پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۸
با اطلاع رسانی‌های صورت پذیرفته توسط سمیه رفیعی نماینده مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست در روز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ در رسانه‌ها، در خصوص جلسه آقای عبدالعلی زاده در نهاد ریاست جمهوری بابت تداوم بخشی به صید ترال، نگرانی صیادان، فعالان حوزه محیط‌زیست و دوست‌داران منابع طبیعی و تنوع‌زیستی خلیج‌فارس درباره بازگشت کشتی‌های صید ترال چینی به آب‌های جنوب، بیشتر شده است. در چند سال گذشته صیادان صید ترال صنعتی به‌بهانه شکار برخی گونه‌های آبزی که در اعماق خاصی وجود داشتند، با کم توجهی به حریم‌های مشخص‌شده صیادی، اقدام به شخم‌زنی دریا می‌کردند و همین مسئله عاملی شد تا ذخایر آبزیان دریا‌های جنوب از جمله در استان هرمزگان از بین برود و معیشت صیادان این منطقه به مخاطره بیفتد. صیاد‌های بومی، محلی و خُرد نارضایتی‌هایی داشتند مبنی بر اینکه کشتی‌های بزرگ وارد محوطه صید آن‌ها که ۱۲مایل ساحلی بود می‌شدند و متاسفانه هر آنچه دریا داشت جارو می‌کردند و واقعا چیزی برای قایق‌های سنتی نمی‌ماند. مکرر گزارش شده که قایق به دریا رفته و، چون توان بیشتر از ۱۲مایل را ندارد که بخواهد برود، چیزی دستگیرشان نشده است. زمانی که صید ترال متوقف گردید شرط شد که اگر قرار است مجددا راه‌اندازی شود باید گزارش پایش را مجلس و سازمان محیط زیست داشته باشند. این وظیفه هم برعهده موسسه تحقیقات شیلات ایران گذاشته شد و بابتش هم بودجه اختصاص یافت و سازوکاری‌که خواستند انجام شد و پیگیری‌ها هم بود. سمیه رفیعی افزود که تا الان (با گذشت این همه سال) هنوز گزارشی نداریم که از وضعیت دریا و توان صید دریا بابت صید کشتی‌های صنعتی به ما داده باشند.

شعارسال: به فاصله کمتر از دوهفته از مصاحبه وزیر جهاد کشاورزی با شبکه تلویزیونی چینی در زمینه فعال‌سازی اقتصاد دریامحور که موجب ایجاد نگرانی‌هایی در میان صیادان، فعالان حوزه محیط‌زیست و دوست‌داران منابع طبیعی و تنوع‌زیستی خلیج‌فارس درباره بازگشت کشتی‌های صید ترال چینی به آب‌های جنوب شد، حالا یک نماینده مجلس از برگزاری جلسه‌ای با موضوع برگزاری و راه‌اندازی صید ترال در نهاد ریاست جمهوری پرده برداشته است.

افزایش نگرانی ها از اجرای مجدد صید ترال با افشاگری های سمیه رفیعی نماینده مجلس: گزارش پایش به منظور وضعیت دریا و توان صید ،کجاست؟

«روز شنبه با محوریت آقای عبدالعلی‌زاده در نهاد ریاست جمهوری یک جلسه‌ای را با موضوع برگزاری و راه‌اندازی صید ترال برگزار کرده‌اند». این موضوعی است که روز جمعه ۱۲بهمن ماه از سوی سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور مطرح شده است. به نظر می‌رسد موضوع بازگشت صید ترال به آب‌های جنوب ایران جدی‌تر از گذشته شده است.
طی ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی از بازگشت بی‌سروصدای صیادان ترال پس از ۴سال ممنوعیت در خلیج‌فارس منتشر شده که نگرانی‌هایی را در میان صیادان محلی ایجاد کرده است. اواسط تابستان سال جاری بود که رسانه‌ها اعلام کردند صیادان فعال در عرصه صید و صیادی در هرمزگان در نگرانی بازگشت کابوس صید ترال به‌سر می‌برند؛ زیرا شنیده‌ها حاکی از تلاش‌های سازمان شیلات برای بازگشت این صید آبزیان‌سوز به دریاست.
همان زمان برخی رسانه‌ها اعلام کردند که صیادان غرب هرمزگان از صید‌های بی‌رویه ترال در هفته‌های اخیر بسیار گله‌مندند و این موضوع با توجه به تأثیر سوء آن بر اقتصاد و معیشت مردم، موجب نگرانی صیادان شده است. در چند سال گذشته صیادان صید ترال صنعتی به‌بهانه شکار برخی گونه‌های آبزی که در اعماق خاصی وجود داشتند، بدون توجه به حریم‌های مشخص‌شده صیادی، اقدام به شخم‌زنی دریا می‌کردند و همین مسئله عاملی شد تا ذخایر آبزیان دریا‌های جنوب از جمله در استان هرمزگان از بین برود و معیشت صیادان این منطقه به مخاطره بیفتد.

پیامد‌های احتمالی بازگشت صید ترال
صید ترال که از طریق کشیدن تور‌های عظیم در کف دریا انجام می‌شود، به دلیل آسیب‌های گسترده به زیست‌بوم دریایی همواره مورد انتقاد بوده است. طی سال‌های گذشته، ورود کشتی‌های خارجی به‌ویژه کشتی‌های صید ترال چینی به خلیج‌فارس، به کاهش شدید ذخایر ماهی و آسیب به معیشت صیادان محلی منجر شد. این موضوع در نهایت باعث ممنوعیت فعالیت این کشتی‌ها در آب‌های ایران شد. بازگشت کشتی‌های صید ترال می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای محیط‌زیست دریایی و اقتصاد محلی داشته باشد. نابودی گونه‌های دریایی، تخریب بستر دریا و کاهش ذخایر ماهی از جمله پیامد‌های شناخته‌شده این نوع صید هستند. همچنین این موضوع می‌تواند به نارضایتی بیشتر صیادان محلی که منبع اصلی درآمد آن‌ها وابسته به این منابع است، دامن بزند.

محدود کردن اقتصاد دریامحور به صید ترال
در همین حال سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی روز (جمعه ۱۲بهمن ماه) ، درباره گلایه صیادان جنوبی درباره صید‌های بی‌رویه کشتی‌های ماهیگیری خارجی در خلیج‌فارس مخصوصا در صید ترال گفت: الان ۴سال است که این صید متوقف است مگر این که ترال میگو باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات گذشته مجلس در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و فراکسیون محیط‌زیست، یادآور شد: صیاد‌های بومی، محلی و خُرد نارضایتی‌هایی داشتند مبنی بر اینکه کشتی‌های بزرگ وارد محوطه صید آن‌ها که ۱۲مایل ساحلی بود می‌شدند و متاسفانه هر آنچه دریا داشت جارو می‌کردند و واقعا چیزی برای قایق‌های سنتی نمی‌ماند. مکرر گزارش داشتیم قایق به دریا رفته و، چون توان بیشتر از ۱۲مایل را ندارد که بخواهد برود، چیزی دستگیرشان نشده است.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست افزود: مجاهدت‌های شبانه‌روزی که فراکسیون محیط‌زیست، مشاوران علمی و دانشگاهی داشتند باعث شد ما توانستیم آن ۹۰کشتی صنعتی که صید بی‌رحمانه ترال داشتند را متوقف کنیم. هنوز هم ۹۰کشتی متوقف هستند. امروز بالغ بر ۴۰کشتی که چینی بودند یا شراکت داشتند، رفته‌اند و دیگر اصلا نیستند، الان ۵۰کشتی مانده‌اند که به‌شدت دنبال این هستند که ترال را راه‌اندازی کنند.
رفیعی ادامه داد: روز شنبه با محوریت آقای عبدالعلی‌زاده در نهاد ریاست جمهوری یک‌جلسه‌ای را با موضوع برگزاری و راه‌اندازی صید ترال برگزار کرده‌اند. وی یادآور شد: زمانی که صید را متوقف کردیم شرط گذاشتیم که اگر قرار است مجددا راه‌اندازی شود باید گزارش پایش را ما داشته باشیم. این وظیفه را هم برعهده موسسه تحقیقات شیلات ایران گذاشتیم و بابتش هم بودجه اختصاص داده شد و سازوکاری‌که خواستند انجام شد و پیگیری‌ها هم بود؛ منتها تا الان با گذشت این همه سال هنوز گزارشی نداریم که از وضعیت دریا و توان صید دریا بابت صید کشتی‌های صنعتی به ما داده باشند. این‌ها را در جلسه خواهیم گفت.
رئیس فراکسیون محیط‌زیست خاطرنشان کرد: منتها یک عده‌ای تلاش دارند همه سیاست‌های حضرت آقا در اقتصاد دریامحور را محدود به این نوع صید کنند، در صورتی که با آن سیاست‌ها انبوهی از محور‌های اقتصادی را در حوزه پایداری دریا می‌شود، تعریف کرد و این تنها راه‌حلش نیست.

بلاتکلیفی محدودیت قانونی صید ترال
با وجود تلاش چندین‌ساله برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و اعلام مکرر ممنوعیت صید ترال در ایران، اما حتی برای یک‌سال هم این نوع صید متوقف نشد و گاه‌گاهی گزارشی از قرارداد‌های غیرایرانی برای برداشت ترال از خلیج‌فارس هم در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود. یعنی دولت به‌عنوان نهادی که باید بازدارنده این عمل باشد، خود اقدام به صدور مجوز می‌کند. معیشت مردم جنوب کشور از جمله استان هرمزگان به دریا و صید و صیادی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم گره خورده است و فعالیت مجدد ناوگان صید صنعتی ترال در خلیج‌فارس و دریای عمان سبب آسیب جدی به اکوسیستم دریا و معیشت صیادان خواهد شد و در این شرایط به اعتقاد نگارنده دولت دکتر پزشکیان باید یک‌بار برای همیشه پرونده هیولای ترال را ببندد و دست مافیا را قطع و نور امید را در قلب صیادان روشن کند.
از طرف دیگر تابستان سال جاری بود که مدیرکل شیلات هرمزگان با تأکید بر اینکه تنها زمان صید ترال در مهر و آبان هر سال است و صید خارج از این زمان غیرمجاز است، گفت: شیلات استان نیرو و تجهیزات کافی برای برخورد همه‌جانبه با صید ترال را ندارد. مسعود بارانی در خصوص گلایه صیادان غرب هرمزگان از صید‌های غیرمجاز به خبرنگاران اظهار داشت: شیلات هرمزگان نیروی کافی برای برخورد با کشتی‌ها و شناور‌های غیرمجاز ندارد و نیاز به همکاری بیشتر نیروی دریایی سپاه و دریابانی با حفاظت شیلات است. وی اضافه کرد: در بخش انتهایی آب‌های هرمزگان کشتی‌هایی از استان‌های مجاور از جمله بوشهر اقدام به صید ترال می‌کنند که به محض مشاهده نیرو‌های حفاظت وارد آب‌های عمیق می‌شوند و این مسئله امکان برخورد با صید ترال را سخت کرده است. بارانی گفت: کشتی‌های مجازی که اقدام به صید ترال کنند پرونده‌های آن‌ها در کمیته‌های تخلف بررسی می‌شود و امکان جریمه و باطل شدن پروانه فعالیت‌شان وجود دارد.
نگرانی از صید ترال جدی شد

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اقتصادسرآمد، تاریخ انتشار:13بهمن1403، کدخبر:149426، eghtesadsaramad.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین