شعارسال: سردار علی، ولی پور گودرزی رییس پلیس آگاهی تهران روز شنبه اظهار کرد: همکارانم در پایگاه دوم پلیس آگاهی با انهدام باندی که با استفاده از روش "سندنمره" یا "دو تا یکی کردن خودروها" اقدام به سرقت و فروش خودروهای مسروقه میکردند، موفق به دستگیری سارقان و توقیف چندین خودروی سرقتی شدند. این باند ابتدا خودروهای تصادفی با قیمتی ناچیز خریداری کرده و سپس خودروهای مشابه از نظر مدل، رنگ و تیپ را به سرقت میبردند؛ سارقان با انتقال شمارههای فنی (ارکان) خودروی تصادفی به خودروی مسروقه، آن را به عنوان خودروی سالم و بیرنگ در بازار میفروختند.
کارآگاهان اداره دوم پلیس آگاهی، پس از بررسی سوابق کیفری خریداران خودروهای تصادفی و رصد سایتهای فروش آنلاین از جمله دیوار، موفق به شناسایی این باند حرفهای شدند. کارآگاهان پس از جمعآوری مدارک و شواهد لازم به شهرستان شوشتر اعزام و طی ۲ روز عملیات تعقیب و مراقبت، یکی از اعضای اصلی باند دستگیر شد.
در این عملیات، یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ سفید که پلاک و ارکان آن تغییر یافته بود، توقیف شد؛ بررسیهای بیشتر نشان داد که این خودرو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ از شهرستان اهواز به سرقت رفته بود. رییس پلیس آگاهی با اشاره به دستگیری ۲ متهم دیگر در این رابطه عنوان کرد: متهمان در بازجوییها به بیش از ۱۰ فقره سرقت خودرو و فروش آنها به عنوان خودروهای سالم در استانهای خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قم و هرمزگان اعتراف کردند. با راهنمایی متهمان و تلاش شبانهروزی مأموران، ۹ دستگاه خودروی سندنمره دیگر از استانهای مختلف کشف و توقیف شد.
سردار، ولی پور گودرزی گفت: تحقیقات همچنان برای شناسایی سایر خودروهای سرقتی و دستگیری افراد مرتبط با این باند ادامه دارد.
باید پرسید که چرا بیمه مرکزی و پلیس راهور اصراری بر راه اندازی سامانه تصادفات و دسترسی عمومی به شناسنامه بیمهای خودروها ندارند؟ چرا از رده خارج کردن خودروهای بالای ۵۰ درصد صدمه (اوراقی) در دستور کار نیست. همین کار را میتوان با خودروی قاچاق، خودروی خریداری شده در مزایدههای اموال تملیکی، خودروهای سرقتی، خودروهای تصادفی، خودروهای توقیفی و مواردی همانند کرد. پلیس آکاهی، پلیس راهور، بیمه مرکزی، چه پاسخی به این سوال دارند.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون