پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
بیش از ۹ ماه از پایان تاریخ ممنوعیت صید ترال در ایران می‌گذرد. حالا بار دیگر زمزمه‌ها از فعالیت دوباره ترال‌داران حکایت دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس هم با اشاره به اثرات مخرب این نوع صید در گزارشی نوشت: «سازمان شیلات ایران بدون هیچ‌گونه تغییری در سیستم‌های نظارتی و ادوات به دنبال راه‌اندازی مجدد صید ترال است.»

شعار سال: بیش از ۹ ماه از پایان تاریخ ممنوعیت صید ترال در ایران می‌گذرد. از آن زمان تاکنون صحبتی از تمدید ممنوعیت نشده بود. حالا بار دیگر زمزمه‌ها حکایت از فعالیت دوباره ترال‌داران می‌دهد. سازمان محیط زیست می‌گوید مجوزی برای این نوع صید صادر نشده، اما برخی بومیان و فعالان محیط زیست می‌گویند به صورت چراغ خاموش آغاز شده است.

نیکبخت با قید فوریت درباره شائبه ردپای سازمان شیلات و آغاز چراغ خاموش این نوع صید، پاسخ بدهد


یکی از انواع صیادی، صید ترال است. در این نوع صید، تور ماهیگیری بزرگی به دنبال شناور‌ها در حرکت است و ماهیان را با خود جمع می‌کند. نه‌تن‌ها ماهیان بلکه گونه‌های گیاهی را هم از بستر دریا جارو می‌کند.

دو سالی می‌شود که صید ترال در آب‌های خلیج فارس و عمان ممنوع شده بود، اما حالا بار دیگر درباره ازسرگیری این نوع صید، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود. از یک سو صحبت از نابودی هزاران گونه گیاهی و جانوری و از سوی دیگر صحبت از آجر شدن نان صیادان بومی است. صیادانی که زندگی آن‌ها به دریا گره خورده است؛ با صید‌های کوچک گذران زندگی می‌کنند و نانی به سفره‌های خود می‌برند. اما صید ترال دیگر مجالی برای فعالیت آن‌ها نمی‌گذارد.

سازمان شیلات به دنبال صید ترال

محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان محیط زیست اخیرا به تسنیم گفت که در خلیج فارس تنوع زیستی و زیستگاه‌ها بسیار حساس و شکننده هستند و نباید صید ترال انجام شود. او همچنین گفت: «متاسفانه سازمان شیلات در حال حاضر به دنبال ترال گونه یال اسبی انجام شود. این در حالی‌ست که موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور بیان کرده است که ذخایر این گونه بحرانی است، در نتیجه شیلات باید در این مورد عقب‌نشینی کند.»

نیکبخت با قید فوریت درباره شائبه ردپای سازمان شیلات و آغاز چراغ خاموش این نوع صید، پاسخ بدهد


در پرونده صید ترال و زمزمه‌های از سرگیری آن، نام سازمان شیلات بیشتر به چشم می‌خورد. در همین مورد طالبی متین گفته در سال‌های گذشته عدم نظارت سازمان شیلات باعث تخلف متعددی شد که اثرات مطلوب آن را شاهد بودیم.

او گفت اگر سازمان شیلات پیگیر صید ترال شده است باید مسئولیت نظارت و تخلف ترال‌داران را بپذیرد. همچنین اگر بخواهد بار دیگر ترال را مطرح کند باید محدوده آن را به وضوح مشخص کند. اگر این شروط انجام شود، بهتر است موضوع ترال را مطرح نکند.

پیشنهاد ممنوعیت دائمی صید ترال

در همین مورد مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که به تازگی منتشر شده به اثرات مخرب صید ترال پرداخته است. در این گزارش با اشاره به توافقنامه میان فراکسیون محیط زیست مجلس، سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در سال ۹۹، پیشنهاد داده که صید ترال به صورت دائمی ممنوع شود.

در این گزارش آمده که پیشنهاد می‌شود تا انجام تحقیقات و پژوهش‌های پیش‌بینی‌شده با تامین اعتبار لازم، روشن شدن اقتصادی بودن صید فانوس‌ماهیان، بررسی ذخایر شیلاتی قابل جایگزین برای شناور‌های صنعتی متوقف‌شده در آب‌های دوردست و در نهایت بررسی امکان ممنوعیت دائمی صید ترال ماهی به مرحله اجرا درآید و تا تعیین تکلیف نهایی ممنوعیت ادامه یابد.

پای سازمان شیلات در میان است

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در ادامه گزارش خود به تلاش سازمان شیلات برای ازسرگیری صید ترال اشاره می‌کند. در این گزارش آمده که در حال حاضر با اتمام زمان موافقت‌نامه ممنوعیت دو ساله ترال به نظر می‌رسد که سازمان شیلات ایران بدون هیچ گونه تغییری در سیستم‌های نظارتی و ادوات به دنبال راه‌اندازی مجدد صید ترال است.

در ادامه هم آمده که به همین منظور معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات طی نامه‌ای به مدیر کل شیلات استان هرمزگان از این مدیریت خواسته است که نسبت به صدور اجازه‌نامه صید فانوس‌ناهیان برای شناور‌های آماده فعالیت برای مدت سه ماه از زمان طلوع تا غروب خورشید اقدام نماید.

نیکبخت با قید فوریت درباره شائبه ردپای سازمان شیلات و آغاز چراغ خاموش این نوع صید، پاسخ بدهد

تکذیب صید ترال کشتی‌های خارجی

با مطرح شدن دوباره صید ترال در آب‌های جنوب کشور، رضا عباس‌پور نادری، مدیرکل دفتر صید سازمان شیلات ایران گفت: «از ابتدای آذرماه سال ۱۳۹۹ با هدف پایش ذخایر فانوس ماهیان در دریای عمان و بر اساس موافقتنامه سه‌جانبه‌ای که بین این سازمان و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و فراکسیون محیط زیست مجلس منعقد شد، دوره زمانی دو ساله‌ای مورد توافق قرار گرفت.»

مدیرکل دفتر صید سازمان شیلات ایران ادامه داد: «این دوره زمانی در آذرماه ۱۴۰۱ پایان یافت و تاکنون کشتی‌های صید صنعتی ترال فعال نشده‌اند.»

کارزاری برای ممنوعیت صید ترال در ایران

مردادماه هم از سوی مخالفان صید ترال، کارزاری با عنوان «درخواست ممنوعیت دائمی صید ترال در دریای عمان و خلیج فارس» راه افتاد.

در این کارزار خطاب به وزیر کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست آمده که اخیرا خبر‌های بسیار نگران‌کننده‌ای به گوش می‌رسد که صاحبان کشتی‌های صید صنعتی و ترال درصدد از سرگیری فعالیت خود در سواحل دریای عمان و خلیج فارس هستند. مستحضر هستید که صید ترال ضمن آنکه باعث نابودی ذخایر آبزیان کشور و آسیب جدی به اکوسیستم دریایی می‌شود، مواجب کاهش صید صیادان، خالی شدن سفره‌های مردم و به خطر افتادن اقتصاد صیادان محلی می‌شود.

در ادامه این کارزار هم نوشته شده که ما امضاکنندگان این کارزا تقاضا داریم تا برای حمایت از صیادان جنوب و همچنین جلوگیری از تخریب محیط زیست، تمهیدات لازم برای ممنوعیت دائمی صید ترال صنعتی در آب‌های جنوب کشور را فراهم کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین