پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 18
کد خبر: ۴۰۴۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
درخواست وام از کسی که ریاست بانک را به عهده گرفته است. اقدام برخی برای پرداخت هزینه های انتخاباتی نمایندگان مجلس و شورای شهر و... این ها نمونه های دیگری از فسادی است که از دست ما بر می آید.
شعار سال: بعید به نظر میرسد کسی وجود داشته باشد که با جمله «فساد مالی بد است!» مشکل داشته باشد. اگر از هر کدام از ما بپرسند که نظر شما در مورد فساد چیست؟ بلافاصله میگوییم که فساد مانع اصلی پیشرفت کشور است اما وقتی سری به واقعیت میزنیم، میبینیم که فساد در ابعاد مختلف جامعه وجود دارد. علت چیست؟ لابد با خودماناینگونه فکر میکنیم که یک عده انسان پلید در جامعه وجود دارند که فساد میکنند و هزینه آن را تمام مردم ایران پرداخت میکنند. احتمالا برای اثبات این ادعا به مورد بابک زنجانی ارجاع میدهید و 2میلیارد دلار(7هزار و 600 میلیارد تومان) بدهی او را برجمعیت 80 میلیونی تقسیم کرده و سهم خود از فساد زنجانی(95هزارتومان) را محاسبه میکنید. وقتی هم که این گونه نگاه میکنیم، به مسئولان وقت، عدم نظارت کافی و بیوجدانی فاسد نقد وارد میکنیم. هر چند که مسئولیت تک تک این افراد بسیار بالا و گناه آنها نابخشودنی است، اما چند نفر از مردم ایران اگر در جایگاه مسئول، ناظر و زنجانی بودند، این کار را انجام نمیدادند؟ به عبارت دیگر، ما که میگوییم فساد بد است، چقدر حاضریم برای مبارزه با آن هزینه بدهیم یا لذت مالی آن را نادیده بگیریم. امروز 9 اکتبر است. روزجهانی مبارزه با فساد. در این روز، سعی کردیم مثالهایی از زندگی روزمرهمان را بیاوریم که از فساد لذت میبریم!

مثال اول. پسرم دنبال کار است

پسر 26 ساله شما، کارشناسی ارشد مکانیک دارد. 5ماه است که از سربازی برگشته و در به در به دنبال شغل است. نتیجه جستوجوهای او جز یاس چیزی نبوده است. حالا دیگر ناامید شده و صبح تا شب در خانه مینشیند، تلویزیون میبیند. اصلا هم مهم نیست که بازی فوتبال پورتموث با ساندرلند است یا سریال ماه و پلنگ. شما خبردار میشوید که پسرِ پسر خاله پدرتان به تازگی، مدیر یکی از شرکتهای دولتی خودروسازی شده است. مجموعهای که آرزو و آرمان شغلی پسر شماست. شما چه میکنید؟ قطعا تلفن را برمی دارید و یک قرار میگذارید تا در مورد شغل پسرتان با او سخن بگویید. اگر هم قبول کند که پسر شما آن جا کار کند، او را فردی «بامعرفت»، «خانواده دوست» و «لوتی» مینامید اما این رفتار دقیقا به معنای «پارتی بازی» است که یکی از مصداقهای فساد مالی است. اصلا هم مهم نیست که پسر شما چقدر انسان قابلی است و کسی به او توجه نمیکند. تنها چیزی که مهم است، مسیری است که به آن شغل دست پیدا کرده اید.

برای درک این موضوع که آیا رفتار شما مصداق فساد است یا خیر، باید یک سوال مهم از خود بپرسید: «اگر این آشنا را نداشتم، میتوانستم به این شغل دست پیدا کنم؟» این سوال زمانی مهم میشود که شغل یا دولتی باشد یا عمومی. اتفاقی که در اکثر ادارات رخ میدهد. مثل یک بانک گرچه خصوصی است اما هر مسئول در آن باید به همه سهامداران آن پاسخگو باشد. خلاصه اینکه کمتر شرکتی را میتوان یافت که سند شش دانگش به نام کسی باشد. خب چه برسر ما آمده است. مردمی که جملگی فساد را بد تلقی میکردیم، حالا خیلیهایمان متاسفانهفساد خود را با نامهای «مرام و معرفت» شست و شو میکنیم.یعنی اکثر مردم تا جایی که فساد به آنها نفع میرساند، فساد را انجام میدهند. مسئله جالب دیگر احکام شرعی این حوزه است. برای مثال در سوالی از آیتا... خامنهای پرسیده شده است «به طورکلی حکم رابطه بازی و پارتی بازی چیست و اگر کسی با رابطه و پارتی مشغول کارشود، حقوق این شخص حلال است یا حرام؟» پاسخ به این سوال به صورت صریح این بوده است:«پارتی بازی در صورتی که برخلاف قانون و مقررات باشد و موجب ضایع شدن حق کسی باشد، حرام است...» (منبع: استفتا از دفتر آیتا... خامنهای و به نقل از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی)

مثال دوم: مالیات زیادی بریدهاند؟

دو سه سالی است که مالیات برمشاغل آن قدر زیاد شده است که صدای صاحبان مشاغل در آمده است اما قانون برای عموم مردم آن قدر سفت و سخت است که نتوانند از آن فرار کنند. در این میان برخی صاحبان مشاغل به سراغ آشنا، دوست یا قوم و خویشان خود میگردند که در دارایی صاحب نفوذ باشند. صاحب نفوذ باشند تا بتوانند مالیات آنها را هر چند اندککم کنند. هرچه این پارتی پرنفوذتر باشد، میزان تخفیف بیشتر میشود. طبیعتا کسانی هم که درآمدهای بالاتری دارند، میتوانند آشناهای بهتری برای خود جور کنند یا با رشوه (کهآن را هدیه مینامند!!) مالیات خود را کاهش دهند. هرچند که این ادعاها را نمیتوان اثبات کرد، اما شواهدی میتوان ارائه کرد که قانون عملیاتی نمیشود و یک دلیل آن فساد است. یک شاهد، صحبتهای سال گذشته معاون سازمان مالیاتی بود. آقای وکیلی در تلویزیون گفت:«تنها 45 نفر در تهران مالیات بالای 50 میلیون تومان پرداخت میکنند»

با توجه به اینکه حداقل نرخ مالیات در آن سال 15 درصد بوده است، در بهترین حالت تنها 45 نفر بودهاند که درآمد سالانه آنها از 333 میلیون تومان بیشتر بوده است. یعنی در تهران و بازار آن که نبض اقتصاد ایران است، تنها 45 نفر بودهاند که ماهانه 27 میلیون درآمد داشتهاند که حتما غلط و گمراهکننده است. یعنی ما که از فساد بدمان میآید، حاضریم برایکم شدن مالیاتمان، از منابع عموم مردم بزنیم. رفتاری که دقیقا برخلاف آموزههای دینی ماست. روایت معروف عقیل و امام علی(ع) را بسیار شنیدهایم. عقیل برادر حضرت علی، ایشان را منزل دعوت کرد تا نشان دهد وضع مالی مناسبی ندارد. هدف او این بود تا حقوق بیشتری دریافت کند. وقتی امام علی(ع) موضوع را دریافت، میله آهنی را داغ کرد و آن را به طرف عقیل دراز کرد، عقیل فکر کرد حضرت میخواهد پولی به او بدهد، با خوشحالی دستش را دراز کرد که پول را بگیرد، اما عقیل از داغی میله دستش را عقب کشید و گفت: برادر چه میکنی! میخواهی مرا بسوزانی! حضرت فرمودند: تو که از آتشی که مخلوق روشن کرده است میترسی، چگونه من از آتش جهنم ترس نداشته باشم و ناله نکنم؟

مثالهای بیپایان

در این جا تنها دو مثال را به تفصیل گفتیم اما مثال زیاد است. درخواست وام از کسی که ریاست بانک را به عهده گرفته است. اقدام برخی برای پرداخت هزینههای انتخاباتی نمایندگان مجلس و شورای شهر و... اینها نمونههای دیگری از فسادی است که از دست ما برمیآید. اگر امروز در جایگاه خودمان فساد نکردیم، میتوانیم در آینده امید داشته باشیم که بابک زنجانی بهروز نکند. در غیر این صورت، همه از فسادضربه میخوریم و به اندازهای که دستمان برسد از آن لذت میبریم!

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 20 آذر 1395، کد مطلب: 1263686،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین