پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۰۶

حادثه مرگبار فسا؛ چرا ایران‌خودرو دیزل هنوز مایلر می‌سازد؟ + آیا پلیس راهور برنامه ای برای کاهش سطح مخاطرات این نوع کامیون ها ندارد؟

در حادثه فسا، تمام ضعف‌های مایلر در یک پکیج عیان شد. کامیونی با شاسی بلندتر از یک متر که هیچ سپر ضدزیرگیری در قسمت جلو ندارد که طی برخورد با خودروهای سواری به تیغه‌ای فولادی بدل می‌شود. بنابراین در لحظه تصادف، ضربه نه به نقطه‌های ایمنی خودرو، بلکه به شیشه جلو و سقف وارد شده و کابین در کسری از ثانیه خرد می‌شود. علاوه بر این، طراحی دماغه کوتاه مایلر، فضای فرو رفتن خودروهای کوچک را بطور کامل باز می‌گذارد. همچنین نبود سامانه‌های پایه‌ ایمنی مانند ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری (ESC)، همراه با وزن سنگین محور جلو، راننده را در لحظه بحرانی عملا از کنترل مسیر کامیون بازمی‌دارد. در چنین شرایطی، مایلر نه می‌چرخد و نه می‌ایستد؛ تمام انرژی برخورد را بی‌واسطه به کابین خودرو منتقل خواهد کرد، جایی که دیگر مجالی برای زنده‌ماندن باقی نمی‌ماند.سوال اینجاست که پلیس راهور هیچ برنامه و اقدام موقتی برای کاهش مخاطرات در تصادف این نوع خودروها ندارد؟

شعارسال: بنز مایلر یا همان مرسدس بنز Kurzhauber که زمانی نماد قدرت صنعتی بود، امروز سرتیتر کامیون‌های کُشنده قرار دارد. کامیونی که فاجعه محور فسا - داراب (۲۲ مهر ۱۴۰۴) را رقم زد. یک خودرو پژو ۴۰۵ در برخورد مستقیم با این کامیون کاملا له شد؛ همان دماغه و ارتفاع خطرناکی که از دهه‌ها پیش قاتل بسیاری از سرنشینان خودرو‌های سواری بود. طی این تصادف، پنج کارمند معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فسا در ماموریتی رسمی جان خود را از دست دادند. سانحه‌ای که نه حاصل اشتباه لحظه‌ای، بلکه نتیجه ادامه حیات یک پلتفرم نیم قرن پس از مرگ است. بنز مایلر همچنان بدون تجهیز به حداقل استاندارد‌های ایمنی در جاده‌های کشور تردد می‌کند.حادثه مرگبار فسا؛ چرا ایران‌خودرو دیزل هنوز مایلر می‌سازد؟ + آیا پلیس راهور برنامه ای برای کاهش سطح مخاطرات این نوع کامیون ها ندارد؟

در حادثه فسا، تمام ضعف‌های مایلر در یک پکیج عیان شد. کامیونی با شاسی بلندتر از یک متر که هیچ سپر ضدزیرگیری در قسمت جلو ندارد که طی برخورد با خودرو‌های سواری به تیغه‌ای فولادی بدل می‌شود؛ بنابراین در لحظه تصادف، ضربه نه به نقطه‌های ایمنی خودرو، بلکه به شیشه جلو و سقف وارد شده و کابین در کسری از ثانیه خرد می‌شود.

علاوه بر این، طراحی دماغه کوتاه مایلر، فضای فرو رفتن خودرو‌های کوچک را بطور کامل باز می‌گذارد.

همچنین نبود سامانه‌های پایه ایمنی مانند ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری (ESC)، همراه با وزن سنگین محور جلو، راننده را در لحظه بحرانی عملا از کنترل مسیر کامیون بازمی‌دارد. در چنین شرایطی، مایلر نه می‌چرخد و نه می‌ایستد؛ تمام انرژی برخورد را بی‌واسطه به کابین خودرو منتقل خواهد کرد، جایی که دیگر مجالی برای زنده‌ماندن باقی نمی‌ماند.

شکاف ایمنی کامیون‌های امروز و مایلر دیروز

ایمنی در نسل جدید کامیون‌ها دیگر موضوعی تشریفاتی نیست؛ در واقع، اساس طراحی هر خودرو سنگین همین شانس بقا برای سرنشینان خودرو‌های کوچک در برابر برخورد مستقیم است. سامانه‌هایی، چون ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کابین جلو‌موتور با ناحیه جذب ضربه و سپر ضدزیرگیری جلو، دقیقا با همین هدف ساخته شده‌اند تا با کاهش ارتفاع برخورد، از فرو رفتن سواری زیر شاسی جلوگیری کنند.

بنز مایلر، اما کپی ناقصی از محصول ۱۹۵۹ است؛ مطالعات فنی نشان می‌دهد احتمال نجات سرنشینان در برخورد مشابه با کامیون‌های مدرن آمریکایی مانند ماک Anthem یا ولوو FH تا پنج برابر بالاتر است، چراکه طراحی ارتفاع سپر و شکل بدنه، نیروی تصادف را در مسیر افقی توزیع می‌کند؛ در مایلر، اما همین لحظه به نابودی بدل می‌شود؛ تصادف فسا در حقیقت برخورد دو جهان بود: یکی گرفتار در طراحی نیم‌قرن پیش اروپا و دیگری ناگزیر از زندگی در جاده‌های امروزی بدون هیچ الزام واقعی برای نوسازی ناوگان.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از فرارو، 27مهر1404، 915020، fararu.com

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین