری شیراز موضوع را با اداره کل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کردهاند، اما این اداره از اقدام شهرداری در حفر بدون مجوز تونل مترو تا آرامگاه حافظ ابراز بی اطلاعی کرده است.
شورای پنجم شهر شیراز تصویب کرد که برای حفاظت از حافظیه و آثار تاریخی موجود در اطراف آرامگاه حافظ مترو خط دو شیراز باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف شود و با احداث تراموا مسیر مترو تا آرامگاه حافظ امتداد یابد و به بافت تاریخی شیراز برسد.
اما حالا اعضای شورای ششم شهر شیراز که به اعلام فعالان میراث فرهنگی، بار دیگر به لزوم امتداد تونل مترو در زیر آرامگاه حافظ تاکید دارند. بر همین اساس شهرداری شیراز نیز با حمایت اعضای شورا، تونل متوقف شدهی مترو شیراز تا یک کیلومتری آرامگاه ادامه داده و به ۵۰۰ متری حافظیه رسیده است! همین موضوع موجب نگرانی از تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز شده است.
به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز در مسیر ساخت خط مترو حافظیه یک آب انبار تاریخی که گفته میشود از نخستین آب انبارهای ساخته شده در ورودی شهر شیراز برای ذخیره آب قنات مشهور به رکن آباد این شهر بود و در محدوده آرامگاه حافظ و در زیر زمین کشف شده است، تخریب خواهد شد.
نواب قائدی (رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای پنجم) در رابطه با مسیر خط دو مترو که از شهرک میانرود آغاز میشود و انتهای آن به خیابان و بلوار آزادی میرسد، گفت: در شورای پنجم شهر شیراز مصوب شد تا خط دو مترو به سمت آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند، اما از آنجا که با سازه تاریخی آب انبار در نزدیکی حافظیه مواجه شدیم، قرار شد اجرای این طرح تا بین فلکه اطلسی و حافظیه ادامه پیدا کند و همانجا متوقف شود و مابقی مسیر بهدلیل آسیبهایی که ممکن بود به بنای حافظیه وارد شود با احداث تراموا ادامه پیدا کند.
او گفت: از همین رو، این پروژه را در شورای ترافیک استان فارس تصویب کردیم و قرار بود همکاران در شورای حمل و نقل ترافیک این طرح را در شورای ترافیک کشور مصوب کنند. اما از آنجا که دوره شورای پنجم شهر شیراز به پایان رسید مجددا این طرح در دستور کار اعضای شورای ششم قرار گرفت و متاسفانه بدون توجه به مباحث میراثفرهنگی و مصوبه شورای پنجم شهر شیراز، طرح دوباره مطرح و قرار شد که مترو تا آرامگاه سعدی ادامه پیدا کند که در مسیر آن به حافظیه و آثار تاریخی آن محدوده برخورد میکند.
امین طباطبایی (فعال میراث فرهنگی) با اعلام این مطلب که با ادامه حفر تونل مترو در این مسیر، تنها آرامگاه حافظ و آب انبار تاریخی تهدید نمیشوند بلکه گورستان تاریخی هزار ساله شیراز نیز در این نقطه تهدید خواهد شد، گفت: محدوده منتهی به باغ ملی و حافظیه شیراز در دورههای تاریخی، یک گورستان وسیع بوده که حافظ نیز در همین گورستان دفن شده است.
به گفته او عبور مترو از این منطقه نه تنها سازه تاریخی آب انبار ورودی شهر شیراز را تخریب خواهد کرد که به دلیل لرزشهای ناشی از عبور مترو بر ساختمان حافظیه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
این فعال میراث فرهنگی شیراز تاکید کرد: فعالیت شهرداری شیراز در ادامه خط دو مترو برای رسیدن به حافظیه تخلف آشکار است. چون شورای پنجم شهر شیراز مصوب کرد که مترو نباید به سمت حافظیه برود و باید در حدود یک کیلومتری آرامگاه حافظ در فلکه اطلسی شیراز متوقف شود.
طباطبایی گفت: به رغم آنکه قرارداد احداث تراموا از فاصله یک و نیم کیلومتری آرامگاه حافظ در شورای پنجم با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده بود، شهرداری شیراز بدون گرفتن مجوزهای لازم از شورای ترافیک و استانداری و بدون داشتن تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حفاری تونل مترو را تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسانده است و قصد ادامهی مسیر از مقابل آرامگاه حافظ دارد.
وی افزود: استانداری فارس در مکاتبه با شهرداری شیراز از این دستگاه خواسته است تا مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت در حفر تونل مترو تا آرامگاه حافظ را برای این دستگاه ارسال کند و آنها را به رفتار غیرقانونی در این خصوص متهم کرده است، اما شهرداری شیراز؛ مجوزی برای استانداری ارسال نکرده و همچنان مشغول به حفر تونل مترو تا آرامگاه حافظ است.
طباطبایی گفت: فعالان میراث فرهنگی با اعتراض به اقدام شهرداری شیراز موضوع را با اداره کل میراث فرهنگی استان فارس مطرح کردهاند، اما اداره کل میراث فرهنگی استان فارس از اقدام شهرداری شیراز در حفر بدون مجوز تونل مترو تا آرامگاه حافظ ابراز بی اطلاعی کرده است. این اداره گفته است که شهرداری شیراز بدون اطلاع این اداره کل مشغول حفر تونل مترو در نزدیکی آرامگاه حافظ است.
وی در خصوص گورستان باستانی موجود در مسیر حفر تونل خط دو مترو شیراز نیز گفت: در محوطه منتهی به حافظیه شیراز و بین چهارراه حافظیه، باغ ملی شیراز و مرکز اسناد و مراکز فرهنگی متعدد، یک قبرستان تاریخی وجود دارد که اتفاقا حافظ نیز در همین گورستان دفن شده است. یعنی گورستانی با قدمت ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ سال در این محوطه وجود دارد که هیچ فعالیت باستانشناسی خاصی در آن انجام نشده است و به همین دلیل تونل مترو که در این مسیر در حال حفر است با ساخت و سازهای اطراف آن کل محوطه را دچار آسیب جبران ناپذیر میکند.
تونل خط دو مترو شیراز هم اکنون به حدود ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسیده است و این در حالی است که به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، پروژه اخیر بدون مجوز جلو میرود و استانداری و اداره میراث فارس هم اعلام کردهاند در جریان اقدامات شهرداری در حفر تونل قرار ندارند. با این وجود مسئولان شهری خود را بیخبر از اقدامات شهرداری در تهدید آرامگاه حافظ و محوطه تاریخی موجود در این مسیر نشان میدهند.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پیام ما، تاریخ انتشار: 15مهر1403، کدخبر:116849، payamema.ir