شعارسال: خودرو متصل یا Connected Car از جمله کلیدواژههایی است که پس از گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت و فراگیر شدن اینترنت اشیاء، تبدیل به یکی از عناوین پرتکرار در صنعت خودرو ایران شده است. با این قابلیت، خودرو میتواند به واسطه استفاده از سنسورها و سیستمهای ارتباطی با وسایل نقلیه دیگر یا مراکز امدادی و انتظامی، ارتباط مستمر برقرار نموده و امکان ارسال و دریافت داده را برای خودرو فراهم سازد. خودرو متصل به دلیل بهرهمندی از ارتباطات آنلاین و لحظهای با مراکز داده و زیرساختهای ترافیکی، نه تنها میتواند از بار ترافیکی کلانشهرها بکاهد بلکه نقش پررنگ و مهمی نیز در کاهش سوانح رانندگی جادهای ایفا میکند.
شرکت ایران خودرو یکی از خودروسازانی است که خودرو متصل را بخشی از برنامههای توسعهای این شرکت قرار داده و همکاری مشترکی با شرکت ایرانسل برای ایجاد زیرساخت ارتباطی خودروهای متصل ایران خودرو با محوریت شرکت امداد خودرو ایران، آغاز کرده است. "تفاهمنامه امداد خودرو ایران با ایرانسل، همکاری در حوزههایی از جمله «تأمین زیرساخت شبکه ارتباطی مورد نیاز برای توسعه طرح خودروی متصل»، «تأمین مرکز داده مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیرهسازی اطلاعات»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودروی متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمعآوری، ارسال و پردازش دادهها»، «ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودروی متصل» و «تأمین فضا Co-Locate برای تجهیزات» را شامل میشود. ".
مهمترین موضوعی که در حوزه خودروهای متصل وجود دارد، بحث استفاده از این فناوری در حوزه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی است. هر چند خودرو متصل با تشخیص ایرادات خودرو و صدور هشدار تعمیر و نگهداری، به راننده در زمینه نگهداری و جلوگیری از خرابی خودرو کمک میکند، اما نمیتواند از خرابی خودرو به صورت کامل و صددرصدی جلوگیری کند. در مواقعی که خودرو با مشکل فنی مواجه میشود، اطلاعات به مرکز داده منتقل شده و مراحل درخواست خودروی امدادی به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. خودرو متصل میتواند تنها در حوزه خدمات امدادی خودرو، راهگشای بسیاری از مشکلات و تسریع کننده فرآیند امدادرسانی در مواقع ضروری باشد.
ادعا میشود بعد از داخلیسازی سامانه تلهماتیک خودروهای متصل ایرانخودرو در سال ۱۴۰۱، سیستمهای اولیه برای خودروهای تولیدی ریرا در گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ اجرایی شده و در ادامه قرار است برای خودروهای هایما، تارا و دنا نیز این ماژول عملیاتی گردد.
تحقیقات نشان میدهد که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۷۰ درصد خودروهای تولیدی در جهان دارای قابلیتهای اتصال خواهند بود. شرکتهای خودروسازی بزرگ مانند تسلا، بیامو، مرسدس بنز و تویوتا در حال توسعه فناوریهای جدید برای افزایش کارایی و ایمنی خودروهای متصل هستند. در ایران نیز شرکتهایی مانند ایرانخودرو و سایپا با همکاری اپراتورهای تلفن همراه، در حال کار بر روی پروژههای خودروی متصل هستند. به عنوان مثال، خودروی شاهین متصل که با همکاری ایرانسل توسعه یافته است، نمونهای از این فناوری در داخل کشور محسوب میشود.
در چنین شرایطی فرمانده کل نیروی انتظامی با اشاره به کمبود دوربین در شهر و جادهها بیان داشته است که نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان با دستگاهی به نام «خودروی متصل» حاصل میشود. سردار رادان با بیان اینکه نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان با دستگاهی به نام «خودروی متصل» حاصل میشود، اظهار کرد: این طرح به آقای رییس جمهور ارائه شد و او نیز قبول کرد و قرار است این طرح ابلاغ شود. «خودروی متصل» سرعت، انحرافها و دیگر تخلفات را ثبت میکند و به امنیت خودرو نیز کمک میکند.
وی اضافه کرد: امسال با تصویب رییس جمهور این طرح شروع میشود و در گام اول بنا است در خودروهای عمومی قرار بگیرد. البته بیشترین تخلفات در خودروهای شخصی است که بایستی شامل این طرح شود.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون