پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 11
کد خبر: ۳۹۶۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
با نشستن دکتر پرویز خسروشاهی بر کرسی رئیس کلی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توقعات و انتظارات دست‌اندرکاران صنعت بیمه برای حل و فصل مشکلات این صنعت رو به افزایش است.بسیاری از متخصصان و فعالان عرصه بیمه در طی سال های اخیر به وجود مشکلات عدیده در این صنعت، به خصوص فساد که در تار و پود آن رخنه کرده، هشدار داده و مدیران ارشد وقت را به ضرورت برخورد جدی با آن دعوت کردند.فقدان شفافیت در عملکرد برخی شرکت‌های بیمه، به خصوص در حوزه تبلیغات، اعتماد عمومی را به این صنعت خدشه‌دار کرده و متاسفانه به دلیل عدم نظارت، باعث سواستفاده و تخلف بعضی مدیران شده است.پیش از این هم بارها اعلام شده که برخی از مدیران شرکت‌های بیمه دارای کارنامه مناسبی نیستند و اصولا توانایی اداره شرکت را ندارند اما همچنان مورد حمایت های سیاسی قرار می‌گیرند.

شعارسال: در حالی که به دلایل گوناگون، صنعت بیمه کشور همچنان از مشکلات ساختاری و نبود نظارت کافی رنج می‌برد، فصل تازه‌ای از مدیریت در نهاد ناظر آغاز شده که با توجه به تغییرات اساسی در دولت و پوست اندازی در لایه‌های مختلف مدیریتی، اهالی بیمه در انتظار تحولات و تغییرات کلان در این حوزه هستند.

بیداد فساد و نبود نظارت در صنعت بیمه: وقتی بخش قابل توجه ای از عملکرد، سود غیر عملیاتی است؟! + مطالبه گری از بیمه مرکزی

بسیاری از متخصصان و فعالان عرصه بیمه در طی سال‌های اخیر به وجود مشکلات عدیده در این صنعت، به خصوص فساد که در تار و پود آن رخنه کرده، هشدار داده و مدیران ارشد وقت را به ضرورت برخورد جدی با آن دعوت کردند.
اگر چه تاکنون، برغم قول‌های فراوان و موضع‌گیری برخی مدیران ارشد مقام ناظر در دولت‌های گذشته مبنی بر مقابله با ریشه‌های فساد، اقداماتی انجام شده، اما دست‌اندرکاران این صنعت، در حال حاضر چشم به برنامه‌ها و اقدامات رئیس کل بیمه مرکزی دارند تا هرچه سریعتر، با اجرایی شدن آنها، نفس تازه‌ای به ریه‌های آلوده صنعت بیمه دمیده شود.
خوشبختانه در آیین معارفه دکتر خسروشاهی، بر سه حوزه کلیدی نظارت، توسعه و بیمه اتکایی به عنوان محور‌های اصلی برنامه‌های بیمه مرکزی تاکید شد. در این مراسم همچنین دکتر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز، از وقوع تخلفات و فساد‌های گسترده در صنعت بیمه انتقاد و بر ضرورت ریشه یابی و برخورد با آن سخن گفت. نظارت همواره از ارکان اصلی حفظ ثبات و سلامت بازار بیمه است که هدفش، افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌های بیمه است.
اکنون با توجه به مشکلات ساختاری و فساد گسترده اداری و مالی و زد و بند‌های پشت پرده برخی مدیران ارشد صنعت بیمه برای آوردن پرتفوی و حفظ آن تحت هر شرایط، برخورد غیر قانونی و غیر انسانی با کارکنان، پخش شبنامه علیه کارمندان زحمتکش بیمه، حقوق‌های نجومی و تبعیض‌های ناروا در بدنه مدیریتی صنعت بیمه و…لازم است رئیس کل جدید بیمه مرکزی با تمام توان و انرژی و با بهره گیری از اهرم‌های نظارتی، به اولین وعده خود جامه عمل بپوشاند.
متاسفانه برخی از مدیران شرکت‌های بیمه کارکنان سازمان را تهدید می‌دانند و به جای حمایت از آنها، به رویکرد حذفی متوسل می‌شوند و همواره با وعده‌های پوچ به برخی افراد وابسته به خود، از آن‌ها برای خبرچینی و زیرآب زدن کارکنان قوی و توانمند و منتقد خود سواستفاده می‌کنند.
مشکل دیگر شرکت‌های بیمه، قدرت گرفتن مدیرانی است که با سواستفاده از امکانات و قدرت پشتیبانی مدیران عامل، به‌جای جذب افراد توانمند و متخصص، اقدام به استخدام افرادی می‌کنند که از تخصص و توانایی لازم برای اداره امور برخوردار نیستند و از جا‌های بالاتر سفارش شده‌اند که متاسفانه دیده شده که در ستاد‌های مدیریتی بیمه حتی یک روز کاری در صنعت به چشم نمی‌خورد.
مشکل دیگر صنعت بیمه، حفاظت از منافع زیان‌دیدگان و شبکه فروش است. متاسفانه در حال حاضر صنعت بیمه در کشورمان به شدت رانتی شده و بخش بزرگی از کارمزد توزیع شده در بازار نصیب کارگزاری‌هایی می‌شود که مستقیما وابسته به مدیران ارشد بیمه هستند و فقط درصد پایینی از آن به شبکه زحمتکش فروش می‌رسد.

فقدان شفافیت در عملکرد برخی شرکت‌های بیمه، به خصوص در حوزه تبلیغات، اعتماد عمومی را به این صنعت خدشه‌دار کرده و متاسفانه به دلیل عدم نظارت، باعث سواستفاده و تخلف بعضی مدیران شده است. پیش از این هم بار‌ها اعلام شده که برخی از مدیران شرکت‌های بیمه دارای کارنامه مناسبی نیستند و اصولا توانایی اداره شرکت را ندارند، اما همچنان مورد حمایت‌های سیاسی قرار می‌گیرند.
در این زمینه می‌توان به موضع‌گیری برخی مدیران عامل بیمه از نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اشاره کرد که با وجود اینکه رای مردم را کسب نکرده‌اند، همچنان در مصدر قدرت باقی ماندند که این مساله مشکلات خاصی را برای شرکت‌های بیمه بوجود آورده است.
با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد صنعت بیمه کشور نیازمند یک جراحی عمیق مدیریتی برای احیا جایگاه اصلی خود است تا با تغییر رویکرد‌های کهنه و جایگزینی اهداف و سیاست‌های جدید، موجب تحولات اساسی و مطلوبی در صنعت بیمه شود. در حال حاضر انتظار و توقع اهالی بیمه از وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و مقام محترم نهاد ناظر، عمل به وعده‌های داده شده، به خصوص در حوزه نظارت است تا با جلوگیری از دادن اطلاعات اشتباه به مراکز تصمیم گیری و دوری از نگاه جناحی، شاهد حذف مدیران ناکارآمد و غیر مجربی باشیم که باعث تحمیل ریسک‌های مدیریتی و مالی جبران ناپذیر به صنعت شده و آینده این حوزه را با چشم انداز تاریکی مواجه کرده است.

جناب آقای خسروشاهی! اینک توپ در زمین شماست، این گوی و این میدان، دست‌اندرکاران بیمه از شما به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم گیرنده در صنعت بیمه انتظار و توقع دارند در اولین فرصت ممکن، ضمن شناسایی مدیران متخلف و فاسد با بهره‌گیری از اهرم‌های نظارتی، این عرصه را از وجود افراد نالایق پاکسازی کنید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایشگر، تاریخ انتشار: 10مهر1403، کدخبر:187561، https://paieshgar.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین