پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۶
از ساعات اولیه حادثه در بندر شهید رجایی، گزارش‌های محلی به نام دو شرکت به نام «شرکت سینا» که مالک کانتینر‌های آتش گرفته بود و «شرکت بنا گستر کرانه بندرعباس» که گفته می‌شد بخشی از این کانتینر‌ها را اجاره کرده، اشاره داشتند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که انفجار مهیب حوالی ساعت ۱۲ ششم اردیبهشت در محدوده اسکله کانتینری شرکت سینا رخ داده که بعد از دقایقی، آتش باعث وقوع انفجار شدید می‌شود. تاکنون گمانه‌زنی‌های غیررسمی سه احتمال در مورد مواد اشتعال‌زا مطرح کرده؛ سدیم پرکلرات، نیترات آمونیوم،هیدروژن پراکسید. سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که در گفتگویی با ایلنا-که چندی بعد آن را از خروجی خود حذف کرد- به شرح واقعه پرداخته، نیز به نظر از محتویات اشتعال یافته بی‌اطلاع بوده است.وی مهم‌ترین علت وقوع حادثه را «عدم اظهار صحیح کالای خطرناک» دانسته؛ به گفته او؛ «کالا‌های تحویلی فاقد برچسب و اسناد لازم برای شناسایی به عنوان کالای خطرناک بوده‌اند.» .براساس اطلاعات دنیای اقتصاد؛ ۲۲.۶ درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان است. شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان مالکیت ۴۶ درصدی این شرکت را دارد و دفتر اصلی این شرکت در تهران است.

شعارسال: صدای چندین انفجار مهیب در منطقه بندری اسلکه شهید رجایی در ششم اردیبهشت ماه شنیده شد که شمار زیادی از هموطنانمان در بندرعباس را تحت تاثیر قرار داد. این صدا و دود حاصل از آتش سوزی مهیب که حتی از قشم نیز قابل روئیت بود، زمین را به لرزه درآورد و علاوه بر خسارات مالی، موجب مصدومیت شمار زیادی از ساکنان شد که براساس آمار هلال احمر ۱۲۴۲ نفر بود. از ساعات اولیه گزارش‌های محلی به نام دو شرکت به نام «شرکت سینا» که مالک کانتینر‌های آتش گرفته بود و «شرکت بنا گستر کرانه بندرعباس» که گفته می‌شد بخشی از این کانتینر‌ها را اجاره کرده، اشاره داشت. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که انفجار مهیب حوالی ساعت ۱۲ ششم اردیبهشت در محدوده اسکله کانتینری شرکت سینا رخ داده است که بعد از دقایقی، آتش باعث وقوع انفجار شدید می‌شود. همچنین شاهدان عینی می‌گویند؛ به دلیل دمای هوای ۴۰ درجه و همچنین انباشت مواد اشتعال‌زا، این آتش به‌سرعت تسری پیدا کرده و باعث انفجار شده است.

شرکت سینا تاکنون اظهار نظری درباره محتوای کانتینر‌ها نداشته است و بنابراین هنوز اطلاعات دقیقی از محتویات کانتینر‌ها در اختیار نیست، اما اشورای اطلاع‌رسانی دولت اذعان کرده است که «انفجار در «یکی از منابع قابل‌اشتعال» رخ داده است.»

تعداد بازدید : 2

تاکنون گمانه‌زنی‌های غیررسمی سه احتمال در مورد مواد اشتعال‌زا مطرح کرده؛ سدیم پرکلرات، نیترات آمونیوم، هیدروژن پراکسید.

سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که در گفتگویی با ایلنا-که چندی بعد آن را از خروجی خود حذف کرد- به شرح واقعه پرداخته، نیز به نظر از محتویات اشتعال یافته بی‌اطلاع بوده است. چنانکه گفت: «قدرت و شدت انفجار، شعاع تخریب و سایر ویژگی‌های این حادثه حاکی از وجود محموله‌هایی فوق‌العاده خطرناک بود.» او نیز صرفاً به گمانه زنی پرداخته و گفت: «طبق کنوانسیون FAL و مقررات بندری، این محموله‌ها باید رسماً و به صورت مکتوب به عنوان کالای خطرناک اظهار می‌شدند. اما متأسفانه این کالا‌ها تحت عنوان کالای معمولی بسته‌بندی و تحویل بندر شده بودند.»

وی مهم‌ترین علت وقوع حادثه را «عدم اظهار صحیح کالای خطرناک» دانسته؛ به گفته او؛ «کالا‌های تحویلی فاقد برچسب و اسناد لازم برای شناسایی به عنوان کالای خطرناک بوده‌اند.»

فعالیت‌های شرکت سینا

وی در تشریح مقررات حمل و نقل و انبار کالا‌های خطرناک گفت: «در این فرآیند، از لحظه تخلیه تا انبار و بالعکس، تمامی عملیات حمل‌ونقل زمینی و دریایی باید بر اساس آیین‌نامه کالا‌های خطرناک انجام شود. در واقع مسئولیت بندر و کارگزاران بندری، بسته به اطلاعاتی است که متولیان حمل در زمان اظهار به گمرکات ارائه می‌کنند.»

جزئیاتی درباره فعالیت‌های شرکت سینا
شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را آغاز کرد. فعالیت‌های بندری بوشهر، نوشهر، بندر امام خمینی و منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بندر عباس را در دست دارد و از سال ۱۳۹۲ با نماد حسینا در بازار فرابورس ایران فعال است. براساس اطلاعاتی که در سایت شرکت سینا درج شده است، در حوزه حمل و نقل شرکت توسعه خدمات دریایی وبندری سیناـ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها شناخته می‌شود این شرکت در خدماتی همچون تخلیه و بارگیری شناور‌های سبک و سنگین، مدیریت و انبارداری پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی، حمل و نقل بین پایانه‌ای، خدمات اسنادی برخط به مشتریان، حراست، صیانت وحفاظت از اموال و کالا‌های مشتریان، نگهداری و نگهداشت ماشین آلات و تجهیزات استراتژیک بندری فعالیت دارد. همچنین این شرکت از سال ۱۳۷۸ به عنوان اپراتور ترمینال‌های کانتینری مشغول فعالیت است.

براساس اطلاعات دنیای اقتصاد؛ ۲۲.۶ درصد از سهام این شرکت متعلق به بنیاد مستضعفان است. شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان مالکیت ۴۶ درصدی این شرکت را دارد و دفتر اصلی این شرکت در تهران است.

براساس خبر تنظیم شده از سوی روابط عمومی این شرکت، اخیراً «شرکت بندری سینا به عنوان مجموعه برتر بنیاد مستضعفان در حوزه تعالی سرمایه انسانی» معرفی شده است.

جزئیات فعالیت‌های شرکت سینا+محموله «بسیار خطرناک» چگونه وارد و انبار شد؟

محوطه اختصاصی سینا در بندر شهید رجایی
محوطه اختصاصی سینا در بندرعباس و در جاده بندر عباس گمرک شهید رجایی واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند محوطه خط نقره‌ای قشم و انبار فرآورده‌های نفتی اوپک اسکله شهید رجایی و پایانه کانتینری اختصاصی شرکت عرش باختر ساحل و باسکول گمرک و خط نقره‌ای قشم قرار گرفته است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از رویداد24، تاریخ انتشار: 8اردیبهشت1404، کدخبر:409822، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین