پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۳۹۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۰
به گفته دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران، طبق آخرین گزارش در حادثه بندر شهید رجایی فقط ۶۸۵ خودرو از حدود ۳۰۰۰ خودرویی که اعلام خسارت کردند، بیمه بدنه داشتند که ۷۰ درصد از خسارات خودرو‌های دارای بیمه‌نامه پرداخت شده و با هماهنگی دادگستری استان هرمزگان، مقرر شده صنعت بیمه ارزیابی خسارات خودرو‌هایی که تحت پوشش نیستند را انجام دهد و برای آن‌ها تأمین دلیل کند تا زمانی که مقصر حادثه مشخص شد، بتوانند خسارات خود را دریافت کنند.

شعارسال: محسن پورکیانی، با اشاره به وقوع حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی و اقدامات صورت گرفته از سوی صنعت بیمه کشور و سندیکای بیمه‌گران ایران در روز‌های گذشته گفت: متاسفانه کشور ما، یک کشور حادثه خیز است که هم حوادث طبیعی زیادی در آن رخ می‌دهد و هم در برخی موارد حوادث غیر طبیعی نیز خود را به عرصه ظهور می‌رسانند و تقریبا هیچ سالی نیست که در کشور ما حادثه بزرگی رخ ندهد. بنابراین، لازم است هم مردم و هم دولت به این موضوع توجه داشته باشند و همگی به دنبال مدیریت ریسک‌های خود باشند.

پرداخت ۷۰ درصد خسارت خودرو‌های آسیب دیده دارای بیمه بدنه در انفجار بندر شهید رجایی + تشکیل پرونده برای ۲۱۱۶ خودروی آسیب دیده بدون بیمه بدنه

وی تصریح کرد: در این میان بخشی از موضوع به اقدامات پیشگیرانه و مدیریت ریسک مربوط است و بخش دیگری از آن مربوط به خرید بیمه نامه‌های کامل با سرمایه واقعی است تا اگر اتفاقی رخ دهد، در کمترین زمان ممکن بتوان وضعیت پیش آمده را از نظر مالی به وضعیت قبل باز گرداند.

حدود ۲۵۰۰ خودرو خسارت دیده بودند که تنها تعداد ۶۸۵ خودرو، دارای بیمه‌نامه بدنه بودند که ارزیابی خسارات آن‌ها صورت گرفت و تا امروز پرداخت‌های حدود ۷۰ درصد از آن‌هایی که مدارکشان تکمیل بود، انجام شده است.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز در کشور ما، بیمه نامه‌هایی که خریداری می‌شود، با سرمایه واقعی خریداری نمی‌شود و به همین جهت پس از آنکه حادثه‌ای رخ می‌دهد، شرکت‌های بیمه‌ای با وجود اینکه تمایل دارند تا به طور کامل خسارات را پرداخت کنند، اما به دلیل محدودیت‌های قانونی، نمی‌توانند پرداخت کامل را انجام دهند.

پورکیانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی سندیکای بیمه‌گران پس از حادثه بندر شهید رجایی گفت: در رابطه با وقوع حادثه بندر عباس، به محض اینکه از حادثه مطلع شدیم، هماهنگی‌های لازم را با شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان هرمزگان که همه شرکت‌های بیمه‌ای مستقر در استان هرمزگان عضو آن شورا هستند، صورت گرفت. در این جلسات میزان خطر و عمق حادثه مورد بررسی قرار گرفت تا متعاقب آن بتوان در کم‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: قدم اول پس از اتمام یک حادثه آن است که زیان دیدگان اعلام خسارت کنند و این حادثه به میزانی بزرگ بود که طی چند روز نخست امکان ارزیابی خسارات حادثه وجود نداشت؛ اما پس از آنکه آتش سوزی مهار شد، اعلام خسارات آغاز شد و برخی حادثه دیدگان اقدام به اعلام خسارات وارد شده کردند.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران گفت: در روز‌های گذشته به همراه مسئولان بیمه‌ای در روز چهارشنبه وارد بندرعباس و بندر شهید رجایی شدیم. یکی از اولین مشکلات مربوط به ارزیابی خودرو‌هایی بود که خسارت دیده بودند که تعداد بسیار زیادی خودرو بودند و صف تقریبا چند کیلومتری را تشکیل می‌دادند و در اولین اقدام و هماهنگی صورت گرفته، تعداد کارشناسان را به اندازه کافی تأمین کردیم تا به ارزیابی خسارات و رسیدگی به پرونده بیمه‌ای خودرو‌های آسیب دیده بپردازند.

چند خودرو بیمه بدنه داشتند؟

پورکیانی اظهار کرد: در این حادثه حدود ۲۵۰۰ خودرو خسارت دیده بودند که تنها تعداد ۶۸۵ خودرو، دارای بیمه‌نامه بدنه بودند که ارزیابی خسارات آن‌ها صورت گرفت و تا امروز پرداخت‌های حدود ۷۰ درصد از آن‌هایی که مدارکشان تکمیل بود، انجام شده است. همچنین یک هماهنگی میان دادگستری استان هرمزگان و صنعت بیمه صورت گرفته و شرکت‌های بیمه‌ای قبول کردند تا ارزیابی خسارات خودرو‌هایی که تحت پوشش نیستند را انجام دهند و متعاقب آن در کنار صنعت بیمه دادگستری نیز پس از بررسی و تایید، فرایند «تأمین دلیل» را تکمیل کرد تا اگر خودرو‌هایی که قصد خروج از محدوده بندر را دارند، بتوانند از منطقه خارج شوند و بعدا زمانی که مقصر حادثه مشخص شد، بتوانند خسارات خود را دریافت کنند.

طی چند روز نخست امکان ارزیابی خسارات حادثه وجود نداشت؛ اما پس از آنکه آتش سوزی مهار شد، اعلام خسارات آغاز شد و برخی حادثه دیدگان اقدام به اعلام خسارات وارد شده کردند. وی ادامه داد: طی روز‌های گذشته همکاری مطلوبی میان بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای، صورت گرفته و علاوه بر آن، سازمان بنادر و دریانوردی ساختمان‌های خود را در اختیار شرکت‌های بیمه در محدوده بندر شهید رجایی قرار داد تا فرایند‌های بیمه‌ای در زمان کمتری صورت بگیرد و صنعت بیمه نیز تا جایی که در توان داشته، اقدامات لازم را انجام داده و اگر کوتاهی رخ داده باشد هم از این بابت عذرخواهی و تلاش می‌کنیم تا آن را برطرف کنیم.

دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران با اشاره به اعلام خسارات محموله‌های تجاری گفت: در حال حاضر هنوز اعلام خسارتی در بخش کالا‌ها انجام نشده و البته این موضوع طبیعی است و در روز‌های آینده حتما صاحبان کالا‌ها برای اعلام خسارت و ارائه بیمه‌نامه‌های محموله‌های خود، به شرکت‌های بیمه مراجعه خواهند کرد و بی شک در چارچوب فرایند‌های بیمه‌ای، پس از ارزیابی خسارات، پرداخت خسارات آن‌ها نیز انجام خواهد شد.

پورکیانی در پایان گفت: شرکت‌هایی که در منطقه بندر شهید رجایی بیش از دیگر شرکت‌ها بیمه نامه داشتند، از جمله بیمه البرز، بیمه معلم، بیمه سینا، بیمه ایران، بیمه دی، بیمه ما و چند شرکت بیمه‌ای دیگر بودند و صنعت بیمه این آمادگی را دارد که هر زمانی که صاحبان بار‌ها و محموله‌ها بیمه نامه‌های خود را ارائه دهند، ارزیابی و در نهایت پرداخت خسارات آن‌ها را انجام دهد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: 15اردیبهشت1404، کدخبر:1404021510460، www.isna.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین