شعارسال: اخیراً شایعاتی مبنی بر تاسیس یک ایرلاین جدید توسط بابک زنجانی، یکی از چهرههای شناخته شده اقتصادی ایران، در فضای مجازی منتشر شده است. این اخبار با واکنشهای متفاوتی از سوی کاربران و کارشناسان روبرو شده است. با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی در مورد این ایرلاین جدید در دسترس نیست، در این مطلب تلاش کرده ایم تا با بررسی شواهد موجود و تحلیلهای کارشناسان، تصویری جامع از این موضوع ارائه کنیم.
تاسیس شرکت هواپیمایی جدید: شایعه یا واقعیت؟!
همان طور که اشاره کردیم اخیرا، شایعاتی مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی جدید به نام “دات وان” توسط زنجانی از داخل زندان منتشر شد. این اخبار با واکنشهای متفاوتی روبرو شد و بسیاری از کارشناسان به امکانپذیر بودن چنین اقدامی از سوی یک فرد زندانی تردید داشتند.
در حال حاضر، با توجه به وضعیت قانونی بابک زنجانی، امکان فعالیت مجدد وی در صنعت هوایی بسیار محدود است، اما میدانیم که هیچ چیز بعید نیست! همچنین، شایعات و اخبار منتشر شده در مورد فعالیتهای جدید وی در این زمینه، اغلب به صورت رسمی تأیید نشدهاند. در مورد فعالیتهای هوایی بابک زنجانی و شرکتهای تحت کنترل وی، اطلاعات متناقض و گاه ضد و نقیضی وجود دارد.
برخی معتقدند که تاسیس این ایرلاین میتواند تحولات جدیدی را در صنعت هوایی ایران ایجاد کند و به رقابت بیشتر بین شرکتهای هواپیمایی منجر شود. با این حال، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به صحت این اخبار ابراز تردید کردهاند و سوالاتی را در مورد چگونگی امکانپذیر بودن چنین اقدامی از سوی یک فرد زندانی مطرح کردهاند.
فعالیتهای هوایی بابک زنجانی در گذشته
مالکیت قشم ایر: یکی از مشهورترین ایرلاینهای تحت مالکیت زنجانی، قشم ایر بود. این شرکت هواپیمایی در دوران مدیریت او به یکی از بزرگترین شرکتهای هواپیمایی ایران تبدیل شد و ناوگانی از هواپیماهای مدرن را در اختیار داشت.
سرمایهگذاری در سایر ایرلاینها: علاوه بر قشم ایر، زنجانی در سایر شرکتهای هواپیمایی نیز سرمایهگذاری کرده و به دنبال گسترش فعالیتهای خود در صنعت هوایی بود.
تحلیلها و بررسیها
تاسیس یک شرکت هواپیمایی، به ویژه در مقیاسی بزرگ، نیازمند اخذ مجوزهای متعدد از سازمانهای مختلف و انجام مراحل قانونی پیچیدهای است. از آنجایی که بابک زنجانی در حال حاضر در زندان به سر میبرد، انجام این مراحل برای وی بسیار دشوار خواهد بود.
همچنین راه اندازی یک ایرلاین نیازمند سرمایهگذاری هنگفتی است. با توجه به وضعیت مالی فعلی زنجانی و تحریمهای اعمال شده علیه وی، تامین منابع مالی مورد نیاز برای این پروژه به نظر غیرممکن میرسد.
پس از افشای فسادهای مالی گسترده، اعتماد عمومی به بابک زنجانی به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل، جذب سرمایهگذار و مشتری برای یک ایرلاین جدید تحت مدیریت وی بسیار دشوار خواهد بود. تاکنون هم هیچ مقام رسمی در ایران یا خارج از آن، تاسیس ایرلاین جدید توسط بابک زنجانی را تایید یا تکذیب نکرده است.
نتیجه گیری
در نهایت، میتوان گفت که موضوع تاسیس ایرلاین جدید توسط بابک زنجانی بیشتر به یک معمای حل نشده شبیه است که پاسخ قطعی آن را تنها زمان میتواند مشخص کند. با این حال، با توجه به شواهد موجود و تحلیلهای کارشناسان، به نظر میرسد که این شایعات بیش از آنکه واقعیت داشته باشند، یک بازی رسانهای باشد.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از بیلت اینجا، blitinja